Gå til innhold

Ytringsfrihet- ikke det samme som ytringsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ytringsfriheten har sin pris, noe vi ser her gang på gang. Men ytringsfriheten forveksles av og til med ytringsplikt, noe som igjen kan være skadelig for ytringsfriheten.

Pressen har sine etiske regler angående ytringsfrihet. Kanskje vi burde lage noen her på BIM også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

syns ikke det var så dum idè ;)

Skrevet

Forsvinner ikke ytringsfriheten da??? Hvis det skal være regler og normer for hva vi kan si og ikke si?

Er enig i at mye av det som blir sagt her inne godt kunne vært usagt. Enten det er "nickfanden" som er ute å går eller at andre er urettferdige eller kvasse. Men det er jo nettopp det ytringsfriheten går ut på.

Oppfordrer heller til å la være å svare på innlegg som blir støtende. Da unngår vi å oppmuntre de som lar mer svarte sier av seg selv komme til syne på på bim, i skjul av ukjent identitet, eller et nick ingen uansett vil kjenne dem igjen på når man treffer dem på gata.

Skrevet

Nå eksisterer det faktisk et sett med grunnregler for god oppførsel på nett, dette kalles netikette og kan sammenlignes med vanlig folkeskikk i det daglige. Disse kjørereglene lyder som følger:

* Ta ting i beste mening.

* Behandle andre som du vil at de skal behandle deg.

* Vær høflig.

* De du diskuterer med kan ikke se deg. Ironi kan misforstås, og det du synes er «rett på sak» kan for andre virke uhøflig. Tenk over hvordan du ordlegger deg så misforståelser unngås.

* Diskuter tema, ikke person.

* Ikke ignorer spørsmål.

* Hvis du under en diskusjon ser at den andre har rett, fortell det så dere kommer videre i diskusjonen.

* Ikke argumenter for synspunkter du ikke egentlig har bare for diskusjonens skyld.

* Hvis du ikke liker den tonen noen tar i en diskusjon, fortell dem gjerne om det på en høflig måte. Vær åpen for at det kanskje ikke var meningen å være skarp eller ufin.

* Be om unnskyldning hvis du føler du har tråkket over en grense overfor noen.

* Tilgi og gå videre.

* Kjenn dine egne kjepphester, og forsøk å holde dem under kontroll.

* Ros den som roses bør. Alle liker å høre at de blir verdsatt.

Kilde: Wikipedia.org

Så dette er langt ifra noe nytt! :) Kanskje noen trenger en påminnelse, bare. Kan slenge den inn på skravlesiden også.

Skrevet

Takker Dodge!

Har faktisk sett disse før, tror det var i eldgammel IKTbok fra høyskolen.

Bra regler!

Anadyome

Svært lurt å bare la være å svare på innlegg man ikke liker, men av og til umulig. De gangene det blir umulig, er netikette fint å ha.

Det jeg finner interessant er den fine grensen mellom å si meningen sin kontra å se hva motparten trenger. Er det virkelig alltid det beste å si meningen sin? Drepende ærlighet er det noe som heter...

Trenger motparten støtte, er det fint å kunne gi det, for støttens og motpartens skyld. Kanskje man bidrar til å hjelpe den personen, strekke ut en hånd... Men på den andre siden; vi skal jo heller ikke sveve rundt på en alle-skal-være-venner-sky.

Synes dette er en interessant prinsipiell problemstilling. Føler meg som liten sosiologispire her, hehe.

Skrevet

Er til dels enig med deg, men det blir jo liksom ingen diskusjon på et diskusjon/debattforum om alle er enige heller da :o) Må være lov å være litt uenige uten at folk blir SÅ hårsåre!

Dessuten er det en ting jeg har lurt på når det gjelder andres meninger her inne. Tar virkelig alle det SÅ seriøst innover seg? Vil en som røyker feks (for det er vel derfor vi prater om dette nå) virkelig klare å slutte bare om jeg og andre er oppmuntrende nok?

For min del setter jeg pris på alles erfaringer her inne, men deres meninger? Nei, det tar jeg litt med en klype salt altså Vi kjenner jo hverandre ikke overhode og hvem vil vel i det "virkelige liv" legge vekt på meningen til en som ikke er "god i hodet"? Her på nettet kjenner vi jo ingen, så meningene kan jo heller ikke vektlegges som om alle er helt "gode i hodet"! :o)

Dette var i grunn vanskelig å forklare! Håper dere forstår hva jeg mener - i aller beste mening!

Skrevet

Selvfølgelig skal vi kunne diskutere:)

Har prøvd å starte en tråd tilsvarende denne før, men var lite interesse for å diskutere det prinsippielle, dessverre.

Ønsket å vri diskusjonen over på prinsippet, da det for meg ikke lenger handlet om verken sak eller person, men prinsippet; hva man kan si vs. hva man bør si osv som nevnt over.

For meg er det interessant å fundere og filosofere på tanker som: er det lov å mobbe røykere, overvektige (eller annet tema som ikke er sunt, entene man er gravid eller ikke-gravid), fordi de burde vite bedre? Og hva er egentlig definisjonen på mobbing? Ligger den hos mobber eller mobbeoffer? Hvor tykkhudet bør man være for å diskutere her inne kontra hva er ufint?

Hilsen filosofen:)

Skrevet

Uenighet er jo bra, det folk reagerer på er jo at noen på død og liv må svare i en utidig tone...frekkest mulig liksom...

Bitching fører bare til bitching tilbake, som fører til mer bitching og så har man det gående….og hva er vitsen med det?

Har noen ganger lurt på hva dette forumet egentlig ER??? Trodde det var Barn I Magen, men det minner meg mer om Barn i Barnehagen enkelte ganger…..

Skrevet

Hm, er ikke det BIB da? Hehe, ti poeng til deg Amalita:)

Skrevet

For å bevege seg på nettet tror jeg man bør være rimelig tykkhudete! Her er det folk i alle aldre, med forskjellig bakgrunn, forskjellig intensjoner osv osv.

Man kan jo selvfølgelig forsøke å endre på stemninger, bitching osv, men jeg tror desverre man kommer til kort iom forumet er åpent for alle. Jeg velger av den grunn å heller ta det for det det er og ikke ta meg nær av når folk bitcher på meg/har en annen mening etc. Jeg "kverullerer" gjerne igjen, men ingen "ødelegger meg" av den grunn.... Så må jo andre gjøre slik de vil, men for guds skyld; ikke la "idioter på nettet" få ødelegge hverdagen. Det er det ikke verdt! Og dersom det skjer tror jeg desverre eneste løsningen er å logge seg av for en periode, for "idoter" finnes overalt og jeg tror neimen ikke man blir kvitt det.

Men alle er nok prinsipielt enig i det du mener og disse reglene for oppførsel på nett, jeg tror bare ikke det lar seg gjennomføre desverre. Blir litt som en verden uten krig dette....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...