Gå til innhold

August: har fått tid til samtale om ks ved ev induksjon igjen..


Gjest

Anbefalte innlegg

har fått time på termin dagen, alltså tirsdag.. da skal jeg snakke med lege om hvordan vi skal gjøre det. har avtale med sykehuset etter sist fødsel som ble satt igang, at jeg ikke skal måtte gjøre det igjen.. da får jeg selv valgt ks. det jeg ble litt redd for etter samtale med jm idag var at det muligens ikke vil bli så lett å få det likevel, at sykehuset vil prøve overtale meg til å bli indusert igjen..

 

det nekter jeg plent alltså! ihvertfall hvis jeg er like umoden for fødsel som jeg var sist.. og jeg mener jo at en avtale med en overlege som er et år gammel ikke bare kan ignoreres..

 

jaja, vi får se hva som skjer, håper jo så klart jeg setter igang av meg selv før denne problemstillingen blir aktuell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke la motet synke fordi om en av jm har sagt dette, syns det er rett som det er at man bare må treffe rett person på sykehuset jeg, eller i helsevesetnet generelt. blir som når unger først får nei av mamma, så går de til pappa og får ja;)

 

men syns du det var SÅ ille å bli satt igang?

 

jeg har vært en tur nede på føden nå. hadde hatt rier siden igår kveld, og da jeg dro nedover, hadde de 5 min mellomrom. samtidig gikk de litt opp og ned da. alt fra 4 min - 12 min mellomrom. fikk tatt ctg, og den viste at alt var bra med babyen, og vi fikk se at riene ga utslag. men da jm sjekket meg, var jeg ikke noe moden. så dette kan ta noen dager da.. venter på at riene skal ta seg opp igjen nå da. de bør visst bli litt vondere for at de skal kunne modne meg.

 

det som bekymrer meg, var at jm sa at hvis ungen ikke var ut innen fredag, måtte jeg ta kontakt med legen min, slik at han fikk bestilt time til overtidskontroll innen onsdag neste uke (er da 14 dager over). jeg spurte om sånn igangsetting, men på henne virket det som om det heller ikke var noen selvfølge, de kunne visst bare henvise meg til grundig undersøkelse ca annenhver dag etter det. hvis alt sto bra til med mor og barn, trengte de ikke sette igang???

 

hvordan fikk du igjenom dette sist gang da? jeg har lite lyst til å slå ny rekord i overtid..

 

uff, ble litt langt dette, men akkurat nå er jeg helt forvirret i det lille hodet mitt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

du vil jo ikke bli nødt å gå i all evighet, men det kan jo føles slik:-) det vanlige er vel ca 14 dager over termindato, muligens noen dager til hvis alt såtr fint til med mamma og barn. jeg ble satt igang helt umoden 14 dager over pga fostervannsnivået begynte bli litt lavt. og ja, det var jævlig. kan ikke si det på noen annen måte. grunnen til det var nok at jeg var nesten fullstendig umoden, og var førstegangs. men andre har jo helt flotte induksjoner, så jeg vet ikke hvorfor min ble slik.

 

jeg måtte i hvertfall gjennom hele møllen med modningspiller, det fikk jeg to av (hver skal virke 6 timer) og du må ligge. så hadde det gått 12 timer og jeg begynte få litt smårier, som etterhvert bel vonde nok. 16 timer etter første pille ble satt inn tok de vannet for å se om det skulle bli fortgang i ting, hadde da bare de samme 2 cm som jeg hatt siden riene begynte. etter vannet ble tatt så eksploderte det og jeg fikk vanvittige rier uten pauser. jm anbefalte med en gang epidural, og jeg tror jeg hadde dødd hvis ikke det hadde fungert:-)

 

så tok det 6 timer til, og jeg begynte med pressrier, og presset i snaue 1 1/2 time før gutten ble tatt med vakuum. et døgn etter jeg ble lagt inn var han ute. at jeg opplevde det som overveldende og forferdelig var nok mye fordi informasjonen var mangelfull, jm var ikke flink til å få meg å oppleve kontroll. jeg måtte ligge hele tiden pga disse modningspillene, ctg registrering, så kom epiduralen og overvåkningen på babyens hode. i tillegg måtte jeg ligge i fødestol siste timene med benen i bøyler pga legen måtte se hele tiden hvordan det stod til siden fosterlyden var veldig ujevn.

 

så nei, jeg vil helst ikke gå gjennom dette igjen. men jeg vil jo heller ikke ha ks. det er jo ikke akkurat førstevalget:-) hvis jeg klarer å få til en åpning på 1-2 cm kan de prøve å ta vannet og få ting til å starte av seg selv på den måten. men hvis jeg fortsatt er så umoden som nå, om 3 uker, alltså 14 dager over termin. ja da skal ikke jeg induseres, det er helt sikkert:-)

 

huff, dette ble også langt. og ikke er jeg sikker på at jeg sagt noe som har hjelpt deg. håper jeg ikke har skremt deg alltfor mye. jeg har i hvertfall skjønt at induksjon på en moden livmrohals er noe helt annet enn på en umoden, og så lenge du har modning og ev litt åpning så vil nok din fødsel bli totalt annerledes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte skrive at jeg fikk drypp for å få fortgang i riene som stoppet litt opp etter epiduralen, men det visste du sikkert at man får:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

 

nei jeg blir ikke så lett skremt, vil gjerne vite hva som kan komme til å vente meg. syns det er bedre å vente seg det verste, og heller bli gledelig overrasket dersom det ikke skulle bli så ille.høres jo ikke ut som noen drømmefødsel det du har vært igjennom, og har full forståelse for at du ikke ønsker å gjennom det en gang til. er ikke moden enda jeg heller, og det 7 dager over termin (eller har pasert til 8 nå), men får håpe at riene vil modne meg, og at jeg slipper å gå alt for lenge med rier uten at det skjer noe. begyner jo å bli rimelig slitsomt nå, etter over ett døgn med rier. syns de har blitt verre, men kan være at det er fordi det har pågått så lenge at det føles slik. men kommer ikke så veldig mye oftere heller, så spørs om jeg må finne meg i å gå sånn lenge. hvis jeg fortsatt ikke har fått ut ungen etter de 14 dagene, så må nok riene gi seg imellom, hvis ikke har jeg jo ikke krefter igjen til å få han ut. hmm skulle gjerne sett litt inn i fremtiden her, men må nok smøre meg med tålmodighet jeg som alle andre.

 

ønsker deg masse lykke til, og håper du får en mye lettere fødsel denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk:-)

 

synes det høres ut som kroppen din er igang med et eller annet i hvertfall siden du har rier! det hadde ikke jeg noe av. så tror du skal være positiv og håpe på det beste, kanskje du ikke trenger mer puff enn å få tatt vannet! det håper jeg de kan gjøre med meg og som sagt, så slipper jeg alt det andre forhåpentligvis!

 

jm min sa til meg igår at hvis jeg får slike vondter som du sliter med skkulle jeg ta et par paracet og prøve sove godt en natt.. hun sa også at av og til er et glass rødvin det som skal til, for da slapper kroppen av og vips! så er du i fødsel på allvor!

 

skriv og fortell hvordan det går fremover:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...