Anonym bruker Skrevet 16. august 2006 #1 Skrevet 16. august 2006 1 .Oppdaget dere det mens dere ammet? 2. Hvor gammelt var barnet da det ble oppdaget? 3. Hadde barnet utslett? 4. Hadde barnet vondt i magen? 5. Ble det prikktestet og hvor gammelt var barnet da? Synes legen og helsestasjonen er så uklare og "det er nok bare tørr hud" og "det er nok bare luftsmerter" bla bla bla... mens jeg selv mener det kan være allergi... Kjempetakknemelig for masse svar!!!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2006 #2 Skrevet 16. august 2006 1.Ja, det ble oppdagen mens jeg ammet. Hun var 3 mnd gammel, men hadde kuttet ut å drikke melk fra hun var 3 uker. 2) Oppdaget ved 3 mnd. Testet ved 8 mnd alder. 3) Hun har hatt atopisk eksem siden hun var 3 mnd. Utslett rundt munnen ved inntak av melkeprod. Utslettet må ikke forveklses med "melkeutslett eller rev" 4) Hun strevde mye med magen, skrek på kveldene. 5) Ble prikktestet ved 8 mnd alderen. Ble også tatt utfyllende blodprøver. Symptomene på hennes allergi er blodig, slimete diare og sprutbrekninger, så hun har en ganske kraftig reaksjon på melk spesielt. Egg får hun bare eksem av. Vondt i magen og litt utslett er veldig vanlig de første mnd av babyens liv, men er du usikker kan du jo be fastlegen henvise dere videre.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2006 #3 Skrevet 16. august 2006 Takk, han har hatt mye sprutgulp som liten (4 mnd nå), og magesmertene forsvant da jeg sluttet å drikke melk... og han får utslett i tinningen/panna når jeg spiser egg... Får ta en tur til legen igjen kanskje?!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #4 Skrevet 17. august 2006 Ja, ta en tur til legen du. Det er alltid greit å ha en tidlig kontakt med legen ved mistanke om allergi. Det eneste du selv kan gjøre nå er å unngå melk og egg så lenge du ammer. Det er slitsomt, men man blir vant til det. Håper dere slipper et allergibarn Lykke til!
torch Skrevet 18. august 2006 #5 Skrevet 18. august 2006 1. Tja, må jeg nesten svare. Fordi vi "burde" vel oppdaget det. I ettertid forsto vi at det var pga allergien at vår pode ikke klarte å die. Han ble så tett i nesen at han slapp taket for å få puste og gråt hele tiden helt til jeg ga opp alt sammen etter fire uker... 2. Jeg mistenkte det ved seks ukers alder, men vi ble ikke tatt på alvor av helsevesenet før vi ble sendt til spesialist for konstant tett nese siden fødselen da poden var 6 mndr. 3. Ja, tørt og rødt utslett i kinnene. Og utslett rundt endetarmsåpningen. 4. Ja, han hadde kolikk i 4 mndr og slet mye med magen helt til vi kuttet ut kumelk. 5. Nei, vår lege sier at det ikke er vits i å prikkteste når vi ser så god bedring ved å kutte ut melken. Lytt til magefølelsen din, den har som regel rett, ikke gi deg på det. Hvis de ikke vil teste ham så kan du kreve at de følger deg opp når dere evnt. prøver å kutte ut alt av melkeprodukter i en 14 dagers periode. Husk at det tar litt tid å få alle "melkestoffene" ut av kroppen.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2006 #6 Skrevet 2. september 2006 Dytter i håp om flere svar... Skal nå kutte ut eggeprodukter da legen var enig i "sterk mistanke" siden eksemet blusser opp når jeg spiser egg, pannekaker etc. men hun vil fortsatt ikke at jeg kutter ut melk... bare å drikke melk liksom - selv om han gulpet ut HELE seg og hele sengen forrige uke da jeg spiste mozarella, drakk litt melk etc.. og igår gulpet han igjen ut sengen etter at jeg hadde drukket hjemmelaget smoothie med yoghurt...jeg har kuttet ut stort sett alt med mye melk... men må bare test litt innimellom.... og med slike resultat mener legen fortsatt han bare er litt ømfintlig... han legger jo på seg bla bla bla.... Så jeg ønsker gjerne flere svar på hvordan dere avdekket melkeallergi. Her er det altså tydelig magesmerter og gulp/oppkast når jeg inntar mye melkeprdukter...
june05 Skrevet 3. september 2006 #7 Skrevet 3. september 2006 1. Ja, var mye urolig, samt at hun hadde helt tørr hud. Om det skyldes melk/egg eller bare atopisk eksem er uvisst. 2. Var vel ca 3 mnd når vi begynte å tenke at det kunne være allergi. 3.Var tørr og klødde over hele kroppen 4. Hun var generelt sett urolig, men hadde ikke oppgulp eller diare. 5. Det ble tatt blodprøve da hun var 3,5 mnd. Press på for å få en time hos spesialist. Det er ikke meningen at et barn skal ha det slik. Så må du kutte ut å spise det som barnet ser ut til å reagere på. Om den tørre huden ikke forsvinner når du bruker fuktighetskrem er det nok atopisk eksem. Prøv krem beregnet på ømfintlig hud, og ikke bruk såpe osv. Disse tipsene har du nok fått før.
Vanilla Skrevet 3. september 2006 #8 Skrevet 3. september 2006 1 .Oppdaget dere det mens dere ammet? Ja 2. Hvor gammelt var barnet da det ble oppdaget? Eksemet kom når hun var ca tre uker ( da jeg gav henne Nan i tillegg til mm , når hun var ca tre uker gammel.(hadde kraftig brystbetennelse, måtte gi tillegg i to uker....)Fikk diagnosen når hun var ca 2mnd 3. Hadde barnet utslett? Gjett om! 4. Hadde barnet vondt i magen? Nei! Heldigvis.... 5. Ble det prikktestet og hvor gammelt var barnet Ikke prikktest, men blodprøve når hun var nærmere to mnd. Fastlegen sa"bare tørr hud, så små får ikke atopisk eksem" Var hos henne 2 ganger med vesla. Vesla ble mere og mere plaget av eksemet, så jeg ringte til fastlegen og sa" nå er hun så plaget av eksemet, sover dårlig og er generelt ikke i form, jeg vil vil at hun skal henvises til hudspesialist." Da sa legen ok, og henviste! Hos hudlegen fant de ut at hun var kraftig allergisk mot egg og melk, i tilleg til at hun hadde atopisk eksem.
torch Skrevet 4. september 2006 #9 Skrevet 4. september 2006 Hvorfor i alle dager vil hun ikke at du skal kutte ut melkeprodukter når barnet ditt har så tydelig ubehag av det? Hva slags lege går du til? Hvis det er fastlegen din som hevder dette, hadde jeg bedt om å bli sendt til spesialist.
allergibarn Skrevet 4. september 2006 #10 Skrevet 4. september 2006 ja det er fastlegen min - som også har barnekontrollene på helsestasjonen.... så jeg føler meg litt sånn, ja - hva skal jeg si. At jeg vet ikke om jeg skal mase på henne, om jeg bare skal kutte ut alt og provosere selv. Skrive en liten dagbok om hva jeg spiser og når han plages... eller hva jeg skal gjøre. Vil ikke oppfattes som en hysterisk mor heller (men jeg har jo en datter fra før som ALDRI er syk, så hun bør vite bedre enn det). Nå drar vi på ferie til helga og blir borte i 14 dager, så jeg får holde meg unna melkeprodukter da og provosere og se når vi kommmer hjem. takk for svar, det er godt å høre at jeg kan ha rett i min mistanke - så får jeg stå på mitt til han er testet.
mnm Skrevet 4. september 2006 #11 Skrevet 4. september 2006 Hei! Da jeg var hos fastlegen med gutten min anbefalte han å ta litt melk på huden (f.eks. på leggen) og se om det kom reaksjon på dette. Om det gjør det er det en sterk indikasjon på at det er ekte allergi, og da bør du kreve henvisning til spesialist. Min gutt fikk kraftig elveblest og ble naturlig nok sint og utilpass. Ang. spørsmålene dine: 1. Jeg burde kanskje fattet mistanke mens jeg ammet pga atopisk eksem. Men gutten min spiste godt og la enormt mye på seg (7,6 kg da han var 9 uker. 3,9 kg ved fødsel) 2. Da han første gang fikk grøt med melkeerstatning i var han 6 mnd og han fikk da allergisk sjokk. 3. Ja, atopisk eksem. 4. Nei, jeg tror ikke det. 5. Da han var 9 mnd tok vi prikktest og blodprøve, og fikk konstatert kraftig allergi mot melk og egg. Nå når han er 2,5 år har blodverdiene sunket mye, men vi skal fortsatt holde ham helt unna produkter med egg og melk. Lykke til!
allergibarn Skrevet 5. september 2006 #12 Skrevet 5. september 2006 Takker fortsatt for svar. Har såvidt begynt med grøt, men kjøpte Hirse grøt på helsekost så den er helt fri for gluten, melk etc. Men den kaster ha opp igjen.... begynte med 1 skje forrige uke og har økt sakte - men de to siste dagene kommer plutselig alt bare opp igjen. Er han ikke klar for grøt kanskje? Jeg får vente en stund før jeg prøver igjen. Da skal jeg prøve melk på leggen i morgen. Vet man kan gjøre det med ulike typer fisk og sånn, men har ikke tenkt på det med melk. Så får vi se... Skal på helsestasjonen igjen i morgen, uten lege - så jeg skal forhøre meg litt mer der også. Takk!
torch Skrevet 7. september 2006 #13 Skrevet 7. september 2006 Ønsker deg masse lykke til, vi har også stanget litt med helsestasjonen vår og alt løsnet da vi kom til spesialist, jeg kjenner igjen hysterisk mor-følelsen. Fælt at det skal være sånn, ikke sant? Hvis du etter å ha kuttet ut melkeprodukter ser at barnet er bedre og i alle fall hvis du har fremprovosert utslett ved å ta melk rett på huden, så må de jo ta deg på ordet. Poden vår får vabler der huden hans har vært i kontakt med melk, men jeg vet ikke om det er en regel som gjelder for alle. At det kommer umiddelbart, mener jeg.... Igjen, masse lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå