Gå til innhold

Seteleie..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært hos jordmor i dag og hun oppdaget at lille nurket hadde snudd seg fra å ligge med hodet ned for 14 dager siden til seteleie nå.. Er 36+4.

Så nå skulle vi visst til vurdering på sykehuset, skulle få innkallelse innen en ukes tid.

Noen andre som har de små liggende i seteleie?

Var jo egentlig ikke bekymra, men nå etter denne beskjeden, blei jeg helt satt ut, engstelig, redd og sitter plutselig bare og griner.. Uff, så rare reaksjoner...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For 2 år siden fikk jeg samme beskjeden, da var jeg 37/38 uker på vei - og ble anbefalt å prøve å snu litla jenta vår - selv om hun var liten gikk ikke dette da det var for liten plass så nære termin.

Så fikk vi valget - ta røntgen for å måle om bekkenet var stort nok for setefødsel, eller ta keisersnitt. Nølte litt - men valgte keisersnitt. Har ikke angret en eneste dag. Jeg var kjempeheldig og har ingenting vondt å si om den opplevelsen - selv om det hele tiden anbefales vanlig fødsel for både mor og barn.

Var hos jordmor selv idag, er 36 uker på vei, og fikk beskjed om at nestemann nå også sannsynligvis sitter.....og skal nå få innkalling til ultralyd. Nesten slik at jeg håper på seteleie slik at jeg får keisersnitt igjen :-) Har litt fødselsangst jeg ser du :-)

Lykke til, håper det blir slik du måtte ønske!

Skrevet

Hei:) Takk for svar!

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde noe særlig valg i hvordan han skal komme til verden. Om bekkenet mitt er stort nok og gutten passer, skal han ut den veien, om ikke ble det keisersnitt. Det var visst ikke noe jeg kunne velge, desverre..

Håper alt går så greit som det hørtes ut som det har gjort for deg:)

Hilsen HI

Skrevet

ved hvilket sykehus skal du føde?

Skrevet

Skal føde i Bergen.

HI

Skrevet

gutten min har også plutselig snudd seg med rumpa ned, og det ser ikke ut til at han har planer om å snu seg rett vei igjen.. var hos lege og jordmor i går.. hadde mannet meg opp, er ganske beskjeden, og sa at det er uaktuelt for meg å føde normalt dersom han ikke snur seg.. Han er allerede 15% over normalen i vekt, og jeg er bare 33 uker på vei.. jordmor smilte bare og sa at da synes hun jeg skulle stå på det, og fortsette å være bestemt i forhold til ønsket om KS. Da ville ingen nekte meg dette, og dersom fødslen skulle starte tidlig, ville de uansett gjennomføre et KS.. Det er riktig at legen i prinsippet kan nekte deg KS, men de gjør nesten aldri dette. Blant annet i frykt for eventuelle komplikasjoner og at det da skal komme frem at mor ønsket KS.. I mange land får man jo automatisk KS ved seteleie.. det er ingen drøm med KS heller, og jeg liker ikke tanken på å være overlatt til andre uten kontroll over egen kropp.. men jeg synes det virker bedre en alternativet..føde en pjokk på 4-4.5 kg, dobbelt :o)

Stå på og lykke til :o)

Skrevet

Ja, jeg skjønner. Har ikke helt klart å tenke på hvordan han skal få komme ut om jeg har noe å si enda. Er jo litt paff over at han hadde snudd seg igjen. Og vil jo helst bare at han skal komme ut og være frisk og fin. Og så hadde jeg jo "gledet" meg til å føde vanlig da.

Så alt blei litt rart i grunn nå...

Takk for innspill og deling av erfaringer:)

HI

Skrevet

Hei!

Jeg fikk beskjed om at babyen lå i sete forrige uke (min 36 uke). Jeg skal også føde på Haukeland, og JM sendte hensvisning dit for ultralyd og rønken.

Var til ny kontroll i dag (37+2) og han sitter fremdeles med rumpa ned.

Har fått time på kk på mandag. JM sa at hun skjønte godt at vi ville ha ks, og sa at vi måtte bare være bestemt på det og at det var lurt at jeg tok med med samboeren slik at jeg hadde støtte i ham.

Men han kan jo fremdels snu seg.... :-)

Skrevet

bare for å ha det sagt, det er ikke noen som blir tvinget til å føde i sete! det er en del mer risoko forbundet med vaginal setefødsel kontra ks for babyen. så du har mye du skal ha sagt her!

Skrevet

Hva slags risiko er det forbundet med å føde vaginal ved setefødsel?

Er ikke sånn veldig gira på ks, nemlig... men vanskelig å vite hva man som er best for lille vennen i magen og meg..

Hilsen HI

Skrevet

anbefaler deg å søke litt på nett om setefødsler. du kan også gå inn på norsk lægeforening sin side, de har artikler fra tidsskriftet der og der har jeg lest en del om dette. finnes også en del tråder herinne på bim du kan finne, denne diskusjonen har vært oppe før, og det kommer av og til ganske mye bra info fra folk sine erfaringer!

snakk med dem du er på kontroll hos, og be om skikkelig info og ikke synsing fra en jm som til enhver pris skal overtale til vaginal fødsel. du vil også sannsynligvis bli tilbudt samtale med lege ved fødeavdelingen, og skal da få all info du trenger!

Skrevet

Ok. Det jeg har lest foreløbig har vært mest sånn "litt større risiko", men for hva står det ikke. He he... ikke lett for en forvirret jente å forstå. Skal søke videre, jeg.

Takk:)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...