Gå til innhold

Hva skal dere ha til middag idag?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

din luring ;)

vi skal sikkert ha "vet ikke" når jeg spør gubben.. han er værre enn meg.. har nesten ikke lyst på noe mat for tida...

..og jeg har lyst på "alt"

hva med lasagne, joikakaker, kjøttpudding, fiskeboller, stekte røkte pølser med hvit saus og poteter??

for eksempel??

huff, nå ble jeg sulten.. og jeg skal på jobb nå.. sukk...

kanskje jeg får noen gode ideer av å kikke på denne tråden etter jobben i dag??

genial tråd, popkind!!

ha en fin dag!!

klem

Hos oss blir det rester i dag. Jeg laget kjøttpudding i går så vi tar resten i dag.

Det er kjempegodt. Tar en pakke kjøttdeig og blander inn (sper ut med) egg, potetmel, løk, melk, salt og pepper og tar den i en ildfast form (brødform). Tar litt oppskjærte tomater og bacon oppå før den skal steke i ovnen ca en time. Nam... kjempe godt!! Serverer med potetmos (hjemmelaget vel å merke...hihi...) og kokt blomkål.

Anbefales som skikkelig "husmannskost"

Annonse

Ååh, hjemmelaget kjøttpudding hørtes godt ut! #vann i munnen#

Jeg skal steke ostesnitzler og potetbåter, og lage bearnaisesaus og koke grønnsaker.

Skulle egentlig spist det i går, men da jobbet samboer overtid så jeg lagde meg bare makaroni med ketsjup, salt og grillkrydder.... Mm, sunt kosthold ja!

Komler er kjempe godt;)

Det er vel mer en tradisjons mddag på sør/vestlandet.

Noen kaller dem for raspeballer eller komper.

Men har du ikke prøvd dem på orntligt hjemmelaga vis så må du jammen gjøre det;)Vi pleier å lage en stor gryte slik det er middag i 3 dager- 2 dager med kokt komle og 1 dag med stekt.

jeg kan prøve å forklare hvordan du lager dem.

Du rasper poteter i kjøkken maskin eller for hand.

Gnur ut enn del av vannet/veska av potetene.

Ha i byggmel og hvetemel til deigen går å lage små tennisballer av uten dem er for bløte eller for harde. ha i lit salt og litt buljong.

Salt lammekjøtt har du kokt i 1-2 timer på forhand.

La vannet koke når du ruller komlene å legger dem i gryta, når alle komlene er i så skal det koke opp og kokes i en time.Smaker godt med litt timian i krafta.

Vi pleier å ha kålrot og gulerøtter til som kan kokes sammen med kjøttet og komlene.

serveres med stekt bacon og kokt kjøttpølse til.

når du skal steike komlen så skjærer du den opp i skiver eller terninger og steiker med kjøtt og pølse til.

Det er bare såååååååå godt;)

Det er en middag som tar litt tid å lage-men når du lager for 3 dager på en gang så er det ikke så mye.

Annonse

Komler er ganske vanlig i nord også da. Ikke bare sør/vestlandet, men er ikke alle som bruker lammekjøtt til. Saltkjøtt må det være uansett. I såfall som tilbehør har vi duppe (brunostsaus) ellre sukker oppå, bacon (hvis det ikke er bakt inni), kålrotstappe og gulrøtter. Noen ganger også pølse og poteter til.... Kommer litt an på hvor mange som skal ha

Fiskegrateng m poteter og grønnsaker blir det her for mann og svigerfar.

Hadde kinamat i lunsjen på jobb i dag, så det får holde med ett middags måltid for meg.

Heldigvis (for meg :o)) så har vi komlemel her hvor jeg bor, slik at du blander det bare ut i vann. Ellers hadde det blitt 0 komlemiddager her i huset:-)

idag skal vi ha poteter med frityrstekte Butterfly prawn (sefood deli, reker med sprø panering) og mild rømmedipp.

har aldri laget det før, men det er så enkelt. og jeg tror det er kjempegodt. frityrstekte ting er bestandig godt;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...