Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Samboer sa har en kveld at hvis vi skulle ha to, så burde vi vurdere det nå.

Har en krabat som snart runder året så det vil i såfall bli ca 2 år mellom. Har jo lyst på en til, men er litt skeptisk til arbeidsmengden som kommer. Hele døgnet er jo baby allerede, og vi har verdens snilleste nurk! Hva hvis vi får en kolikkunge, eller en borrelåsunge? Og så gruer jeg meg til å være kvalm og trett når jeg er gravid. Kan jo ikke bare gå hjem etter jobb og sove 2 timers middagslur nå, slik som jeg gjorde med førstemann. Og så gruer jeg meg til fødselen. Ikke det at det var så grusomt, men nå vet jeg hva jeg går til og kan grue meg mye mer på forhånd. Men aller mest, har jeg energi til å ha to krabater? Jeg som aller helst sitter foran pc'en eller tv'en og elsker å sove lenge på morgenen??

Men hvis man skal ha to, så er det vel like greit å bli ferdig med det? ;)

Råd eller meninger?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5946175-skal-vi-pr%C3%B8ve-p%C3%A5-en-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det høres kos ut med to tette, men skjønner jo tankene dine! Tror vel det blir å drøye litt her, siden jenta vår har både KISS og refluks, og refluks skal visstnok være arvelig! (puhhh...)

Men siden barnet deres er så "snill", så går det sikkert bra. Da har man kanskje mer overskudd til en til kjapt? Og de vil sikkert ha MYE glede av hverandre.

Dere får tenke igjennom det! :-)

20mnd mellom våre unger. Minsten er 3mnd og er en ganske missfornøyd liten kar... Mye tull med tarmene fremdeles :-( Så jeg synes det er vledig travelt. Men jeg tror allikevel at vi får igjen for det på sikt ved at ungene forhåpentligvis sysselsetter hverandre og har stor glede av hverandre. Jeg var forberedt på at det første året ville bli travelt.

Jeg synes det siste svangerskapet var tungt og koste meg ikke på langt nær slik som jeg gjorde første gang. Aldri tid til en middagslur heller. Men det gikk da bra lell ;-)

Fordeler og ulemper uansett hvor stor/liten aldersforskjell, tror nå jeg.

Annonse

Her var det mange med dårlig erfaring, så da får jeg komme med mine gode da:-) Har 15 år mellom de to første, og 15 mnd mellom nr 2 og 3.

Minstefrøkna er nå 7 mnd, og denne permisjonen har selvfølgelig vært ganske så forskjellig fra forrige. Dårlig med shoppe i timesvis og lunche annehver dag nå:-) Og å slenge seg på sofaen når babyen sover, går jo heller ikke. Snuppa på snart 2 år er i barnehagen 2 dager, så hvis du vil ha fulltidsplass blir det jo anderledes da.

Men ihvertfall storkoser vi oss med jentene her i huset, og jeg kan ihvertfall virkelig anbefale å få de tett. Jeg var ikke frisk igjen etter bekkenløsningen da jeg ble gravid på nytt, og svangerskapet ble tyngre sist gang på grunn av det. Men innstiller man seg på at det er en periode i livet, er det da ingen problemer med det.

Når vi henter snuppa om morningen, er det første hun sier navnet på lillesøsteren sin. Begge to lyser opp når de ser hverandre, og når de ser min eldste også selvfølgelig, og har stor glede av hverandre. lillesnupp har begynt å krabbe nå, og snuppa er helt vill der hun følger med lillesøsteren sin. Så å se barna mine sammen, og verd alt som måtte være av litt slit osv.

Men dagene består av barn, barn og atter barn da. Det er mating, stelling, soving og påen igjen. Men det er jo også noe du innstiller deg på, og om noen år så er det andre gleder.

Så skal jeg anbefale, så er det go for it!

Annonse

Jeg har 22 måneder mellom de to eldste. Svangerskapet var tøft fordi mannen min er sjømann, så jeg fikk ikke avlastning. Ellers synes jeg det har gått overall forventning.

Jeg synes faktisk det er mindre arbeid med to enn med en, fordi nå slipper jeg å aktivisere dem. De leker så godt ilag og har så stor glede av hverandre.

Kan absolutt anbefales!!

No vart eg glad, Luca! knøttet vårt er 8,5 mnd, og eg har lyst til å prøve på nummer to etter nyttår. Viss vi lukkast med ein gong, vert det då i underkant av to år mellom dei. Har tenkt at det må verte frykteleg travelt, men du fekk meg til å sjå litt lysare på det. Vi er ikkje heilt unge lenger, så vi må tenkje litt på det også...ser liksom for meg at eg skal vere ferdig med alt som heiter fødslar til eg er 35-36, og då tek det jo til å haste litt, særleg når eg har lyst på 4-5 ungar:). Ingen fare om eg skulle verte gravid etter det, altså, men eg planlegg det ikkje.

Iallfall: takk for eit positivt innspel:)!

Tenkte jeg skulle slenge meg på med mine gode erfaringer med to tette. Det er 25 mnd mellom mine gutter, noe jeg er veldig glad for i dag. De er nå 4 og 6 år og verdens beste venner. De leker så utrolig fint sammen og det har de gjort det siste 1 1/2 året. Og før det hadde de også veldig stor glede av hverandre, men da krevde samspillet dem imellom litt mer voksenkontroll og hjelp fra oss.

Jeg har noen bekjente som har bare et barn og syns det er så slitsomt fordi h*n krever så mye i helgene, ferier o.l. Løsningen blir at de inviterer mye venner på besøk slik at det blir noen å leke med. Med andre ord, har man flere barn blir det ikke mere mas, fordi de da har hverandre.

Svangerskap nr 2 var selvfølgelig ikke like lett som nr 1. Men jeg har en fantastisk mann, så jeg fikk hvile og slik. Det var verre at jeg ike orket å leke like mye med eldstemann, han ble en skikkelig pappagutt i den perioden. Det har vi tatt igjen for siden, funnet på noe hyggelig bare jeg og han.

Fødsel nr 2 var også en drøm i forhold til første. Jeg grudde meg veldig helt fra testen viste positivt. Men det hele gikk som en drøm. Vondt, ja, men ikke på langt nær så jævlig som førstemann.

Det hører også med til min historie at famililien er ytterligere utvidet. Snuppa vår er 6 mnd nå og har to fantastiske storebrødre som er helt fortapt i henne.

Så for vår del må jeg si at både 25 mnd og 3,5 år er helt perfekte mellomrom mellom barna :-)

Så hyggelig hvis mine erfaringer kan være til inspirasjon:-)

Lillesnupp kom ganske så overraskende på oss, men med tanke på min alder var det egentlig perfekt. Var 35 da nr 2 kom og 36 da nr 3 kom, så syns det da var på tide å få de barna jeg skulle.

Så jeg kan ikke si annet enn at det garantert er mye mer morro, glede, lykke osv enn stev. Nå har jeg kanskje vært heldig siden barna sover når de skal, spiser når de skal og ellers ikke har noen plager, så vet ikke om jeg hadde vært like entusiastisk med kolikkbarn:-)

Det er klart det er veldig stas med det første barnet , og bare kose seg med det og nyte det(jeg har jo på en måte hatt to "første" barn som jeg har fått kost meg med jeg da) men når enda en til kommer blir det bare enda mer "familie" om du skjønner.-) Mye mer rutiner, man må ha mer struktur på tiden osv, men supert er det....

Jeg er omtrent som deg, dvs sitter helst foran pc eller tv og elsker å sove lenge på morgenen. Sønnen vår er snart 8mndr. Vi er enige om at han ikke skal vokse opp som enebarn, men jeg har lyst til å vente til han er 18-24mndr før vi lager et barn til.

Svangerskapet mitt var kjempefint. Jeg var ikke kvalm en eneste dag. Og jeg koste meg med magen (jeg savner den litt nå). Ikke gruer jeg meg til en ny fødsel heller, da jeg syns det var en fin opplevelse, tross smertene. Han hadde kolikk, og var frisk ved ca 2mndrs alder etter 4 behandlinger hos kiropraktor. Jeg sliter fortsatt med bekkenløsning, som kom i 3.trimester. Jeg går til fysioterapeut for dette.

Jeg har jo alderen å tenke på også. Jeg er 31 og forloveden min er 34 år gammel.

Men jeg vil likevel vente iallfall ca 1 år før vi starter med ny babyproduksjon her. Det har litt med at jeg ikke har lyst på 2 babyer samtidig med vidt forskjellige behov. Jeg tror at er eldstemann så godt som ute av bleiene før han blir storebror, så blir det kanskje litt lettere med en ny baby i huset...

Jeg har 2 med 1,5 år imellom, ble gravid når nr .1 var 8,5 mnd. Nr. 2 hadde vondt i magen og de første 8 mnd var et helvete (sykdom, skulle bare sitte på fanget ol), men jeg angrer ikke. Jeg ser hvor mye glede de har av hverandre, men må si at jeg hadde ikke gjort det en gang til. Alle er forskjellige og kanskje alt går som en lek for dere. Tenk deg godt om, det er mye jobb i starten, men for en kort periode.

Takk for god respons og mange synspunkter!! Ble litt gira nå. Skjønner jo at det blir mye jobb, men har jo lyst til at barna kan være lekekamerater.

Samboer ble litt spak når jeg konkret spurte om vi skulle starte på nytt, så jeg vet ikke helt om han er på gli. Men som han sier, skal man ha to er det bare å komme igang. Han er ikke helt overbevist om at vi skal ha to da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...