Gå til innhold

Ekstrem leggkrampe - trenger litt råd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med kramper i høyre legg i hele svangerskapet, det har ikke vært så kjempeille, har klart å strekke på beinet selv sånn at det har gått over før den har kommet for fullt. Har også hatt god virkning av magnesiumtilskudd. Men i natt kom den sykeste krampen ever, og siden jeg er alene hjemme for tida, hadde jeg ingen til å strekke beinet mitt, og blei liggende å vri meg på golvet i ti minutter før det gikk over - det var j***** vondt!!! Så nå er leggen min helt stiv og kald og verker...

Men over til spørsmålet mitt: Da jeg var 10 år blei jeg bitt av ei bikkje i denne leggen og har fått en slags åreknute der istedenfor et vanlig arr. Jeg blei sett på av en bekjent som er lege, men han sa ikke noe om stivkrampesprøyte. Kan det være grunnen til at jeg har så masse kramper der? Burde jeg få det undersøkt? Nevnte det for legen på første svangerskapskontroll, og han sa at det ikke var noe problem annet enn at det ikke var så veldig pent... men da sa jeg ingenting om kramper.

Kanskje greit å bare ringe legen, men jeg tenkte jeg skulle høre med dere guruer først :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! :)

det er nok ikke stivkrampe, for det er jo en bakterie som forårsaker det, og da skulle du blitt syk ganske snart etter du ble bitt. men du snakker om åreknute - kanskje det har påvirket sirkulasjonen i den leggen - da kan det vel hende at du er mer "mottagelig" for krampe her?

ellers kan jeg jo fortelle at hvis du klarer det, er det bedre å stå på beinet, og forsøke å få foten i nittigradersvinkel til leggen, da strekker du leggmuskelen og det går mye fortere over (hos meg i hvert fall) - men når man er alene er ikke det alltid så lett heller. :)

det er søren meg mye vi skal gjennom også! best vi får snille barn. :) hehe

lykke til, håper det går over!

Skrevet

Jeg bruker å presse foten ned i madrassen på det beinet jeg får krampe i. Da går det som regel over. Pleier å gjøre dette med en gang jeg kjenner krampa begynner. Da får jeg stoppet den før den blir for ille.

Skrevet

eller reis deg opp og press beinet ned i gulvet....hjelper det også.

Jeg sliter skikkelig med leggkramper jeg også....både i dette og i forrige sv.skap.

hva er egntlig grunnen til dette?

Skrevet

Samboeren min våkner alltid av hylene mine når jeg får slike vanvittige kramper. Han er da alltid raskt på pletten, hopper ut av sengen, tar tak i foten og drar til, hyler enda mer da, men det hjelper da og gir seg raskt. :)

Skrevet

Vanligvis så går det jo over med en gang jeg strekker på leggen, og i natt prøvde jeg å stå og strekke både mot golvet og mot veggen, men ingenting hjalp før jeg la meg ned på golvet og strakk... Det er sikkert ingen umiddelbar krise, så jeg spør legen neste gang jeg skal dit, jeg. Men takk for alle svar :-)

Skrevet

Åreknuter kan være årsak til ekstreme leggkramper ja,som igjen blir forverret i et svangerskap. Jeg ble operert for åreknuter i fjor vår, fordi jeg var så fryktelig plaget, og det hjalp -helt til nå etter jeg ble gravid ;)

Jeg har helt syke kramper, det som hjelper meg, er rett og slett å strekke muskelen som har krampe, det er så vondt at jeg til tider strigråter, men bruk kroppsvekta for å få tøyd ut muskelen.

En annen ting som hjelper mot vondt muskel etterpå, er å få varmet den opp, enten ved massasje eller bruk -og få tøyd den skikkelig -det hjelper kanskje ikke mot at krampene kommer igjen, men den blir mindre vond iallefall :)

Du har min fulle sympati, det er helt jævlig med disse krampene! :)

Skrevet

Hei, jeg sliter også med leggkramper. Jeg har hatt prolaps i ryggen og hatt verk i høyre ben etter det. Når jeg ble gravid ble det mere kramper, spesielt på forsiden av leggen og undersiden av låret. Jeg sliter mest om natten, våkner gjerne 2-3 ganger og må strekke foten på mange forskjellige måter for å få det til å stoppe. Jeg får også kramper i låret på jobb fordi jeg sitter foran pc'en mye. Det er skikkelig irriterende. Nå har jeg begynt med Magnesium så jeg håper det skal hjelpe meg. Det er iallfall det jeg har fått anbefalt mot kramper! Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...