Gå til innhold

Nå er jeg litt nervøs her.... noen som kan trøste?

Anbefalte innlegg

Jeg har hittil vært ganske redd for å få carpal tunnel igjen, noe jeg fikk forrige svangerskap og sleit en del med. For de som ikke vet det er Carpal Tunnel en tilstand der nervetrådene i håndleddene blir liggende i klem. Dette kan skyldes slitasje der håndleddet hovner opp - eller som i mitt tilfelle: hormon/stoffskiftebetinget vannansamling i kroppen. Det eneste rådet jeg har fått fra lege/jordmor er å holde meg unna håndleddsbegevelser som kan framprovosere problemet: som strikking og bordtennis.

Nå er jeg 20 uker på vei, og idag er armen min helt rar. Det prikker liksom litt i den, den føles hoven og det er ubehagelig. Jeg er vettskremt for at det kan være tidlig tegn på CT - nok en gang..... det er overhodet ikke morsomt, da må jeg kanskje operere håndleddene, og ikke det en gang er garantert å hjelpe. Hvis jeg må gå mange uker med disse nervene i klem kan jeg risikere varige nerveskader...................... så nå sitter jeg her da, overnervøs, redd og jo mer jeg kjenner etter i armen jo verre blir det jo selvsagt :(

hjelp? oppmuntring? tips/råd? anyone? jeg blir gal av å sitte her og kjenne etter og gruble!!!

Fortsetter under...

tusen takk :) hjelper lite på arma, men litt på humøret :) Jeg er livredd for operasjon, har en to-åring og er i tillegg ukependler, vet ikke hva jeg skal gjøre om operasjon er eneste alternativ... da blir jeg heller igangsatt tror jeg!!!!!!!

ps: problemene ble mindre dagen etter fødsel sist, og var fullstendig borte 3 uker etterpå.

Jeg vet ikke noe om dette, så det blir litt vanskelig å trøste, men jeg synes du fortjener all verdens trøst for du trøster så mange andre her inne.

Så på generelt grunnlag kan jeg si at vi gravide bekymrer oss for tusen ting som heldigvis aldri blir noe problem. Har du forresten vann i kroppen nå da (ødem?)? Ellers kan det vel ikke være noe proplem? Jeg synes du skal bestille time hos lege med en gang, det har en god effekt på nærvene, og man bør alltid sjekke for sikkerhets skyld!

Masse lykke til, og stor trøste klem!

Tusen takk, nå ble jeg litt rørt her :)

Jeg har ikke så mye vann enda, merker bare sånn "vanlig" gravideproblem at kontorskoene mine plutselig er blitt litt små, og at jeg hovner lett opp hvis det er veldig varmt. Kjenner jeg er litt hoven i hendene idag, men det kan ha med tusen ting å gjøre: spiste salt pålegg igår, drakk mye vann (salt binder vannet i kroppen), det er varmt på kontoret osv. Det KAN også være begynnende CT.... jaja... jeg har ikke bekymra meg stort dette svangerskapet, men CT er virklig min store skrekk.

Jeg tenker jeg lar det bero litt utover dagen, og hvis det ikke er bedre imorra så ringer jeg lege. Det er jo ikke stort de kan gjøre med det - med mindre jeg ikke bør bruke pc. Da har jeg et stort problem siden hele jobben min går ut på databruk.......

Hei,

jeg var plaget av CT syndrom sist svangerskap. Det var så ille at jeg ikke kunne sove mer enn en halv time om gangen, for da hovnet hendene sånn opp. Det ble så ille at de strippet meg for å sette i gang fødselen en uke før termin. Jeg opererte begge hendene mine etter det (1. etter åtte, og andre etter tolv måneder), siden det ikke ble bedre etter fødselen. Det er dessverre ikke så mye du kan gjøre med det, dersom det er CT, annet enn ikke å spise salt mat, drikke mye vann, sånn at du holder evt ødem i sjakk. Operasjonen var veldig rask og grei, tok noen uker før jeg kunne bruke hendene som normalt, men jeg ble sykemeldt fra permisjonen i den tiden. Da kunne pappaen være hjemme (eller man kan få forskjøvet permisjonen hvis han ikke kan være hjemme). Lykke til, håper du ikke blir verre.

Annonse

Jeg kan nesten ikke bli sykemeldt nå før ungen kommer, da får jeg ingen penger... har nemlig bare kontrakt fram til 15.september, etter det er jeg pengeløs fram til permisjonen tar til. Og etter fødsel? Huff... jaja vi får håpe at for det første: jeg slipper unna CT, og for det andre: hvis det kommer så forsvinner det etter fødsel som sist :)

Jeg fikk forresten beskjed sist om å ikke drikke for mye vann - det kunne nemlig gjøre ødem verre.... ???

Nå har ikke jeg ct så vidt jeg vet.,.men ang vann i kroppen så tviler jeg på atd et blir verre hvis du drikker mye vann... til tider hovner hender og fingre veldig opp på meg,men dersom jeg da drikker masse vann er det borte på en halvtime.. men lurt å drikke litt farris innimellom og..men ikke spis for mye salt i hvertfall;)

Jeg skal ikke bare trøste deg, jeg kan også gi deg et råd siden jobber med sånnt som dette. Og rådet lyder: oppsøk en naprapat!! Det er det jeg er, og jeg har hjulpet mange som har carpaltunnelsyndrom, men det er ikke nødvendigvis det du har så du må få noen til å undersøke deg ordentlig!! hvor bor du?? Håper du bor i nærheten av en naprapat da..

Jeg kan selvfølgelig gi deg en megastortrøsteklem, men desverre ikke så mye mer enn det.

Off har aldri hørt om dette før og virket ikke bra nei. Håper det ordner seg og at det ikke er CT som du tror.

(hvis det er noe trøst så hender det at det stikker i håndledda mine også, akkurat som om noen stikker med strøm.) men selvfølgelig så vet du jo hvordan det var sist og jeg har ingen erfaring med dette...

gir deg iallefall en trøsteklem da :o)

Woah! Er det DET jeg har??? har lenge no hatt en "sovende"følelse i venstre hånd.... prikking og ubehag...Kan det være CT? Vet ei venninne fikk det når hun var gravid for et par år siden... Burde kanskje nevne det for legen...Hmm...

Jeg mente ikke at du skulle være sykemeldt nå, men etter en evt. operasjon. Vann gjør ikke ødem verre, bare hvis du spiser mye salt mat sammen med det. Ikke bra å drikke for mye Farris heller, mye salt i det også.

Annonse

Tusen tusen takk til alle for trøst og klem :) Så godt at så mange gidder å bry seg!

Arma ble litt bedre utover dagen, jeg venter spent på morgendagen og hvordan den blir. Tror uansett jeg skal ringe jordmor imorra, for å få litt tips og råd og hint om hva jeg skal følge med og om det eventuelt er noe jeg kan gjøre for å minske risikoen for at det bryter ut i dette svangerskapet også. Annet enn å la være å spille ping-pong altså :)

Huff da, dakal lita, ingenting gøy å sitte være redd! :)

Først, å drikke masse vann er anbefalt om man har ødemer, så drikk så mye du klarer! Få noen til å gni nakken din, rull på skuldrene, gni armene, og se om det hjelper -få blodsirkulasjonen litt i gang :)

Stor klem herfra og, du kan få en irl og om du tror det hjelper! :)

aaaah... hehe... til tross for min høye plassering på aktivebrukere-lista her inne så er jeg ikke helt kjent med all datageek-terminologi dessverre :) Men for all del - tar gjerne en irl-klem jeg!!! 1D nevnte noe om en kaffetur imorra etter jobb - vet du når det er snakk om? Jeg skal ta hurtigbåt 1730 så jeg har ikke all verdens tid... men er jo ferdig på jobb 1530, så litt irl-kosing og prating har jeg nok tid til!

Tjihi, jeg som er litt for datageek da muuuuligens ;)

Vi kan jo møtes når du er ferdig på jobb da vettu, hvor blir det enklest for deg i forhold til hurtigbåt da? :) Kan satse på å meldes utover dagen og for å avtale nærmere!

Det høres bra ut! Jeg kan sikkert snike meg ut 1525 også... hvis jeg er snill pike tidligere på dagen :) Da trenger jeg ikke stikke til båten før kl. 17 - og har masse tid til å bli oppdatert på datageekfronten! :) Vi meldes imorra vettu!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...