Gå til innhold

HJELP!! Trenger en innføring.

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg er helt grønn når det gjelder det meste som har med å bli gravid å gjøre. Mannen min og jeg har begynt å snakke om å få barn, og vi er de første i vennegjengen, så jeg har ingen å diskutere dette så mye med. Jeg trenger hjelp til noen helt grunnleggende ting:

- har hørt noe om at sjangsen for å bli gravid er størst dersom man har sex rundt eggløsninga, men hvordan vet jeg når det er?

- hvor lenge før bør jeg stoppe med p-piller? Trenger kroppen tid på å komme inn i vanlig menstrasjonssyklus før jeg kan bli gravid?

- når man regner ut sånn termindato (om jeg etterhvert blir gravid) så regnes jo det fra siste mens. Men er det første dag i siste mens, eller?

- ok, dette vet jeg er veldig individuelt, men finnes det noen slags gjennomsnittlig tid for hvor lenge det går fra man begynner å prøve til man blir gravide? Er bare litt nyskjerrig

- noen som har noen gode bøker å anbefale hvor jeg kan lese litt? Har som sagt ingen venninner på dette stadiet enda, og moren min har aldri snakket om slike ting med meg. Føler meg litt dum, men vil gjerne lære litt da:-)

Takker for alle svar.

Hilsen en som gjerne vil prøve å bli gravid etterhvert.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5944515-hjelp-trenger-en-innf%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å finne el = eggløsningen kan du enten tempe eller ta el tester!

Hvis du går på p-piller enda, ville jeg sluttet med en gang, det tar ofte en stund før syklusen blir normal etter p-pille bruk! Mange venter opptill ett år! Men du kan jo bli gravid med en gang også da..

Det sies også at gjennomsnittet blir gravide i løpet av ett år, noen før og noen senere!

Og til slutt, termindatoen regnes ut fra 1.dag i siste mens!

Tror jeg fikk med alt. men bare spør hvis det er noe du lurer på!

Hei og velkommen her :)

Om du leiter litt her inne, skal det vera fleire tråder som heiter "nyttig info for prøvere" o.l. Der finn du både gode tips og adresser til nyttige nettsider.

Har sett ei bok eg trur heiter "Et barn blir til" som var superbra.

Masse lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...