Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre??

Anbefalte innlegg

Jeg er uten jobb og har sluttet å studere...pga av angst og depresjoner...nå er jeg gravid og jeg skjønner ikke hvordan vi skal greie det økonomisk med bare 1 inntekt (mannen min jobber og får ikke spes bra betalt heller). Finnes det støtte for de som ikke jobber eller studerer.......?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5942287-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei.

når babyen kommer så får du jo en engangstønad,men klart den varer ikke evig..

har du meldt deg arbeidsledig hos aetat,får da får du jo dagpenger,bedre enn ikke noe.

vet ikke helt jeg hvordan det funker når man er uten noe,men hvis du melder deg som jobbsøker så har du krav på dagpengene så vidt jeg vet.

vet hvordan det er å være deprimert,er sykmeldt pga det samme og det ikke noe ålreit,er gravid i uke 18,burde være glad men sitter bare hjemme i sofaen helt giddaløs..

men kanskje du kunne prøve en deltids jobb??

uten at ejg vet situasjonen din så er det ofte det hjelper litt å se andre mennesker,tjene sine egne penger,føle at man er til nytte..

sånn prøver jeg å tenke så til uka skal jeg prøve meg på 50 % på jobben(tror jeg)

• 2 uker senere...

Hei

Vi er jo i akkurat samme situasjon.

Jeg ble ferdig å studere for ca halvannet år siden, orket ikke fortsette. Jeg meldte meg som arb.ledig, men var dum og søkte ikke på dagpenger, for jeg mente jeg ville få en eller annen jobb. Dessuten var jeg så deppa at jeg ikke orket tanken på å gå til forrige jobb og be de fylle ut papirer til aetat. Jeg var dessuten overbevist om at jeg ikke ville få dagpenger, pga jeg jobbet bare deltid ved siden av studiene, og jeg sa opp selv.

Ble plutselig gravid, og tenkte, hva gjør jeg nå? Samboeren min tjener ikke så veldig bra, han er under utdannelse (lærling). Har gitt opp å søke flere jobber nå, ingen vil ansette en som er 5 mnd på vei, dessuten sliter jeg med BL, har opplevd dødsfall i nær familie, og kan ikke helt se for meg å jobbe fullt nå. Heldigvis har samboer noe sparepenger, men vi vil nødig bruke opp disse pengene som er ment til senere huskjøp o.l.

Vet vi har krav på engangsstønad, som er på 33.000. Men det er jo lite i den store sammenheng... Syns det er litt merkelig at de som trenger det mest ikke får mer penger! Det er ikke bare å få dagpenger, det er vilkår for det som alt annet. Du må ha jobbet så å så mye de siste mnd, + tjent så å så mye... Oppfyller man ikke det har man heller ikke krav på dagpenger, som kunne ført til at man fikk fødselspenger (regnes som lønn). Så jeg syns det er ganske tragisk faktisk.

Har sittet på nett og forsøkt å finne utav det, men det er ikke lett. Jeg må ringe trygdeetaten og høre hva jeg evt har krav på utover engangsstønad. Må 'manne' meg opp først, syns det er så utrolig kjipt å kanskje ende opp på sosialen. Har en slags sperre for å ta kontakt. Men som samber sier, vi kan iallfall sjekke om jeg har krav på noe mer støtte, har jeg ikke det er det jo greit, har jeg får vi benytte oss av det, er jo sånn ordningene er i dette landet...

Hvis du, HI, finner ut noe mer, si ifra da, så kan jeg gjøre det samme - Lykke til! (dette ble langt...)

Hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...