Gå til innhold

Spiser ikke hos dagmamma

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har akkurat startet hos dagmamma 3 dager i uka med jenta vår på 17 mndr. Har hatt tilvenning et par uker nå, og begynte med full dag i dag. Det tok ganske lang tid før hun ble trygg - for hun er veldig mammadalt. Hun gråt veldig da jeg gikk i dag morges, men det ga seg heldigvis ganske raskt. Dagmammaen sa at det gikk stort sett greit hele dagen, men hun gikk litt rundt og sutret etter "mamma" noen ganger.

Problemet er nå ihvertfall at hun spiser nesten ikke når hun er hos dagmammaen. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Hun har alltid vært litt vanskelig å få til å spise, men det har tatt seg greit opp i det siste hjemme ihvertfall. Hver gang jeg har hentet henne rundt kl. 1500 så har jeg måttet ta henne rett hjem og gi henne mat, for da er hun skrubbsulten. Har noen erfaring om dette er vanlig, og om det vil rette seg etterhvert? Kan jo ikke ha henne hos dagmamma, hvis hun ikke spiser....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5941120-spiser-ikke-hos-dagmamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

har ikke sånn m gullet mitt men vet fra jeg jobbet i bhg tidligere at noen barn "sulte streika" i begynnelsen.at det liksom bare skal være mamma som får lov å gi mat\mate dem å sånn. det har gått seg til etter vert. hun får bare prøve å gi henne hva som helst. kjeks, frukt ol å masse drikke.

Kanskje hun rett og slett ikke trives?

Jeg har ikke så mye erfaring men hadde to dagbarn her i vår, og de spiste heller mer her enn hjemme. Sikkert på grunn av alt det nye og på grunn av økt aktivitetsnivå her i forhold til hjemme. Det var jo tre barn her tilsammen, ganske høyt tempo da. Ettåringer alle tre.

Den ene spiste så mye at jeg stoppet ham et par ganger, tenk tre brødskiver og en hel banan til en ettåring som enda ville ha mer!!!! Var redd han ville få vondt i magen. Vi tok spisingen som et tegn på at de trivdes, og at de hadde det så hyggelig rundt bordet.

Jeg ville kanskje se etter en ny plass å ha henne... Ikke alle som passer sammen.

Takker for fine svar.

Det er kanskje ikke så rart om hun ikke trives med en gang, for det er jo en stor overgang å plutselig være borte fra mamma hele dagen, når hun ikke har prøvd det tidligere. Vi har nesten ikke hatt barnevakt i det hele tatt. Jeg håper å få henne inn i barnehage om et halvt års tid (det bygges ny like ved oss), så kanskje det vil få henne til å trives bedre. Dagmammaen har jo barn selv, men de er ikke akkurat på samme alder som vår jente, så kanskje det er litt dumt.

Hun er nok litt godt vant når det gjelder mat også da. Fordi hun har spist veldig lite til tider, så pleier vi å prøve å friste apetitten ved at hun stort sett får ferskt grovbrød og et par forskjellige pålegg. Vi bruker mange ulike kjøttpålegg og oster, så det ikke skal smake det samme hver gang, og noen ganger får hun kaviar og leverpostei når hun har lyst på det. Til frokost/kvelds går det i prim eller syltetøy. I tillegg får hun alltid litt ulikt med grønnsaker ved siden av, som mais, agurk, tomat, paprika (hun er kjempeglad i frukt/grønt). Hun får også mye forskjellig av frukt og yoghurt. Mulig at hun synes maten hos dagmamma er litt kjedelig/annerledes i forhold til den hun får hjemme.

Er jeg for kravstor i forhold til hva som bør serveres hos dagmamma?

Annonse

Kanskje du kan prøve å sende med matpakke og frukt /grønt en periode, for at maten skal være mest mulig lik det hun får hjemme? Så vil det kanskje gå seg til etterhvert. Begge mine brukte litt tid på å lære seg det å spise og å sove borte, men det kom etterhvert!

Hvis hun bare er der tre dager i uken, er det lett for at tilvenningen tar litt lenger tid enn om hun hadde vært full uke, så jeg ville bare sett det an en liten stund, og prøvd med egen mat. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...