Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Tenkte jeg skulle fortelle litt fra fødselen av sønnen vår som kom til verden på Ullevål den 3/8.

Den 2/8 var jeg 14 dager på overtid og hadde fått beskjed om at

jeg skulle settes i gang. Kl 9 om morgenen fikk jeg først en hormon gele samt at de satte på en CTG (puls måling) på magen min. Da det var noen dropp i pulsen ble det bestemt at jeg måtte være der så de kunne måle meg med jevne mellomrom. Kl 12 spiste jeg lunsj, og skulle være tilbake for ny CTG kl ett. Da vi tok denne var det nye dropp i pulsen og vi ble ganske nervøse. Det ble da til at de skulle sette inn en pulsmåler rett på babyens hode, og for å gjøre dette måtte de ta vannet, og da visste jeg at fødselen virkelig kom til å sette i gang. Tror jeg aldri har skjelvet så fælt i beina. Men det gikk greit å ta vannet og sette inn den pulsmåleren. Etter dette var det ikke flere dropp i pulsen.

Etterhvert ble jeg satt på litt drypp og begynte å få litt rier. Dette startet ganske svakt, men ble sterkere utover kvelden. I ti tiden på kvelden begynte det å bli litt vondt, og da fikk jeg ta meg en dusj som jeg synes hjalp da jeg stod der. Jeg slappet av og kunne puste meg gjennom riene. Etter dusjen begynte jeg med lystgass som også hjalp meg veldig de neste timene. Følte meg ganske full etter hver rie, noe som gjorde meg ganske likegyldig til den neste rien. Etterhvert ble riene såpass vonde at tilslutt ba jeg om en epidural. Da ville de også at jeg skulle sove litt siden jeg bare hadde 3 cm åpning og det ville ta resten av natten. Epiduralen ble satt rett etter jeg hadde spurt om den, og det var utrolig deilig. Da den begynte å virke kunne jeg legge meg ned i sengen og fikk også sovet et par timer.

Kl seks neste morgenen kom jordmoren inn og da hadde jeg 9 cm åpning! Det var så deilig å vite det. Jeg ble oppfordret til å bevege meg litt, og stod å tråkket på prekestolen et par timer. Da pressriene endelig begynte var jeg så klar for å jobbe og få ut babyen. Jeg hadde epidural under den siste delen av fødselen også og synes det hjalp veldig. Kl 11:13 så vår nydelige gutt endelig dagens lys og maken til følelse har jeg aldri hatt i hele mitt liv.

Jeg ser tilbake på fødselen med positive følelser. Det var vondt de siste timene før jeg fikk epidural og det var jo ubehagelig, men mest hard jobbing å presse han ut. Jeg tror jeg aldri har vært så stolt i hele mitt liv som i tiden rett etterpå og synes det var fantastisk da.

Ønsker alle andre her inne lykke til videre!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer masse!

Kjekt å lese din historie da jeg er 14 dager over imorgen og sannsynligvis blir igangsatt imorgen..

Skrevet

Gratulerre med gutten! Og takk for en fin fødselshistorie. Var han stor og lang da? :-)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...