Gå til innhold

Hvor gammel var barnet ditt da du startet med mme?

Anbefalte innlegg

Jeg startet med NAN mme til mi datter da hun var 2 uker, ikke fordi jeg ikke hadde melk nok, men fordi hun aldri ville slippe puppen.... ble liksom aldri mett, men senere har det vist seg at melka mi kommer tregt ut av puppen.... Men jeg tenker mye på at jeg har bynt så tidlig med mme, dere skjønner sikkert hva jeg mener.

Derfor lurer jeg, hvor gammel deres barn var, da dere startet med mme...

Fortsetter under...

Datteren min begynte med mme (NAN) allerede på barselavd, hun var da 4 dager gammel, hadde ikke melk selv pga store komplikasjoner ved fødsel, mistet over halvparten av alt kkroppsblodet vårt og måtte få blodoverføring. Det nye blodet hadde ikke graviditets/ammehormoner, derfor måtte snuppa begynne på mme så tidlig. Fikk beskjed av barnepleier på Barsel at de anbefalte Collett pga at det er tilsatt Omega3 + at Collett smaker bedre enn NAN. Har kun brukt Collett etter at vi kom hjem fra Barsel. Jenta mi er 6 mnd gammel nå...

Jeg skjønner at du tenker på det, det har jeg også gjort hele tiden, men kan man ikke amme, eller får ikke til å amme, så får man det ikke til eller man kan ikke. Det blir fine barn selv om de får mme, det er da blitt folk av meg også??! Var flaskebarn selv... =)

Lykke til da =)

Annonse

Jenta mi var 2 uker.

Hun fikk ikke riktig sugetak og ville ligge i minst en time om gangen. Jeg hadde blødende sår på brystvortene siden jeg dro hjem fra sykehuset. Lot det ene brystet hvile noen dager mens jeg håndmelket og fikk jeg veldig lite melk i det. Fikk samtidig brystbetennelse i det andre brystet. Pumper meg så hun får det jeg har av morsmelk men nå er det ikke nok til mer enn ett måltid om dagen desverre.

Utrolig sårt å måtte gi opp ammingen, men jenta mi har det bedre med en fornøyd mamma enn en som bare gråter hver gang hun skulle få mat...

Måtte gi tulla mi tillegg da hu var 2 uker fordi jeg er slankeoperert og sliter med å få nok næring selv.

pga. dette så ble det ikke nok næring i melka heller,så tulla la ikke på seg,men da hu fikk mme la hu på seg med en gang.

Har bedre samvittighet når jeg ser at hu legger godt på seg nå,ved puppen var hu aldri fornøyd og ville ha mat hele tiden.

8 uker. Jeg er heldig og har mer en nok melk, men hadde håpet av tvillingene skulle sove bedre etter en flaske MME om kvelden. Ser ikke ut til å hjulpet, men synes det er flott å gi en flaske etter å ha hatt et barn på pupp hele dagen (føles sånn ut i hvert fall).

Ser at mange her forteller om grunnen til at de gi MME. (Det har jeg forsåvidt gjort også). Synes det er trist at vi føler vi må forklare hvorfor vi gi flasker. Husk at vi er alle like gode mødre om vi gi morsmelk, MME eller begge deler.

Kos dere videre med babyene.

Så fint at du sier at jeg er en like god mor selv om jeg må gi mme.

Hadde dårlig samvittighet for å gå gravid med underernæring,redd for å skade nurket.

Hu ble født liten men heldigvis frisk.

Trodde jeg ville klare å amme en liten stund men der tok jeg feil...hu la ikke på seg og jeg ble bare sliten og da de sa på helsestasjonen at jeg måtte slutte å amme og gi hu mme følte jeg meg elendig.

Men nå vokser hu og trives så jeg må bare se det slik at jeg sluttet å amme fordi det var det beste ellers ville hu og ikke minst jeg blitt syk og det er ingen tjent med.

Nå er jeg opplagt og hu har det bra så da får vi bare la det være slik.

Synes det er synd at vi skal ha dårlig samvittighet og måtte forklare oss til nesten alle...mange lurer og sier...å får hu flaske?så føler jeg at jeg må forsvare meg skulle ikke vært slik.

10 dager gammel. Hun ble aldri mett og sovnet hele tiden ved puppen (men bare der...). Det viste seg å være at jeg var veldig tungmelket, så tilslutt ga jeg opp ammingen etter råd fra ammepoliklinikken og begynte å pumpe på fulltid... Veldig slitsomt, for melken kommer jo ikke noe fortere ut i en pumpe, pumpen er bare mer utholdende enn en sulten baby som ikke får mat :-)

Jeg er glad jeg begynte så tidlig med mme, for jeg har slitt en del med tanken på at jeg sultet barnet mitt den første uken hjemme, selv om jeg trodde jeg gjorde alt riktig og ikke visste at hun ikke fikk noe særlig mat ut. Det er synd at man ikke blir informert bedre på barsel om hvilke tegn man skal se etter for å finne ut om barnet faktisk får mat.

Hvis jeg får et barn til skal jeg ha mme klart fra første stund, og med god samvittighet, for det viktigste er at barnet får i seg sunn mat og at mor og barn har det bra. Og selv om morsmelk kanskje er det beste man kan gi barnet, så er mme også helt utmerket, og barnet blir akkurat like friskt og lykkelig med det. Dessuten får pappaen en helt unik sjanse til å få like mye nærhet med barnet den første tiden, noe veldig mange pappaer av ammende barn ikke får.

Annonse

Min var ikke en dag en gang.. Det første han fikk var mme. Lå på observasjon etter keisersnitt og de "hadde ikke tid" til å komme tl meg med ham og spurte om han kunne få nanmelk. hva sier man da? Den lille søte babyen skulle jo ikke sulte. Hadde jeg vært i bedre form og klart å tenke lenger hadde jeg nok blitt forbanna og bedt dem komme inn med ham til meg! Men men.. Fikk aldri så mye melk da, de hadde jo ikke så mye tid til meg og småen. Det var tungt i begynnelsen, ville jo gjerne amme. Og det er ikke sånn at helsevesenet i dag er så flink til å si at det faktisk er ok og ikke få til å amme.

Jeg har en kjempefin sønn på 8 mnd, sunn og frisk. Han har stort sett bare fått mme! :o)

• 4 uker senere...

Han fikk mme allerede på barsel. Jeg var dårlig etter ks og han var dårlig pga lang og hard fødsel (som endte i ks). Fikk ikke til å suge + at melkeproduksjonen aldri kom ordentlig i gang. Fikk beskjed om å pumpe og fikk brystbetennelse pga at han ikke klarte å suge ordentlig.

De ga han nan uten å spørre meg på natten. Så jeg pumpet det jeg hadde i 3 uker og da var det så lite som kom ut at det var mer mas enn nødvendig. Fikk streng beskjed av sambo at jeg måtte slutte å slite meg ut med den pumpinga, for jeg satt stadig og pumpet for å øke en produksjon som aldri kom godt i gang.

• 2 måneder senere...

hun var tre uker, men hun får det etter å ha drukket morsmelk. jeg har melk, men det virker ikke som om hun blir mett av det.

hun er 4 uker nå, jeg har egentlig mye melk for hennes alder, men hun har ikke riktig sugeteknikk, og biter meg med gommene etter å ha dyttet ut brystet. Med ammeskjold får hun så mye luft i magen. Derfor pumper jeg meg ca 3-4 ganger om dagen. Hun får ca 125 ml morsmelk, og 40-60 ml erstatning etter det. Med kun erstatning er hun mett etter 130 ml...

Jenta mi var 2,5 uke, var innlagt på barsel med livmorbetennelse, brystbetennelse, sopp i brystvorten og tette melkeganger. Blødende kjøttsår på brystvortene, hun gapet ikke og fikk ikke tak i brystvortene. Jeg gråt og Julie gråt. Prøvde skjold men da fikk hun og jeg sopp, så det måtte vi bare slutte med.

Til slutt så mistet jeg melka, pompet meg i over en time så kom det bare ut 10 ml og snuppa skulle ha minst 80 ml ved hvert måltid. Hun gråt og gråt, vi trodde hun hadde vondt i magen men hun var bare sulten. Da hun fikk mme så fikk vi en ny baby, hun ble endelig mett.

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...