Gå til innhold

HJELP!!! Sliter med søvnen til lillegutt.. både på dagtid å natt.

Anbefalte innlegg

Lillegutt sover lite, det har han gjort siden han var 2 uker gammel. (hadde kolikk i 3mnd.) Nå er han 6 mnd. Var på kontroll i dag hvor jeg fortalte hvordan han var.: Om nettene sover han fra 20-23.30. Han må ammes i søvne(noen dager også bysses.) Fra å så våkne annenhver time etterpå helt til morningen, da jeg vekker han 8. Om dagen sover han i noen få min, til maks 1 time i strekk(har en times tid om morningen i 9-10 tiden) Det er den eneste gangen om dagen han sover så lenge.

Vi har endelig klart nå den siste tiden å få han i seng til 20.00 uten at han olstrer i timesvis etterpå. Vanligvis sov han en halvtime før han så våknet og holdt det gående i et par timer = slitsomt(!) før han så sovnet igjen for natten (frem til tolv tiden, da han ville ha pupp)

Jeg fikk beskjed av hs at jeg måtte/burde begynne med avvenning. At han burde sove selv om kveldene, ikke ammes. Dette visste jeg men jeg har endelig funnet en måte som fungerer.

Jeg er veldig sliten hele tiden å går på sparebluss. Dette er jo fordi jeg ikke får mer enn 1-2 timers søvn sammenhengende om nettene. Folk forteller meg at jeg bare må la sambo ta del i nettene slik at jeg kan sove, men det klarer jeg ikke. for jeg klarer ikke å sove når lillegutt er våken. Selv om de går ut i stua. Sånn er det bare.. jeg er ei skikkelig hønemor med seperasjonsangst ovenfor lillegutt.

Hs mente jeg burde la han ligge å gråte i 10 min før jeg gikk bort til han, noe som for meg virker aldeles bort i natta. Jeg liker ikke å la han gråte. Og jeg mener at det burde gå ann å finne en annen måte. Men jeg begynner å bli litt desperat.

La han akkurat i vogna si nå og lot han grine mens jeg trillet vogna. Han skrek seg nesten blå, og begynner å hoste. Men jeg lot det stå til. Det virket men nå sitter jeg å hører på at han hikster i søvne og det er lite gøy! Har bare lyst å sette meg ned å gråte selv. Blir rett å slett dårlig av å høre/se det.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med dette...ville vel bare få det ut! Et lite SKRIIIIIK fra meg.. en tydeligvis uvitende førstegangsmor.

Fortsetter under...

uff liker ikke skriking jeg heller, men ofte kan det være sisite utvei. Jeg hadde det ganske likt som deg med førstemann. forferdeli slitsomt!! han også hadde kolikk først, og fant liksom aldri frem tilk gode søvnrutiner.

Vet ikke om jeg har så mange gode råd, men jeg hadde ikke latt han skrike i ti minutt uten å gå inn. Det er altfor lenge!! maks 5 minutter sier nå jeg dersom du må la han skrike...

Noe som ikke gjorde det bedre hos oss var å avvenne med pupp om natta, da våkna han enda mer og skreik..

Du må nytte de timene fra 8-12 når han faktisk sover til å sove. Vet det er kjedli, er jo endeli litt aleinetid, men dagene blir bedre dersom du er mer uthvilt!

Det eneste som faktisk hjalp litt hos oss var kiropraktor, men det var vel før 3 mnd. Da sov han iallfall et par timer i strekk.

Ikke for å skremme deg, men min har nett begynt å sove ruundt i si egen seng, han er 4,5 år..

Du kan og prøve å ta han oppi til deg, vet det ikke er det lureste , men det også funka litt for oss.

Ønsker deg lykke til!

Trøsteklem fra meg:)

Takker så masse for svaret ditt=O) Å klemmen=O)

Jeg legger meg ca 21 hver kveld men jeg har også litt sove problemer (han har sikkert arvet det etter meg...) så jeg kan ligge lenge våken før jeg sovner..

Kiropraktor prøvde vi også under kolikken, det hjalp ikke..

Å jeg pleier å gi opp i 5 tiden, og da sover han i senga vår. Men jeg over veldig dårlig.. Så samsoving er nok ikke den beste tingen..

Jeg har prøvd å bare putte i smokken når han våkner om nettene for pupp, men da får vi bare enda mer leven som varer myye lenger enn det hadde gjort å gi han puppen..

åååååååh så frustrert...

kom plutselig på en liten ting dere kan gjøre i helgene iallfall dersom far jobber da!

Ta hver deres natt, den andre kan legge seg i stua eller på anna soverom, slik at dere får henta dere inn litt iallfall. De nettene far har han får han vekke deg når puppen er nødvendig.

Kan være godt å av og til få sove en hel natt!

Det blir no uansett litt bedre etterhvert, om ikke helt bra....

uff, er ikke kjekt å ha det slik! som en slags trøst, men uten at jeg desverre har noen gode råd, er det nok mange av oss som har kjipe netter. Gutten vår på 4 mnd har litt KISS-tendens (sjevhet i natten etter fødsel) og har hatt mye vondt i magen, så vi har og hatt urolige netter, og har generellt sett en litt urolig gutt. For oss har samsoving blitt løsningen, men forstår godt om dere helst vil unngå det, spesiellt siden du ikke får sove godt da. Hva om han lå inntil mannen din heller? Eller sette senga hans inntil deres og ta bort sengebeskytteren slik at dere kan holde hender etc? Noen har jo tvert om fått bedre netter av å flytte de på eget rom.

Ikke vet jeg... jeg er definitivt heller ikke for skrikemetoden. Men grensesetting er jo allikevel viktig, vanskelig det der.... Er jo en del litteratur på området, som "non-cry solution" osv, har du lest noe av dette? Har hørt varierende erfaringer med disse, men hvem vet, kanskje det er noen gode triks. Jeg har ivhertfall bestillt boken;-)

Gutten din er jo enda relativt liten, og det er vel ikke såå lenge siden kolikken sluttet. Får håpe det går seg til snart;)

Annonse

Jeg er veldig for samsoving men jeg har søvnproblemer fra før, (før jeg fikk lillegutt) og sover ikke bra hvis jeg må passe på hvordan jeg ligger..(jeg ligger veldig urolig) Lillegutt beveger seg rundt så det hjelper ikke å legge han inntil pappaen.

I natt har jeg fått sove mye mer en vanlig=O) Jeg la meg klokken 20 samtidig med lillegutt, og sovnet etterhvert. Så når han våknet i 24 tiden for mat ga jeg han bare vann i senga si og etter han hadde drukket litt ga jeg han smokken så sovnet han videre. (jeg måtte ut å pumpe bort den værste sprengen, jeg er ikke vant med å gå så lenge uten å puppe.) Og han våknet ikke før i 3 tiden=O) Da prøvde jeg igjen med vann men det hjalp ikke så jeg tok han over i vår seng og ga han pupp. Han spiste nesten opp fra begge selv om de var veeeldig sprengte(!) så han var nok sulten. =O)

Så våknet han ikke igjen før halv 8! Helt fantastisk!

Så nå håper jeg bare at det ikke var et engangstilfelle..! Og at han etterhvert slutter med den 24 våkningen..

Jeg tror jeg får kjeøpe meg noen av dfe bøkene ja, kanskje det kan hjelpe=O) Takk for råd!

Så bra ..der kan du se..det er håp i sikte. Nå burde du prøve å følge disse rutinene en stund og ikke stresse 24 våkningen ennå... det ordner seg etterhvert av seg selv er min erfaring. Vi fikk en nytt liv alle sammen når lillegutt kom over på eget rom, da forstyrret vi ikke hverandre.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...