Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige gang jeg fødte tryglet jeg om å få smertestillende, men fikk klar beskjed om at jeg ikke fikk noe for min andre fødsler hadde vært så raske. Ble ikke engang undersøkt før jeg ble nektet det. Men så vidt jeg har skjønt så settes pudendalblokade rett før ungen kommer så jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke kan få det. Spesielt siden jeg godt kan leve med riene enda så sykt vondt det er. Men smertene når ungen sitt hode presses ut resulterer i skikkelig panikkangst. Og da er det skikkelige paniske smerthyl som kommer, for det er så vondt at jeg bare vil dø. Kroppen husker dette idet første rien setter i. Og selv om fødselen er raskt over så føles det som om alt går over stokk og stein. Og JM gidder ikke hjelpe eller støtte på noen måte fordi de vet det er raskt over likevel. Føler det blir en sovepute for dem.

De tenker ikke på all angsten jeg må gå igjenom 9 mnd før fødsel og hvilken traumatisk opplevelse fødselen blir for meg fordi jeg vet det er ikke håp om noe hjelp.

Finnes det ingen JM som har hatt smertefulle fødsler. Eller er det bare knalltøffe damer som takler hva som helst uten problemer i det yrket.

Skulle ønske jeg var mindre disiplenert slik at jeg kunne be JM reise til h......... når de ber meg holde kjeft under fødselen. Hvis de ikke vil gi meg smertestillende kan de i det minste la meg få skrike i fred. Det hjelper ørlite på smertene å kunne skrike ut i stedet for å måtte holde igjen, for da blir jeg bare mer anspent og forbanna.

I praksis er det slik at jeg ikke har noen rettigheter under fødselen i det hele tatt. Blir bare fullstendig overkjørt.

Kan ikke si jeg gleder meg. Tvert imot.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da, med all den erfaringen du har, er det vel ikke så lett å gi deg noe råd (Kanskje heller jordmor kunne trengt et lite råd..., syns det er rart du ikke blir tatt på alvor.)

Bare et lite spørsmål: Er det like vondt uansett hvilken fødestilling du prøver? Jeg har hatt raske fødsler slik som deg, og har også opplevd å "miste kontrollen" (panikk-skrik?) under pressriene når jeg har ligget på ryggen. Helt forferdelig, selv om det var rask overstått... Så da jeg prøvde å føde på alle fire, og siden på huk, ble jeg OVERRASKET over at det ikke var verre...

Skrevet

Jeg har aldri fått lov å prøve noen annen stilling enn på rygg/delvis på siden. Har aldri fått noen forklaring på det, men antar det er fordi det går for fort. Tror neppe jeg ville hvert i stand til noe annet uansett. Når fødselen starter på meg så begynner jeg å fryse kjempemye, og jeg skjelver så mye at beina ikke klarer å bære meg. Kunne tenkt meg å prøve å føde på kne mens holder over sengeryggen. Har hørt at det skal lindre smertene litt.

Jeg kaller skrikene mine for panikk-skrik, for er skikkelig skrik fra toppen av lungene. Har ingenting med å ta frem urkreftene eller noe sånt som noen snakker om.

Er gravid med nr.7, men har utrolig begrenset fødselserfaring pga alle fem fødslene har endt i samme "hui og hast". Det var verst med tvillingene. Da var jeg bare 7min. på føden før første tvilling var ute. Og nr.2 kom bare få min. etter.

Skrevet

Oi, raskeste fødselen min tok i hvert fall en time fra begynnelse til slutt, og vi rakk 20min på sykehuset, så det går nok litt fortere i svingene for deg, ja. Ville bare si at med min 3. lå jeg på kne over en sakkosekk i senga og holdt i sengeryggen. Det lindret smertene VELDIG i forhold til å føde på ryggen. Synes jeg. Det burde vel også være en grei stilling selv om beina svikter, og skulle være like greit som å ligge på ryggen, samme hvor fort det går?? (Hvis du rekker inn til sykehuset da...) Lykke til

Skrevet

kan ikke forstå at slike jordmødre skal få lov til å arbeide på føden, pga det er tydelig egne holdninger som skinner igjennom. Uansett hva jordmor måtte mene om smertelindring, skal hun ikke vise dette til deg, eller nekte deg smertelindring av den årsak.

Man forkynner vel ikke sin tro til jordmor mens man ligger på føden?

forstår godt at du er forbannet og redd, dette hadde jeg skrevet i et brev til sykehuset og forklart at du er utrolig redd for, evnt ta det opp med din jordmor slik at hun kan videreformidle dette for deg

Skrevet

Herregud. Hvilket sykehus er dette? Få deg en annen jordmor, jeg går ut i fra at de har fler enn EN jordmor der... KREV det. Du har krav på det. Og nekt å ligge på rygg. som flere sier her er det en dårlig fødestilling. Dessuten er den gammeldags og de skulle ikke tvinge kvinner til å føde på den måten lenger. Det gjorde de med meg første gangen også, men det finner jeg meg ikke i nå andre gangen. Ikke fikk jeg veiledning i pressene heller så jeg revnet hælvetes mye.(sorry fransken, men jeg er drit forbannet over dette enda) Dårlig jordmor taktikk. Blir de ufølsomme av å jobbe med fødekvinner hver dag eller hva er galt??

Lykke til.

Skrevet

Jeg har født på Haukeland hver gang. Har inntrykk av at det er mye samlebånd prinsipp på gang der. Vet det er mange som er fornøyde etter å ha vært der. I mitt tilfelle blir det vel en kombinasjon av at ting går fort og at det alltid er mange fødende der når jeg kommer i full fart. Tror det må ha vært fullmåne hver gang. En gang fødte jeg på skrubberom for det var ikke plass andre steder. Tre av gangene rakk jeg ikke over i fødeseng. Så det går fort, men med minimalt med velvilje fra jordmor kunne ting vært annerledes. Skal ta kontakt med føden på forhånd denne gang. Hvis ingenting blir annerledes denne gang kan jeg like godt føde hjemme alene....

Skrevet

Jeg ville faktisk vurdert hjemmefødsel i din situasjon, men ikke alene... Da får du jo en jordmor som du har truffet fra før, og som vet på forhånd hvordan du vil ha det. Ikke bare greit å komme seg av gårde i hui og hast når det går så fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...