Gå til innhold

Hei alle flotte gravide damer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende og har noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med.

For det første lurer jeg på dette med bruk av pute til babyene, min mor sier at jeg aldri brukte pute og at det skal man ikke gjør heller, MEN damen hos Fru Lyng anbefalte bruk av pute for å rette opp barnets hode....

Ellers lurer jeg på dette med ultralyd, Jeg har allerde vært to ganger inne til ultralyd men vurdere en runde til for å få 3D bilde... Har hørt at ultralyd kan være skadelig for barnet eller at man iallefall ikke bør gjøre det mere enn nødvendig.. Har dere noen svar til meg?

Takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pute til barnet er overhodet ikke nødvendig før 2-årsalderen. Heller tvert imot - jeg vil helst at babyen skal sove uten, kommer til å bekymre meg grønn over krybbedød og se for meg det lille ansiktet kveles i puta :(

Ang. UL så antar jeg du har lest skrekk-historiene her inne som bunner i en viss VG/Dagbla'-artikkel om en studie som viser hjerneskade på musefoster etter bruk av UL. Tenk på følgende: UL er relativt vanlig idag for diverse former for oppfølging i svangerskapet. En direkte sammenheng mellom hjerneskade og bruk av UL ville blitt oppdaget. Forskning på ett område kan ikke helt uten videre overføres til et annet. At musefoster tar skade behøver overhodet ikke bety at menneskefoster gjør det. Musefosteret ligger blant annet mye nærmere kilden for ultralydbølgene enn menneskefosteret. Tror neppe du trenger bekymre deg for dine to (tre) ultralyd-undersøkelser.

Smil og vær glad og nyt graviditeten og knøttet som kommer :)

Skrevet

Takk:)

Føler meg ellers helt fantastisk!!

Skrevet

Så flott! Gratulerer med knøttet :) Du har utrolig mye fint å se fram til framover!

Skrevet

Nå skal en ikke alltid høre på foreldrene sine da. De er kanskje litt utdaterte. Siste nytt er at det er fornuftig at babyen bruker en liten veldig flat pute. Det blir mer sirkulasjon under hodet.

Skrevet

Jeg baserer ikke mitt valg overfor min 2-åring på mine foreldres erfaringer, men på råd og anbefalinger fra helsepersonell - dvs jordmødre, helsesøstre, sykepleiere osv. Lillejenta likte heller ikke å ha hodet på noe før hun ble 1 1/2. Da ville hun ha pute, ei lita flat ei. Nå er hun 2 1/2 og bruker ei barnepute som er litt tynnere enn ei voksenpute, og litt mindre i størrelse.

Skrevet

Tror ikke dette med pute betyr så mye egentlig. Enten lar man være eller så bruker man en veldig tynn en om baby er komfortabel med det.

Skrevet

Morsomt nick du har - nesten samme som meg! Og vi tenkte faktisk også på navnet Helene i starten, syns det er kjempefint!

Har forresten ikke noe svar på spørsmåla dine... annet enn at vi ikke har tenkt å bruke ute...

Skrevet

Hei Andrea m/ jente i magen.

Fint navn du har:)

Har faktisk aldri tenk på Helene som barnenavn før, men farmor til pappan har det som mellomnavn også syn jeg det var så vakkert, så nå heter hun Helene!!

Når har du termin?

Skrevet

Har termin 12. november, så jeg hopper over til 3. trimester på lørdag. Både nabojenta og den nyfødte jenta til en kamerat heter Helene, derfor blei ikke det helt aktuelt lenger, så i magen min ligger det en Maren eller Eline og venter på å komme ut. Vi har ikke helt bestemt oss ennå, men jeg holder en liten knapp på Maren :-)

Når har du termin da?

Skrevet

Maren er kjempe fint!! Og ikke så mange små som heter heller.....

12. november er jo en super dato:) faktisk min bursdag

og Skorpionjenter er noe helt for seg selv!!!

Jeg har termin 9.desember, men føler av en eller annen grunn at hun kommer før. Det er vel ikke det vanlige siden det er min første, men har det bare på følelsen. Men det er vel kanskje helt vanlig ?!?!.

Skrevet

Her var det jammen mange likheter!!! Morsomt!

Jeg har også på følelsen at terminen min skulle vært ca ei uke tidligere, men jeg kan jo likevel gå to uker på overtid, sånn at det dermed blir ei uke over ul-terminen. Det er min første også, så jeg gleder meg veldig :-) Har begynt å handle inn litt ting, og er fremdeles på det stadiet hvor jeg syns det er kjempemorsomt å kjøpe kluter og våtservietter og bleiesalve og sånt - samboeren min bare ler av meg når jeg kommer hjem med et stort smil og viser fram ei pakke Coop Extra våtservietter (de er jo "Best i test"!!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...