Gå til innhold

Lærling og økonomi.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har jeg forstått det rett at lærlinger får økonomisk støtte både fra trygdekontor og lånekassen ved fødselspermisjon? Dvs både fødselspenger og fødselsstipend? Lærlingelønn er jo ikke noe å bli rik av =/

Er fødselstipendet behovsprøvd i forhold til min egen og samboers inntekt. I følge lånekalkulatoren på lånekassens sider skal jeg få ca 8000kr pr mnd i fødselsstipend siden sambo tjener ca23000kr pr mnd. Men jeg stoler ikke helt på det som står på lånekalkulatoren....noen som har peiling???

Fortsetter under...

jeg jobber 100% stilling og studerer ved siden av (videreutdanning). Studerer deltid/nettbasert. Jeg sendte meil til lånekassen og spurte om jeg får fødselsstipend selv om jeg har rett åå svangerskapspenger fra trygdekontoret, og da fikk jeg svar igår at det hadde jeg, fordi fødselsstipend er ikke behovsprøvd i forhold til fødselspenger, bare i forhold til vanlig lønn.

Ehhhh....dumt spørsmål dette her, men regnes ikke fødselspenger fra trygdekontor som "vanlig" lønn?

Eller betyr det at man kan tjene så mye man vill og likevel ha rett på fullt fødselstipend bare man har studert 6mnd før fødsel??

Blir litt forvirra, og vill helst ikke ringe til lånekassen å spørre selv siden dette barnet bare er på planleggingsstadiet enda...føler meg litt som en snylter siden jeg (forhåpentligvis) får penger både fra lånekassen og tk under permisjonen!

HI

det trodde jeg og, men hvis du går på lanekassens hjemmeside så stor at at det er bare de i videregående utdanning som får sine fødselspenger behovsprøvd mot inntekt ikke vi som tar høyere utdanning. snylter ? NEI, det føler jeg meg ikke som. det er ikke jeg som lager regler, jeg bare følger de. kan ikke du ringe lånekassen og spørre da.

YIPPI!

Takk for hjelpen =)

Samboer er så redd for dette med økonomien sjønner du....da vi fikk gutten vår fikk jeg bare engangsstønad, og den ble jo brukt på div siden vi flyttet sammen rett før fødselen. Og lønna hans var ikke den beste på den tida heller. Var litt trang økonomi, og derfor er han redd for at det skal bli på samme viset denne gangen også...derfor må jeg ha peiling på alt vi har krav på og ikke krav på...puh! Det er endel å sette seg inn i ja !

HI

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...