Gå til innhold

Finger i rumpa på GU?

Anbefalte innlegg

Så det var et innlegg tidligere i dag om det er vanlig med GU på første kontroll. Kom til å huske på at første gang jeg var gravid tok legen plutselig en finger opp i anus da han skulle skjekke livmora. Var blek og stum lenge etterpå - kom noe overraskende på for å si det sånn....uh. Han skjekket også brystene også ( for hva da?). Synes det hele var kjempeflaut - litt genert i utgangspunktet. Er dette vanlig da??? Eller hadde jeg en litt spesiell lege...?? Har ikke opplevd noe av dette denne gangen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5935342-finger-i-rumpa-p%C3%A5-gu/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd på EN eneste GU der jeg fikk en finger opp bak. Dette er for å få bedre mulighet til å kjenne livmor innenfra. Men vanligvis holder det leeenge å kjenne fra skjeden og utenpå magen. De fleste leger har også skamvett nok til å si fra før de foretar analpentrering....

Hva han skulle borti puppene dine å gjøre må gudene vite. Det er i hvert fall overhodet ikke nødvendig under en rutineundersøkelse i svangerskapet!

Hehe, jupp, jeg fikk også en finger i rompa... To fingre i skjeden og en i rompa. Ble litt overraska jeg også, men gjorde miner til slett spill ;o) Jeg har vært på så mange rare GUer... Levde et noe utsvevende liv i starten av 20-åra, og fikk klamydia i rompa...Skit, det var vondt!! Jaja, mange år siden nå.

Han sjekka ikke puppene for mine, men har hørt og lest at det ikke er uvanlig. Han sjekka sikkert for eventuelle svulster. Han var ihvertfall grundig da, legen din :o)

Legen min sa til meg at hvis jeg ville kunne vi ta en skikkelig puppetest senere i svangerskapet. Regnet med at dette er for å lete etter klumper som ikke skal være der og syns det hørtes helt logisk ut.

Finger i rompa er vanlig når man tar en livmorhalskreftundersøkelse. Kanskje det var det han gjorde??

Syns det er bra man blir sjekka nøye jeg!

Annonse

Jeg mener uansett at det er god folkeskikk og legeskikk å SI FRA før man putter saker og ting inni diverse kroppsåpninger. Eller grafser på bryster. Jeg ville IKKE godtatt at min lege gjorde slikt uten å si fra, eller uten å forklare hvorfor.

Er som flere skriver her vanlig å kjenne opp i anus samtidig som en kjenner inn mot livmoren. veggen mellom er så tynn at da kjenner en livmoren bedre. MEN, en skal si i fra når en gjør det! Hos min første gyn. gjorde han det uten å "advare" meg på forhånd, byttet ham ut tvert! Har nå en veldig hyggelig gynekolog som også er min fødselslege. Han forklarer og forteller alt han gjør.

Jeg tror jeg hadde blitt ganske paff av å få en finger oppi rumpa ja, men må man så må man. Jeg har aldri vært borti det, men det virker jo på svarene som har kommet at det er det.

Har heller ikke hatt GU som gravid da, så kanskje det kommer...

Hei (meg som skrev innlegget) Godt å høre at det ikke er så uvanlig...:) men ville vært greitt om han prata litt også og fortalte hvorfor han gjorde som han gjorde. Ble liksom litt stille og pinlig det hele. Kanskje han bruker overraskelsesmetoden for at folk ikke skal knipe igjen...*knis.

jeg var på GU med nr 1 og han fant ikke fram i det hele tatt.. så en finger i toern fikk jeg aldri.. he he.. han var ikke mye tess han fyren,... måtte hente kona si (som også er lege forøvrig) for han fant ikke frem.. hihi... ler enda litt av det der ja,.....

mange leger er ikke så flinke til og behandle folk... men det finnes jo de som er utrolig flinke også.. kan johende han trodde du hadde gjort det før og visste hva som kom...

Annonse

Hvis en har tatt GU innen rimelig kort tid før en ble gravid (tror "kort tid" er ca 1-2 år), er det ikke nødvendig med GU i selve svangerskapet. Noen av grunnene til at GU er viktig, er for å sjekke for sykdommer, samt å ta celleprøve for å være sikker på at det ikke er cellforandringer i livmorveggen.

Hei ( meg som skrev innlegget igjen). Ja, det er endel som ikke har skjønt å behandle folk med alminnelig respekt - og noen er kjempeflinke . Opplevde begge deler ved forrige fødsel og en gang jeg hadde kul i brystet og skulle på mammografi. Skulle bare ønske jeg greidde å si skikkelig ifra der og da - blir sint etterpå og kan ennå bli forrarget av å tenke på det.. grr.

Den fingeren har jeg fått en gang også og det var IKKE moro!!!

Legen min gjorde det ikke denne gangen heller. Ikke så mye vits i å kjenne etter om jeg er gravid etter 2 ultralyder og at vi hadde hørt hjerteslag............ Livmorens str kjenner de tydelig nok utenpå magen etterhvert som tiden går allikevel.

Puppene kjenner de på for å kjenne etter eventuelle klumper men jeg har aldri hvert utsatt for dette. Ble bare spurt om jeg hadde kjent noen klumper i puppene.

Hadde ikke gu i starten av dette svangerskapet i og med at det kun var 11mnd siden jeg hadde født før. Men fikk nok ingen finger i rumpa når jeg skulle ha førstemann.

Har fått det engang og det var i forbindelse med 6ukers kontrollen min da stingene ikke hadde grodd som det skulle!

Legen min sjekker brystene ved 1. gangs-kontroll uansett, dette fordi hvis det skulle være svulstdannelse ved svangerskapets begynnelse vil disse akselerere ørten ganger raskere enn vanlig på grunn av svangerskapshormonene. Brystsvulster vokser seg store og fete på østrogen, så derfor greit å ha sjekket at det ikke er noen klumper der.

Har på bare enkelte av ørten GUer fått en finger i toern, så det er ikke uvanlig, som du sikkert ha fått med deg :)

Brystene mine ble bare sjekket 1. gang jeg var gravid, men nå er det ikke mer enn 1,5 år siden jeg var til mammografi heller da., kanskje derfor dem ikke ble sjekka nå.

Mange leger tar GU ved første kontroll for å finne ut om livmorstørrelse tilsvarer den antatte lengden på svangerskapet

Jeg har aldri opplevd det, men før jeg var på første GU for maaaange år siden leste jeg mye om GU på nettet fordi jeg gruet meg så.. Da husker jeg at jeg leste at dette var en del av undersøkelsen av nettopp den begrunnelsen mange har nevnt her;kjenne livmoren bedre. Men jeg husker også at det sto at legen var forpliktet til å fortelle hva h*n foretok seg underveis.. Men: Dette er altså mange år siden jeg leste..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...