Gå til innhold

Kommunal kulturskole inn i barnehagen, ekstra utgifter for foreldre

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha meninger på denne problemstillingen.

Min eldste sønn går på avdeling for store barn. Vi har fått lapp i posten om kommunens fantastiske kulturskole. De skal ha opplegg med bhg-barna en dag per uke (muligens en time, er ikke sikker), men vi må betale 250 for det. Jeg synes det er feil! Han har bhg-plass som vi betaler for og i barnehagen skal de ha kulturopplegg i regi av kulturskolen og så må vi betale for i tilllegg. I min verden er det urimelig at vi skal betale for dette! Jeg synes det er ille både for foreldre som kan synes det er for dyrt/føler seg presset til å betale for at ungen ikke skal bli holdt utenfor. Jeg synes også det er urimelig fordi begge deler er kommunalt. Kulturformidling bør være en del av bhg (også økonomisk) og ikke noe man må betale i tillegg for.

Fortsetter under...

Nå må du ta det jeg sier med en liiten klype salt, for jeg kan ikke love at det jeg skriver her er 100 % riktig.... men:

Barnehagene må holde seg til makspris, som for tiden er på 2250 kr. De har ikke lov til å ta betalt utover det til aktiviteter i barnehagetiden. (Unntaket er matpenger)

Jeg er enig med deg i at dette blir litt feil måte å gjøre det på, selv om opplegget sikkert er bra...

Mat og turpenger er utenom, og jeg vil si et kulturtilbud også da blir utenom.

Hva er det kulturskolen bidrar med, er det sangstund? Det klarer de ansatte selv, det samme med rytmeinstrumenter, sangleker, osv.

Jeg ville bedt om å konkret få vite hva kulturskolen kunne tilby som ikke de ansatte ville klare å tilrettelegge med litt veiledning selv.

Dette er også noe dere kan ta opp med foreldrerepresentanten og si at dere ikke ønsker. Kanskje er det flere foreldre som ikke ønsker dette. Man kan jo ta en anonym avstemming på første foreldremøtet.

Står det derimot i forskriftene og denne informasjonen var tilgjengelig da dere søkte barnehagen blir det nok vanskeligere å få gjort noe med det, men er det noe nytt bør det diskuteres med foreldrene før det trer i kraft!

Jeg synes dette høres ut som et fantastisk tilbud! Det er ikke mange kommuner som gjør dette. De som jobber på en kulturskole har MYE mer peiling på hvordan små barn kan integreres i musikkens/kunstens/dansens verden enn de barnehageansatte. Det er jobben deres... Ikke det ingen barnehageansatte kan "undervise i kultur"? For det vet jeg mange er flinke til.

Er det snakk om 250 kroner mer i måneden eller i året?

Annonse

Jeg er ikke sikker på hvordan reglene er, men jeg har også vært med på at man har blitt bedt om å betale for et tilbud der andre er involvert. For min sønn var det snakk om skiskole i regi av Skiforeningen. Jeg selv synes dette er uproblematisk og hadde med glede tatt imot et tilbud om kulturskole i barnehagen. 250,- i semesteret er heller ikke mye etter min mening. Ikke at det er så relevant, men er altå ikke sikker på det prinsipielle her. Involver foreldrekontakten på avdelingen dersom du vil ta det opp.

I skolen har det kommet regler om at det ikke skal kreves penger av foreldrene for aktiviteter. Det er f.eks. ikke lenger anledning til å samle inn penger til leirskole i tilfelle noen ikke har råd til dette og barna deres dermed ikke kan være med. Det kan samles inn penger til foreldrekasse, men da skal lærerne ikke stå for dette og det skal være frivillig for foreldrene. Hvis noen foreldre ikke vil betale, skal de slippe og barna deres allikevel få være med på museum og spise is på tur eller hva pengene brukes til. På SFO er det annerledes. Der er det tilbud om allidrett, slalomkurs, tennis, sjakkopplæring og hva det nå er. Det må man betale for som foreldre hvis barna skal være med.

Kanskje er det sammenlignbart med barnehagen? Det generelle pedagogiske tilbudet skal man ikke betale for, mens det som er "ekstra" koster noe?

Blond, er så enig så enig med DEG.

Dette burde IKKE foreldrene betale. 250 kr. er ikke mye, men det er prinsippet om å betale 250 kr. EKSTRA. Hadde irritert med grønn, og kanskje gul og blå.. :-)

Har ikke barnehagen nok aktiviteter, elelr er de ikke flinke nok til å lage aktiviteter selv???? de BØR de være. De får BETALT for å lære, passe på og aktivisere barna våre etter en rammeplan. Skal vi som foreldre da måtte BETALE ekstra fordi de trenger litt forandring de som jobebr der fordi de ikke klarer å organisere noe selv..

Nei, hadde barnehagen betalt, så hadde det vært en annen sak. Personalet får jo avlastning og et pust i bakken, så de er sikkert HEEELT i hundre for dette opplegget.

Syens opplegget virker TOPP, men på barnehagens regning sier nå bare jeg.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...