Gå til innhold

Hvor mye "bruker" en baby i mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt nysjerrig på dette ... kanskje på tide å planlegge litt utgifter :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det KAN være billig, og det kan være dyrt. Det er alt etter hva en gjør det til selv. Det er ganske vanskelig å sette opp en "standard". Hvor mye og hva av utstyr og tilbehør som er nødvendig og ikke er en evig diskusjon. Men når dtete først er kjøpt og ungen er født, er ikke den nye verdensborgeren nødvendigvis så veldig dyr i drift det første året:

Det går med ca 7-800kr pr mnd i bleier. Man får vanligvis litt klær i gave, men hvor mye en velger å kjøpe av småttisklær er veldig individuelt.

Hvis du ammer, koster ikke maten ei krone. Ikke alle får til eller vil amme, da koster erstatningen litt. Prisen fra produsent til produsent varierer veldig. I tillegg kommer flasker og utstyr.

Skrevet

Synes 7-800,- for bleier pr mnd hørtes mye ut....men nå er det 2 år siden jeg hadde spedbarn også, så jeg husker ikke hvor mange bleier man skifter i døgnet....

Men kanskje 6 stk ? Det blir 180 bleier i mnd.

Med Liberos bleieavtale på Kiwi får du hver 4.pakke gratis, det koster 48,- pr pakke og er ca 30 bleier i pakken - dvs du bruker 6,5 bleiepakker pr mnd *regne, regne* og med hver 4.pakke gratis blir det da en utgift på ca 250,-. pr mnd ??

(eller er jeg helt på viddene her ??)

Det blir litt dyrere hvis du velger Pampers - pakkene der koster ca 65,- men Meny og Ica (tror jeg) har bleieavtaler så du kan få hver 4.pakke gratis på pampers også.

Huske på at du får barnetrygd på 970,- pr mnd også da !

Skrevet

Heisann :) Jeg regna på pampers fordi lillejenta vår ikke tåler libero... Joda barnetrygden dekker litt, det er sant :) Det første året i hvert fall.

Gjest leelu23 m/ gutt 25.11
Skrevet

Der er vi heldige siden vi får gratis bleier så mye vi orker :)

Pappa er innkjøper på Medicus og bleier er det visstnok hauger av som de ikke får kjørt ut..

Fikk 3 kartonger med 4 bleiepakker i hver.. (den midi. newborn trenger vi sikkert ikke mange av)bare det er bleier for nesten 1000 kr..

og de driter jo ikke rent lite de babyene heller :)

Skrevet

er ikke dyrt å ha baby...som ei her sa at det kan bli dyrt om du gjør det dyrt...eller det kan være billig om du gjør det billig....

da jenta mi var lita...hun er 4nå....brukte hun ca 2 pk. bleier i uka...hun ble fort sår når jeg skifta tissebleier ofte....så begynte å vente til de ble litt fulle så ble hun så bra så:) merkelig men sant....brukte også våtservietter til hvert skift for vi ikke hadde mulighet til å stelle på badet så hadde vi ikke tilgang til vann på soverommet...

jeg mista melka da hun var 2,5mnd...(legen sin skyld) så hun fikk tillegg....det var ca en pk. nan i uka til 100kr....da hun beynte med grøt og middag kjøpte jeg den havre eller var det hvete til 10kr pr. pk på rema....og ga banan eller eple sammen med den for å variere litt....middagen laga jeg til henne selv så lenge vi ikke skulle til byen da kjpte jeg glass.....tror til dags dato ikke jeg har brukt barnetrygden opp i bare mat og bleier stelleprodukter osv. til henne....klær er ikke medregnet....første året kjøpte jeg lite klær selv...fikk noe i gaver....og arva kjempemye...utroolig kjekkt....(har et søsken barn som er 2år gamlere enn jenta mi)

jeg vil ikke si at barn er noe dyrt....om en kun bruker barnetrygden til barnet så tror jeg for hver mnd en kan legge til side reten av den til vintertøy også på slutten av året.....

men man er forskjellige da....noen liker å handle dyre merkeklær til barna sine...som vel og merke ingen andre bryr seg katta om....(altså hvilke merker barna dine går i...)

og noen handler på salg når barna trenger nytt...eller på h&m og slike kjeder....

og til dere som er veeeldig kritiske nå til mitt svar her: nei jenta mi går ikke i filler...hun er alltid rein og hun er ikke mager av for lite mat eller noe!! hehe

Skrevet

Jeg har også lurt veldig på dette! Så godt å høre at det ikke blir for dyrt. Men må jo ut med noen kroner på diverse utstyr som vogn, seng og diverse først da...men min plan er i alle fall å kjøpe brukt, og da behøver det ikke koste så mye.

Regner som en gal på om jeg har råd til å leve på 80% lønn så jeg får være litt lenger hjemme :)

Skrevet

Jeg "mister" ca 3400 på å velge 80% hver mnd. MEN, jeg sparer reiseutgifter på 1500 hver mnd også skal jeg jo betale mindre skatt slik at det reelt sett blir vel ikke 3400?

får jo barnetrygd også så jeg tror egentlig ikke det blir så ille alikevel.............

Skrevet

du vet at veeldig mange babybutikker driver med "pakke-tilbud"??

da jeg gikk gravid med jenta mi kjøpte vi et sånnt pakketilbud...da fikk vi svithun kombivog i valgfri farge(verdi 3300kr), stellebort med badekar(verdi 1100kr), vippestol(verdi 500kr), sprinkelseng(verdi 1500kr var ikke den som egentlig skulle være med for de var utsolgt for de andre) til summen av 4500kr!!!!!!! ikke kødd!!

ull-vognpose brukte vi som jeg og min bror har brukt når vi var små.

dyne og madress får du kjøpt billig på jysk og lignende plasser.....

beløpet på hvor dyrt det trenger å bli er allt etter hvor kravstor man er...og hva man har råd til....man finner alltid det man trenger uten å blakke seg fullstendig....

mange tror jeg tenker slik at de bare må ha det beste for at det skal se ut som man bryr seg mer om barnet da...eller kor velstand de har det.....

tingen er bare at svært få bryr seg om hvordan stellebordet ser ut....eller senga....eller om sengehimmelen kosta 50kr eller 800kr.....

selvtillitt jenter....men tror kansje jeg rota meg helt på viddene her.....ble litt vel engasjert....

Skrevet

du "sparer" da ca 2 mnd parnepass på slutten av permisjonstiden...

Skrevet

barnepass sku det selvfølgelig stå....

Skrevet

Det vi også har funnet ut..

At vi skal klare oss med 80%. For selv om det er mindre inntekt, er det jo utgifter vi ikke vil ha...

Og vi skal klare det selv om det ikke skulle gå opp i opp :)

Skrevet

Hm, sånt pakketilbud må jeg være på utkikk etter gitt...må bare lete opp disse babybutikkene først, har ingen anelse hva som finnes! Hehe...

Skrevet

om de har babykos butikk der så pleier de å ha slike pakketilbud nesten bestandig....hvis ikke kan du jo ringe en butikk som selger det og høre om de sender....blir ikke så ille dyrt i porto i forhold til hva du sparer.:)

Skrevet

Fant ut at det finnes en i Sandvika, og det er jo ikke langt unna! :D Får ta meg en tur dit og kikke tror jeg! Tusen takk for tips :)

Skrevet

ikke noe problem:-D

bare koselig å kunne komme med noen tips:)

Skrevet

Anbefaler

www.babydreams.no eller com

Husker ikke helt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...