Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!!!

Endelig gravid:)Er 5+4 uker på vei og har maaaange spørsmål!!!

Har morbus crohn,kronisk tarmsykdom-har hatt dette i 2,5 år.

Er operert f innsnevring i tynn/tykk tarm f 1,5 år siden.

I perioder er d problemer med å holde på maten....mens andre perioder går d helt greit....-itillegg har jeg et problem d ikke har funnet ut av enda...Jeg får forstoppelse.Magen beg å bli treg(Å jeg tenker:Jøss,en god periode!!)Å plutselig-i løpet av noen timer har jeg så kraftige magesmerter-å vet at jeg må på sykehus får å få i gang systemet igjenn.Dette har skjedd to ganger i år...-inn på sykehus,røntgen,må tømme magesekken,svelge kontrast veske(eller inn med en sonde f å tømme magesekken og få kontrast veska inn....),røntgen igjenn,i løper av noen timer-avhengig av hvor tett d er,silert d igennom tarmen-sakte men sikkert!

Dette er ganske kritisk når d står på pga smertene og ikke minst det psykiske.(For hvist dette ikke funker ganske raskt er d haste bukoprasjon.)

Skulle egentlig inn t coloskopi(Slangen opp i rompa....)men vi dropper d siden jeg er gravid.

Har ikke gått på medisin siden jeg fikk påvist mc.Vet jeg er kjempe heldig som har det såpass bra,siden jeg ikke er så ille plaga.Mange mange som har det MYE værre enn meg!!!

Er bekymret for at dette kan skje mens jeg er gravid.

Har mange spørsmål....

I forhoid til kosthold er det mye vi må holde oss unna,har skjønnt at mc skal stabilisere seg når man er gravid.

Er jeg alene med dette eller.....?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5934325-gravid-og-morbus-crohn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 1 måned senere...

Søkte på morbus crohn og fannt denne tråden...

Jeg har hatt mc i 6 år ca nå og i vår fikk jeg en liten gutt.

Jeg gikk på medisin (pentasa) gjennom hele svangerskapet men måtte kutte det ut etter fødsel for gutten tålte det ikke, men jeg har vært i kjempe form så det er ikke noe problem.

Jeg må passe meg for litt mat, har lett for å få vondt i magen når jeg spiser "feil", men ellers så er jeg i mye bedre form etter fødsel enn før. Jeg har også operert for innsnevring, og har et langt fint arr nedover magen.

Hvordan går det med deg Pilje?

Går du på medisin?

• 1 måned senere...

Hei Pilje

Har selv hat Mb.Crohn siden jeg var 7 år. Har blitt operert 5 ganger og bruker imurel, entocort og remicade. Remicade begynte jeg med etter at jeg fikk første barn. De to andre brukte jeg gjennom svangerskapet. er gravid i uke 14 og får remicade hver 4 uke. uten dette ville jeg blitt mye sykere. til tider må jeg også bruke smertestillende. Alt dette er klarert med de legene som behandler meg. Vil tro at det finnes hjelp til deg også. Noen blir bedre mens de er gravide, andre igjen blir dårligere. Det værste for barnet er om mamma blir sykere under svangerskapet enn å bruke medisiner. De fleste medisinene som brukes av de med vår diagnose er regnet som ufarlige i fht graviditet og amming

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...