theo-mamma:-) Skrevet 15. august 2006 #1 Del Skrevet 15. august 2006 Vår 1-åring er svært kresen på hva vi får putte i munnen hans av mat og putter overhodet ikke ting i munnen selv heller. Dette er jo egentlig veldig praktisk, trenger ikke være redd for at han putter noe farlig i seg, MEN - han gjør ikke tegn til å putte mat i munnen heller, selv ikke godsaker som bolle (som han av og til får smake på, ja... Hvis jeg forsøker å føre hånden hans til munnen stritter han straks i mot, og jeg vil iallfall ikke tvinge han til noe. Skal jo være lystbetont å spise. Så jeg lurer på om noen andre har opplevd det samme og skal jeg gjøre noe spesielt eller bare ta tiden til hjelp?? Er ikke så veldig stressa på dette, men kjekt å høre:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5934170-l%C3%A6re-%C3%A5-spise-selv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest poda Skrevet 16. august 2006 #2 Del Skrevet 16. august 2006 Tror du må bare gi han litt tid på seg. Noen får ganske mye vilje i forhold til mat når de er i den alderen, og vil helst bestemme hva/hvordan de skal spise. Mulig at du allerede har prøvd, men du kan f.eks. legge noen biter med mais eller andre biter av grønnsaker på skålen sammen med brødbitene (hvis han er flink å tygge mat med biter). Kan også dele opp fruktbiter å legge ved. Det virker ofte fristende å spise noe med farger på. La han bare sitte der en god stund og ikke gjør så mye ut av det hvis han ikke vil ta noe. Ellers så går det kanskje an å gi han en grov kavring som han kan holde selv og gnage på. Jeg husker at datteren min på den tiden ofte ville sitte og klemme og søle en godt stund med brødbitene før hun begynte å putte i munnen. Tror ofte de trenger å kjenne litt på maten og konsistens etc. før de putter i munnen, så man får være litt tålmodig om det blir endel søl til og begynne med. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5934170-l%C3%A6re-%C3%A5-spise-selv/#findComment-5945772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå