Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvilke undersøkelser gjorde dere før dere reiste til stork?

Vi er to jenter i planleggingsfasen, og lurer litt på hvor og hva som er lurt å gjøre på forhånd..

Har hørt det er lurt med ultralydscanning og HSG..

Har dere vært hos fastlegen først, el kontaktet privat gynekolog?

Kan HSG kun gjøres på Rikshospitalet? Er det evt lang ventetid?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5933357-unders%C3%B8kelser-f%C3%B8r-stork/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det man i første omgang må gjøre er å gå til fastlegen og ta blodprøver/undersøkelser for å utelukke alle kjønnsykdommer (klamydia, gonore, hiv). Det som også er lurt å gjøre er å få tatt prøver på om man har antistoffer mot toksoplasmose og røde hunder da disse sykdommene ikker er bra å få under svangerskapet.

Den undersøkelsen med ultralydscanning og HSG er ikke nødvendig å gjøre hvis man er frisk og ikke har hatt sykdommer og/eller prøvd å bli gravid uten å lykkes før. Tror Stork anbefaler den først hvis man har prøvd 3 ganger uten resultat.

Jeg tok kontakt med gynekolog selv fordi jeg hadde hørt at Carsten Trolle på Majorstua var så grei og positiv til 2 jenter/stork. Der fikk jeg gjort en vanlig ultralydundersøkelse (innvendig) som viste at alt så normalt ut, at det fantes egg og ingen cyster eller andre grumsete saker. Jeg fikk også tatt en blodprøve for å måle hormonverdiene mine fordi jeg har nokså lange sykluser. Alle disse tingene var enkelt og smertefritt å få gjort, men det kostet litt å gå til gynekolog (cirka 1000 tror jeg).

Ønsker dere lykke til, det er en spennende prosess!

Hei! Der er selvsagt ganske så lurt å se gjennom nettsidene til Stork:

http://www.jordemoderklinikken.dk/

Klikker dere på e-post-adressa, kan dere (bl.a.) be om info-materialet; et gildt hefte med masse praktisk info og råd. Stork-personalet er også svært imøtekommende pr tlf,- og ikke minst "ansikt til ansikt" når den tid kommer.

Det den som skal prøve å bli gravid pålegges å gjøre, er vel kun å ta en grundig legesjekk. Naturlig å begynne hos fastlegen, altså. (Denne kan også henvise til EVT. spesialist, slik at man kan slippe billigere ifra slike besøk! Hva som skal sjekkes, står forøvrig i nevnte hefte).

Deretter ringer dere (eller mailer) for å avtale en journalsamtale med Stork. (Gjennomføres gjerne pr tlf. Handler om helse, forberedelser, støtte fra nettverk/familie, og om dere er klare for prosessen. Ikkeno' farlig eksamen, altså...)

I forkant av alt dette, er det vanlig å tisse på en pinne noen dager hver måned, dvs ta eggløsningstester, for å få oversikt over e.l.-tidspunktene! (Mens-syklus registreres også.) Lurt å få oversikt, for det er jo disse som styrer forsøkene/ turene til Køben.

Lykke til!

enig med Raga. Det er lurt å begynne å "logge" eggløsning med en gang man har bestemt seg, så man får noen data å forholde seg til. syklusens lengde har betydning for når i syklus man bør begynne å teste med EL-pinner når man skal prøve. og de koster jo også penger...

som det sies over, får dere all nødvendig info hos stork. det er viktig å sjekke for endel kjønnssykdommer som det nevnes, fordi de kan føre til ulike skader hos fosteret hvis de ikke behandles (og er oftest lette å behandle, så det er bare å "gjøre det"..) gå gjerne til en gynekolog, slik at vedkommende kan ta en ultralyd samtidig og sjekke eggstokkene og at alt er i orden.

det man også bare kan kjøre i gang med med det samme, er å få god ernæringsmessig status, ta vitaminer, tran/omega 3 (essensielle fettsyrer er viktig både for å bli gravid og for utvikling av fosterets hjerne) og FOLAT (eller folsyre/ folinsyre, som det også kalles). folat er kjempeviktig for å unngå ryggmargsbrokk. finnes naturlig i grønne grønnsaker. til gravide anbefales en dagsdose som er dobbelt av den for alm folk de første tre mnd av svangerskapet, så følger man medisinske råd er vel ikke tilskudd til å komme unna. kutt ut alkohol og røyk, skjær ned /dropp kaffe/te hvis man har et forbruk av et visst omfang. det kan synes som om disse faktorene kan ha betydning for å bli gravid. alt dette står det også i heftet til stork.

lykke til, da! håper å se dere her framover!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...