Gå til innhold

Tilvenning av fast føde, håper noen vil svare. (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om det er noen som har tips til hvordan vi kan få lillemor litt mer "glad i" det vi presenterer av fast føde. Hun viser tydelig at trenger mer mat, blant annet krever hun 3 måltider om natten til forskjell fra 1 før.. Det hjelper ikke å øke melkemengden hun får på dagtid, hun drikker allikevel aldri mer enn 150 ml.. (hun får kun mme)

Vi prøvde maisgrøt, men det var litt hardt for magen. Prøvde både tynn og litt tykkere grøt, den litt tykke var best å få i seg virket det som. I stedet får hun nå en flakse med maisgrøtvelling om kvelden, men hun krever allikevel 2-3 nattmåltider. Regner da med at hun ikke får nok utbytte av vellingen?

Gir dere noe spesielt for at magen ikke skal stoppe seg helt? Prøver både malt og sviskesaft, men hun er hard i magen allikevel. Begynner å gråte når hun bæsjer, og det er jo ikke rart når det er en hard plastelinaklump som kommer ut....

Er risgrøt bedre? Evt. annen grøt? Prøvde potetmos med grønnsaker i dag, bare for å prøve, og det likte hun ikke i det hele tatt.

Eller må vi bare gjennom en litt kjei periode med litt magevondt og nattmat før det går seg til?

Fortsetter under...

Du skriver ikke hvor gammel hun er, men regner med hun er over 6 mnd. Da kan du etterhvert begynne med nattavvenning. Hvis hun får 3 faste måltider på dagen, så trenger hun ikke mat om natten.

Ble litt usikker på om tulla di ikke vil ha mat, eller at hun ikke tåler det. Hvis det er at hun ikke vil ha grøten, så kan du prøve Hipp sin grøt med vanilje. Ingenting falt i smak her utenom den. Når gullet mitt hadde fått den en periode, ville hun ha annen grøt også.

Det er lett å få hard mage og ikke alltid sviskesaften hjelper. Du kan kjøpe svisker og koke og mose de selv, og gi evt som dessert. Funker garantert og de er ikke så utblandet som sviskesaften du kjøper på butikken.

Hvis du vil prøve middager så kan du blande litt ut med mme som hun er vant til.

Svarte deg på skravlesiden, men svarer her og:

Kutt ut vellingen og gi henne tykk fast grøt fra en bolle (5-10 tesjeer), før hvert måltid f.eks blandet godt med sviskesaft (det er naturlig avførende). Ikke bruk grøt blandet med mme, men f.eks grøt blandet med vann (hvetegrøt)- det fungerer for min lille ihvertfall...

Hun får 4 måltider om dagen,

kl 08, grøt + 150 ml mme

kl 12, grøt + 150 ml mme

kl 16 (middag) + 150 ml mme

og kl 19/20, grøt + 150 ml mme

da sover hun hele natta + at hun har passe løs/hard avføring.

Hun er nå 6 mnd + 1 uke gammel =)

Da vi begynte med fast føde begynte vi med maisgrøt blandet med mm og jenta fikk hard mage slik som din. Derfor blander vi i 1 ts sviskesaft til hvert måltid og hun har nå normal avføring.

jeg bruker holle-grøten, og blander ned malt ekstrakt.

men tror nok kanskje jeg gir litt mye grøt, for hun brekker seg sånn. men hun har fin avføring (hvis man kan kalle det det)

vanskelig med sånn tilvenning.

tror jeg skal prøve som råde over her, og gi litt mindre, men oftere.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...