Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 3 mnd om halvannen uke,spiser masse MM (fullammer - dvs bortsett fra når jeg er borte lenge av gangen, da er det MME) og vokser. Men trodde grøt var fra 6 mnd - ser i et annet innlegg her at mange starter før det. Er det helt ok? Og hvordan vet jeg om jenta mi er mett nok på bare melk, eller om jeg bør gå over på grøt i tillegg? Har ikke lyst til å begynne for tidlig heller.... =)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5931643-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-starte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mange gir grøt ifra 4 mnd også(fåes grøt fra den alder)

Er jenta di fornøyd og legger på seg som hun skal bør du vente lenger med å gi det.

Jeg begynte rett før 3 mnd etter samtale med HS. Men bør ikke begynne så tidlig med mindre det er nødvendig.

Mange barn er fornøyde med å fullammes til de er 6 mnd,andre ikke.

Mange merker at de trenger mere mat ved at de trenger mat oftere spesielt på natta! Og aldri er fornøyde.

Det anbefales fra helsedepartementet og vente med å gi grøt til 6 mdr alder. Noen få barn trenger før, men ser enkelte gir før kun pga sin egen glede og det er litt egoistisk synes jeg. Fare for å utvikle allergier hvis man gir før barnet er klar.

Barn utvikler allergi fordi de er disponert for det, ikke fordi de får grøt for tidlig. Derimot kan det være tøft for magen om de ikke er modne for det. Barn som får mme blir ofte anbefalt grøt fra HS fra de er rundt 4 mnd, og tror ikke disse er mere disponert for allergi enn barn som får pupp. Hvis barnet ikke blir mett av mme, er det ingen grund til å vente i 6 mnd.

Jeg blir relativt provosert av innlegg formulert på denne måten! Veldig ovenfra og ned-holdning!! "Retningslinjer fra departementet....blablabla"

Det er veldig vanlig at babyer trenger annet enn mm før de er 6 mnd. Det er de færreste som har nok melk så lenge, og da fikk jeg anbefalt å begynne med grøt, istedenfor mme, i og med at babyen min var passert 4 mnd.

Tror ingen gir grøt pga sin egen glede!! Hvorfor skulle de det??? Det er jo mye mer styr med grøt, og lengre tid tar det å....

Annonse

Hvis du har nok melk trenger du ikke begynne med grøt før ca 6 mnd. Min lillegutt begynte med grøt ved ca 5 mnd alder etter oppfordring av hs. Vi startet med grøt på kvelden og da med 4 mnd grøt. Det ene nattmåltiden forsvant da;) Herlig!!

Nå er lillegutt 6 mnd og vi har akkurat startet med middag! Det er kjempegøy å se hvor spiseglad han er!! Nå sover han oftest over natten også!!!!

Ikke stress med å starte med grøt. Det kommer tidsnok:)

Det er ingen vits å gi annet enn MM hvis babyen legger på seg ok og virker fornøyd. Og tro meg, det tar MYE mindre tidkrevende å kun gi MM enn å skulle styre med fast føde i tillegg - så nyt det så lenge det varer :)

Mange begynner tidligere enn 6 måneder med fast føde ja, men veldig mange fullammer til 6 måneder også. Statistikken vet jeg ikke, men det er riktig som nevnt ovenfor at det er anbefalt å fullamme til 6 mnd.

Jeg tror nok også at det er slik at ivrige mødre ofte gleder seg til å gi babyer grøt og annen mat, og at det dermed ikke alltid er babyen som bestemmer når det er tid for annen mat enn MM.

Gutten min fikk grøt første gang da han var 5,5 mnd.

Jeg startet med 1 ts grøtpulver blandet i mm da jenta mi var 3 måneder og 3 uker. Jeg fullammet frem til det! Hun har hele tiden spiset masse, vokser og er relativt stor. Nå 4 mnd og 2 uker, veier 7,6 kg og er 66 cm lang. Babyen min tar ikke flaske, og av den grunn ønsket jeg å få i henne litt annen mat, slik at det ikke er krise om jeg skulle være forhindret i å gi henne mat.

Jeg ga henne 1 ts grøtpulver i en uke, før jeg begynte med 2 ts...osv... og slik har jeg økt etterhvert som dagene har gått. I kveld var første gang med full grøt porson, og jammen gikk den ned! Jeg startet med maisgrøt (4 måneder står det på den!), men har også begynt å gi babyen Hipp sin grøt med hvete og vanilje. Den synes hun er nydelig. Forskjellen på 4 mnd grøt og 6 mnd grøt er at i 4 mnd grøt skal man blande mm/mme, mens i 6 mnd grøt er det vann. I følge helsesøster så er det helt ok å gi 6 mnd grøt så lenge man ammer ved siden av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...