Gå til innhold

TRENGER SÅRT ET RÅD TIL TANNPUSSING!!!

Anbefalte innlegg

Hei dere! Lenge siden jeg har vært innpå her nå, men nå trengte jeg virkelig et råd og tenkte at jeg måtte høre med dere.

Gutten min på snart 2 år kan ikke fordra tannpussinga. Han har aldri vært noe særlig flink til det, men nå har det virkelig blitt ille. Vi får ikke pusset de noe godt i det hele tatt og det er veldig frustrerende. Føler vi har prøvd så masse også. Han har begynt å sutre med en gang han ser tannkosten nå og dytter den vekk eller kliper igjen munnen. Hva gjør vi? Noen som har lignende utfordring og/eller tips til tannpussing? Vil så gjerne han skal forbinde tannpussinga med noe positivt og synes det er greit å gjøre det.

HIlsen en frustrert mor

Fortsetter under...

Dere kan jo spørre om råd på helsestasjonen også.

Gi han ros hver gang han gjør det rett! Overse sutring og uvilje fra hans side! Ikke kjeft og mas og bli sint! - Gjør bare vondt verre...

Syng til han, få han til å le...

Vær kreative, og ros mye hver gang han gjør tingene rett!

Barn trenger MYE ros!!

Hadde samme prob. men minste jenta mi ho nektet. Så fant eg ut at eg sku prøve med eletrisk tannkost.. No går det så bra.. Og så veit ho at viss ho er flinke å pusse tennene får ho ein fluortablett=)

Så no går det så fint så!!!

Annonse

litlå her og har vært vanskelig med tannpuss. men nå går det fint. vi synger " puss puss så får du en suss, puss så får du en suss, hver eneste tann vi pusser med vann, puss så får du en suss" synger den en gang når vi pusser oppe, en gang nede, skyller tannkost, og en gang til oppe, og en gang til nede. da vet hun når vi er ferdig. fluor til belønning:)

Vi sliter også med dette. snuppa er 20mnd. Jeg har prøvd å få henne til å holde tannkosten selv, men hun sutter bare på den også blir hun fornerma når jeg ska pusse tennene hennes med den. Noen ganger går hun sånn høvelig med på det.. Men når hun protesterer tar jeg henne i fanget, holder den ene hånda hennes under skuldra mi og andre hånda med den ledige handa mens jeg pusser tennene på henne å synger eller sier "tenne må pusses ellers kommer karius og baktus å synger; Hei hurra, hurra, hurra osv.... Men jeg lurer på når hun skal skjønne at det ikke nytter å stritte imot tannpussinga...

Det er sikkert noe jeg gjør feil her.. eller???

Kan ikke hjelpe men har samme problem, har prøvd sang og ros og el. tannbørst men nei da. Må holde armene fast, munnen åpen og da har jeg ikke flere hender igjen til å holde tannbørsten.... I dag beit han til skikkelig har vondt ennå og det er 30 min siden!!!! Så er like frustrert som deg. Han dytter tannbørtsten ut med tungen. Føler meg som den grusomme mammaen når jeg holder på å pusse, han hyler inntenst hele tiden..

Men du er ikke den grusomste mammaen i verden når du pusser tenenene hans selv om han ikke vil, du er en god mamma!. Du ville vært mye grusommere om du ikke pusset tennene hans.

Det er bedre med skikkelig krangel, hyl og skrik hjemme nå enn en munn full av tenner med hull på en liten krabat. Hull hos små barn er vel egentlig den enkleste veien til tannlegeskrekk...

En venninne av meg fortalte at det ble litt bedre etter karius og baktus besøk i barnehagen (en barneteaterforestilling) - dette skjedde når hun var to... Om dere ikke setter opp stykket selv ;) - kanskje låner den på dvd og prøver. Vår følger vårt eksempel - vi gaper, synger puss puss, leser bok med barn som pusser tenner osv. Går stort sett veldig greitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...