Turbomamma (gutt 170606) Skrevet 14. august 2006 #1 Del Skrevet 14. august 2006 Hei! Min lille tass har hatt snørr i nesa noen dager og vi bruker "sugern" som bare det. Jeg syns det surkler litt i pusten hans noen ganger og han har hatt mye behov for kos de siste to dagene, spesielt i dag. Kan han være forkjøla? Jeg har tatt tempen, og han har ikke feber... Bruker sånne saltvanns-greier på han innimellom, men han hater det og skriker som en GAL etterpå... Han har vært vanskelig å legge til puppen de siste dagene, skriker og sparker og dytter meg vekk. Syns dette er sårt, og føler nesten at jeg presser puppen på han! Føler meg som en slem heks, men vet jo at han er sulten (det har gjerne gått 3-4 timer), og at det hjelper med pupp. Når jeg får roet han ned, gjerne med smokk eller litt byssisng - prøver jeg å "lure" inn puppen igjen, og som oftest går det og da spiser han masse og smiler og ler etterpå! Hender jeg må roe han ned endel ganger før jeg får "lurt" den inn... Er jeg fæl? Hva kan være galt? Noen med lignende erfaringer? Takk for at du tok deg tid! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5928671-forkj%C3%B8la-gutt-p%C3%A5-8-uker-kan-tett-nese-v%C3%A6re-grunnen-til-puppevegringa-hans/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranveig R Skrevet 14. august 2006 #2 Del Skrevet 14. august 2006 Eg har skrive mykje om tett nase hos spedbarn det siste året, så no tar eg frekt og freidig og klipper og limer frå innlegg eg har svart på tidlegare. ------------------------------------------------------------------------------ ----- ------------------ Guten vår har vore nesten konstant tett i nasa sidan han vart fødd. Det har alltid vore verst om natta/tidleg morgon, og han har innimellom hatt problem med å ta puppen. Han har hatt netter der han har snorka ein del, og det har vore fleire netter der eg har sittet i senga med han på brystet for at han skulle få til å sove. I romjula vart han skikkelig forkjøla i tillegg, og rett over nyttår havna vi på legevakten fordi han var så tett at han ikkje hadde verken ete eller sove på 12 timar (han var då 3 mnd gamal). Dei gav oss nasedråpar (saltvatn hjelpte ikkje), og henviste oss til øre-nese-hals-spesialist. Men sa at dei sannsynlegvis ikkje ville finne noko gale. Vi fekk time til ø.n.h. 16. februar. Men siste veka før det merka vi at guten var mindre tett, og då vi kom til legen på torsdag var han så godt som bra... Legen sjekka alt som skulle sjekkast, og konkluderte med at guten vår er "normal". Han sa det at på så små ungar er det så veldig små marginar å gå på, det skal nesten ingen ting til for at dei blir tette, og det er mange som er fødd med litt trange nasegangar. Det vil dei vekse av seg. Tydeligvis er det akkurat det som har skjedd med guten vår. Han har vore veldig bra dei siste dagane, sjølv om han framleis snorkar litt, og er litt snørrete. Det har i alle fall ikkje vore noko problem å ta puppen. Ville vel egentlig berre fortelle deg at det er vanleg at babyar er veldig tette, og at dei som regel veks det av seg. Men det er ubehagelig (meir for foreldra enn for babyen, sa legen) så lenge det varar. Men det skadar uansett ikkje å ta seg ein tur til legen, om ikkje anna så kan du få klarsignal til å bruke "skikkelige" nasedråpar, og evt. henvisning til øre-nese-hals. Det er godt å få bekrefta at det ikkje er noko der som han ikkje veks av seg. For oss tok det nesten 5 mnd før han begynte å bli bedre, så ta tida til hjelp, og prøv å gjere alt så greit for babyen i mellomtida. Du kan gjere fleire ting for å hjelpe babyen når ho er tett. Du kan: * Heve den eine enden på senga så hovudet kjem høgare opp - gjerne 10-15cm (legg bøker under sengestolpane) * Holde ho i "oppreist" stilling når ho er våken (f.eks. la ho ligge på brystet/over skuldera di) - spesielt før amming * Dryppe nokre dråper morsmelk eller saltvatn (får du kjøpt på apoteket) i nasa. Vår erfaring er forresten at morsmelka gjorde guten enno meir snørrete, så saltvatn var bedre for oss. * Du kan kjøpe ein "snørrsugar" på apoteket eller ein velutstyrt leikebutikk - då kan du kanskje få ut noko av det som blokkerer. (Guten vår blei hysterisk av snørrsugaren, så det hjelpte lite, men har hørt andre sei at den har fungert supert) * Viss ingenting av dette hjelper kan du ta ein telefon til helsesøster/lege for å høyre om det er greit å gje ho "skikkelige" nasedråpar. Vi har brukt Rhinox til guten vår eit par gongar når han ikkje har klart å ta puppen pga tett nase. Men det bør berre brukast når det er "krise", då langvarig forbruk kan skade slimhinnene i nasa permanent. .. forresten så blei guten vår faktisk enno tettare av morsmelk enn av ingenting, så det er ikkje alltid det funkar. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5928671-forkj%C3%B8la-gutt-p%C3%A5-8-uker-kan-tett-nese-v%C3%A6re-grunnen-til-puppevegringa-hans/#findComment-5928755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranveig R Skrevet 14. august 2006 #3 Del Skrevet 14. august 2006 No er "småen" snart 11 mnd og framleis hender det at han er tett sjølv om han ikkje er forkjøla/har feber. Men når vi drypper saltvatn i nasa hans no (under ville protestar ja...) så løsnar det eit par dugelige snørrklumpar, og så blir alt bedre igjen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5928671-forkj%C3%B8la-gutt-p%C3%A5-8-uker-kan-tett-nese-v%C3%A6re-grunnen-til-puppevegringa-hans/#findComment-5928788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halloween-mamma Skrevet 14. august 2006 #4 Del Skrevet 14. august 2006 Har ikke tid til å skrive så mye, men JA - tett nese kan godt være grunnen til at han hyler ved puppen! Min gutt reagerer veldig fort på dette, hvis han ikke får pustet helt ordentlig med nesen så blir han illsinna. Jeg har brukt myyyyyye saltvann de periodene han har vært forkjølet, og også Rhinox et par ganger når saltvann ikke har hjulpet (men da var han veldig tett). Du kan prøve å sprute morsmelk i nesen på ham før amming (evt. bruke sprøyte hvis det er vanskelig å treffe), det hjalp godt her med å løse opp slimet så han fikk pustet bedre. Hos min gutt har det også alltid hjulpet å sprute litt morsmelk i munnen hans når han bare protesterer. Mange ganger vil han da plutselig bli til et snilt lite lam som mest av alt i verden vil ligge i ro ved puppen og få melk Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5928671-forkj%C3%B8la-gutt-p%C3%A5-8-uker-kan-tett-nese-v%C3%A6re-grunnen-til-puppevegringa-hans/#findComment-5928823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
langevipper Skrevet 14. august 2006 #5 Del Skrevet 14. august 2006 Hei, min datter på snart 6 uker er forkjølet nå, hun er kjempe tett i nesen. Jeg syns ikke morsmelk i nesen alene hjalp i det hele tatt, men etter at jeg fant ut at en kan bruke saltvann har hun blitt bedre. Men etter en dag med saltvann syns jeg det ikke hadde så god effekt. Det var da jeg prøvde å blande saltvann og morsmelk og så helle det i nesen hennes. Det virket kjempe bra og endelig fikk hun sovet. jeg har gitt henne den blandingen et par ganger nå og blir like overrasket over for godt det virker. Har hun vært trøtt men ikke klart å sovne skikkelig inn pga tett nese, har det ikke gått lang tid før hun har sovnet etter at hun har fått saltvann og morsmelk i nesen.... lykke til videre, jeg håper du finner ut av det. Har ikke så mye erfaring, men tenke jeg skulle nevne hva som fungerer for Oda sin tette nese. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5928671-forkj%C3%B8la-gutt-p%C3%A5-8-uker-kan-tett-nese-v%C3%A6re-grunnen-til-puppevegringa-hans/#findComment-5929611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå