Gå til innhold

Til alle erfarne ammere....ang.overgang til fast føde og nedgang i produksjon...

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en sønn som nettop rundet 8 mnd.....han har vært fullammet til ca 6,5 mnd.Da måtte jeg innøre noe fast føde fordi vi reiste gjennom europa..var på farten hele tiden og småen fikset ikke amming i det offentlige grunnet alle inntrykk.Hadde egentlig tenkt å fullamme utover det grunnet allergi men,men...

Så til saken..

nr 1.....vi er nå oppe i ca 2 grøtmåltider for dagen, + litt avocado...varierer hvor mye han vil ha...varierer også hvor mye pupp han tar...har ikke tid....får bare pupp morgen og frokost..enkelte netter...vil ofte ikke ha til lunsj før/etter grøt..og ofte ike før til kvelden ved leggetid.Men dette kan variere..noen ganger 5 amminger, andre 3.

Fått mindre melk,og får knapt pumpet ut noe når jeg prøver på det.

Innføring av annen mat har ikke gått bra ennå...får brekninger av middag..potet,gulerot,kålrabi....skivemat osv....nå stresser ikke jeg så mye med det men da trenger han jo melk...og jeg får jo mindre og mindre.

Hvordan er det med øking nå..er det vanskeligere å øke jo lengre ut i ammefasen vi kommer?

Noen tips for å øke?

Tips for innføring av mat?

Dette matstyret gjør at jeg ikke kan delta i utdrikningslag i Oslo på lørdag(bor i bergen)for han tar jo heller ikke flaske, og tåler uansett ikke lactose i særlig grad, så kan uansett ikke gi ham tillegg.Men hadde jo håpet å pumpe til 2 flasker da, en til kvelds, en til morgen.Så kunne han fått grøt til lunsj, og eventuelt banan,avocado midt på dagen.

Skulle dra lørdag formiddag, være hjemme søndag ettermiddag, så skulle jo kunne gått om stuasjonen var annerledes...men men...

hAN ER glad i pupp, særlig om morgenen, når skikkelig sulten og når trett, men nekter plent om jeg prøver å gi ham litt oftere for å øke.

Noen supergode råd?

VIL jo amme lenge ennå...og slik som matsituasjonen er så trenger han jo relativt mye melk ennå.....

Fortsetter under...

Saa lenge du holder tre gode maaltider per dag gaar det greit med naeringstoffer til gutten. Drikker han av tutekopp (vann?) uten ventil? Prosobee mme fra apoteket skal smake ok og er uten vanlige kumelkproteiner og laktose.

La barnet gnage paa en skalk for aa laere aa spise broed. Kneipp-skalker er kjempebra biteringer ;) Bland gulerotmos i groeten. Eller andre ting. Bland med det som naa er aktuelt og saa fas det andre langsomt ut.

Takk for svar.

Har gitt ham brødskalk, og han liker å gnage på den..men ikke når jeg putter brødbiter inn i munnen på Ham. Tar tutekopp med vann...men spytter ut når det er melk..en liten autist jeg har:-)melk kommer fra pupp,mener han.

Har ikke prøvd å blande annen mat i grøten, men det skal jeg prøve fra i morgen.

Ikke putte, la ham putte selv. Sett ham i hoeystolen (med pute i ryggen hvis han ikke sitter (ok, kom og ta meg fysiopolitiet!) og la ham soele selv. Klisse med hendene i maten og stikke hendene i munnen, namme. Dypp gjerne broedbitene i mm! Cubus selger heldekkende smekke.

Da prøver jeg på det.

Ang. øking..er det realistisk å få det til nå?Har måtte jobbet tbeinhardt med produksjonen hele tiden, heldigvis klart å gi ham det han trenger, men har måtte pumpe masse frem til han var ca 4 mnd. Merker det er lite nå..og det liker Mathias dårlig. Til og med litt litt lite om morgenen..virker i allefall slik..myke bryster,og han må suge en stund før det kommer noe..var en skikkelig nedtur å oppdage det.Redd for at jeg ikke klarer å produsere nok fremover....skal jo ha morsmelk lenge ennå....

Myke bryster betyr ingenting paa denne tiden. Jeg fikk haandfaste bevis for hvor mye vesla fikk ut selv om det var utenom vanlig amming da hun var 14mnd, skikkelig omgangssyke. Aa ikke ha spreng er jo saa deilig! Redd, og komplisert i hodet gjoer jo at melken renner tregere. Repeter inni deg "jeg har saa masse melk, jeg har saa masse melk" naar dere starter opp. Kos baby og tenk paa hvor fin han er! Saa kommer det mye fortere! Du kan bruke hjelpebryst (ammehjelpen.no) for aa gi tillegg sammen med puppen for aa stimulere produksjonen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...