Gå til innhold

permisjon-amming og div :)

Anbefalte innlegg

Etter all denne ammepraten nå den siste dagen om økedager og hvor ofte alle ammer her inne ville jeg bare skyte inn min mening og det å dele permisjonen likt mellom mor og far. Hvis det er tilfelle at alt blir bare kos etter 5-6 mnd, så er det jo ikke gøy å gi fra seg de beste siste 6 mnd til pappa'n? Da sitter vi der da i 6 mnd og ammer og sliter, mens pappan skal få 6mnd med kos. Synes flere dette høres litt urettferdig ut? Synes nå jeg som føler meg helt utslitt etter en økedag...kommer jo ikke ut av huset. Ikke sover han heller. Greit å kanskje gi mannen mere enn de nå 6 ukene han har krav på, men tror ikke jeg ville gitt mere enn 3 mnd tilsammen så vi damene også kan oppleve at det er kos med en liten en :))

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5927906-permisjon-amming-og-div/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er et slit i starten, men det er jo mye kos også:-) '

Har slitt masse med ammingen, og det har vært tårer, frustrasjon og dager som har vært helt fryktelige. Da stiller pappaen opp, går tur slik at jeg kan få søvn, lager middag, vasker huset osv. osv. Det er jo hans lille baby også, og jeg synes ikke vi jenter har noe enerett på permisjonen selv om vi har endel slit i starten. Man må bare kreve at pappaen stiller opp hele veien.

Tenk så godt barna har å få være med pappen sin også:-) Og de får nok definitivt kjørt seg når poden begynner å krabbe, stå og gå, må jo følge med hele tiden!! Vi får tross alt noen "sove-pauser" innimellom.

Helt greit at noen velger tradisjonelt med lang mamma-perm, men her i huset blir det 50/50, og far gleder seg voldsomt:-)

ja, det er jo slit når den begynner å gå kanskje også, men jeg gjør for det meste alt i huset i tillegg så da føler jeg meg sliten. Går alle turene med vogna selv og...rekker lite anna...tviler han kommer til å vaske noe som helst når han går hjemme så da må jeg jobbe og fikse hus og baby når jeg kommer hjem. Jaja, du har kanskje rett at de har krav på 50/50, men da må de selv ta for seg hus og hjem også uten at man må minne de på det hele tiden.

kunne ikke sagt det bedre selv.. jeg har det på samme måte... når han griner hos oss så skal jeg ta han, men når han ligger glad og fornøyd på gulvet, da skal pappa kose og leke... oxo bare går faren når han er lei av å leke.... føler noen gang at vi tar arbeidet, men de får kosen... og misforstå meg rett når jeg sier at det er vi som har slitt for det...

Men eg går ut ifrå at ein del av "slitet" er å bli skikkelig kjent med babyen. Når pappaen overtar permisjonen sit du (sannsynlegvis) inne med langt meir kunnskap om babyen enn han gjer. Kanskje pappaen vil trenge 5mnd på å bli kjent med og komfortabel med babyen han og? Ein lærer ikkje nødvendigvis f.eks. å høyre forskjell på dei ulike typane gråt når ein tilbringer eit par timar om ettermiddagen saman med babyen før den legg seg.

Trur nok pappaen får "kjøre seg" han og, uansett om han har sin del av permisjonen etter du er ferdig med din del.

Anonym fra tidligere innlegg her:

Det kan være jeg har liten forståelse for at mamma'ene skal ha hele permisjonen. Skjønner jeg er utrolig heldig som har en samboer som gjør masse husarbeid:-)

Når det gjelder trøst osv når babyen ikke er helt grei, har jeg vært ganske bevisst denne delen siden hun ble født. På barsel skiftet jeg ikke en eneste bleie, han hadde henne masse når vi ikke ammet, og sånn er det nå også. Når han kommer hjem fra jobb, har jeg hatt henne hele dagen, så da er det hans tur til å stelle, trøste og leke - uansett humør. Og så lager han middag til oss - hver dag:-) Så slipper å minne ham på alt som må gjøres...

Hadde et svangerskap uten trøbbel, og en fødsel som var unnagjort i en fei (1.gangs), så føler egentlig ikke at jeg har slitt så mye heller:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...