Gå til innhold

hva ville dere gjort???

jajja og lillegutt

Anbefalte innlegg

Jeg jobber rundskift på et laboratorie med mye farlig stoffer.. Jobber jo med verneustyr, så jeg er godt rustet, men er bekymret... Legen min advarte meg og sa jeg burde få tilrettlagt arbeid.. Men det er jo ikke så mye og tilrettelegge når jobben blir gjort innenfor

laboratoriets "4 vegger". Alle de andre som har vært gravide på jobben har blitt i den vanlig stillingen, så jeg tør rett og slett ikke kreve noe spesialbehandling..

Jeg hadde en SA for 2 1/2 mnd siden og er jo veldig redd det skal skje noe..

Flere her som jobber med kjemikalier eller noen som kan gi meg tips.....

6 uker på vei..

jajja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner veldig godt at du er engstelig. Jeg ville tatt det opp med min nærmeste overordnede. Selv om andre på jobben din har blitt i sine stillinger, så betyr det vel ikke nødvendigvis at det MÅ være sånn. Vet ikke om dette kan være noe for en HMS-kontakt eller noe, men arbeidsplassen din er jo mere tjent med å tilrettelegge for deg sånn at du blir værende så lenge du kan. Alternativet er jo kanskje at du må sykemelde deg, og det er jo ugunstig både for deg og din arbeidsplass.

Håper du har en okei sjef som er litt forståelsesfull og tar deg på alvor.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er bekymret. Det er nok lurt å ta det opp med sjefen og evt bedriftshelsetjenesten om du er bekymret. Selv om "alle andre" har jobbet med sine vanlig ting betyr ikke det at det er rett for deg. Og selv om ingen sa noe så hadde kanskje mange av de andre også lyst til å holde seg unna sine vanlige arbeidsoppgaver.

Tenk på deg selv og det som vokser i magen, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg tok master mens jeg var gravid. Hadde labarbeid med en del skumle stoffer. Du kan sjekke det opp selv, dere har sikkert datablad over alle stoffer. Der står det info om giftighet, graviditet ol. Selv unngikk jeg å jobbe med radioaktivitet, ellers var jeg ekstra påpasselig. Avtrekk, dobble hansker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt forrige svangerskap jobbet jeg også på et laboratoriet. Her var det flere kjemiske, etseende, kreftfremkallende stoffer. Jeg kontaktet bedriftslegen min, slik at han kunne ordne med undersøkelser som kunne avkrefte eller bekrefte uroen min for at mitt barn skulle bli "skadet". Undersøkelsene og testene som ble utført viste ingen tegn på at noe kunne gjøre skade. Derfor hadde jeg heller ingen krav om tilrettelagt arbeid. Jeg mener at man ikke burde trenge dokumentasjon på å forstå at et kjemisk laboratorie og svangerskap ikke går sammen. Mine kollegaer var heller ikke så flinke til å hjelpe. Derfor ble jeg værende med de samme oppgavene som før. Det hadde jo gått bra før sa sjefen min.

Fortell legen din om din usikkerhet, og spør om det er mulighet for sykemelding. Du kan jo ta det opp med labsjefen din. Kanskje hun/han forstår mer en den gamlingen jeg hadde. Labsjefen kan ikke kreve at du har samme stillig om han/hun ikke kan dokumentere at du ikke innhalerer farlige gasser.( Noe vi alltid gjør egentlig.)

Har også jobbet ved en lab hvor sjefen "krevde" å vite med en gang noen ble gravid. Med en gang noen fant ut at man var gravid, var det ut i nye oppgaver. Så det er forskjell fra plass til plass. Tror egentlig ingen firma ønsker å bli saksøkt for å ikke ha delegert arbeidesoppgaver rett.

Kanskje din jobb ikke har mulighet for å gi deg nye oppgaver. De MÅ da gi deg lønnet permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...