Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen her som har eller har hatt barn som er/var veldig avhengig av smukk både dag og natt, som kan dele erfaringer med meg?

Har ei lita jente på 17 mndr som har vært veldig avhengig av smukken bestandig. Hun kunne sitte ved måltidene med smukken i den ene hånden og spise med den andre, og så fort hun hadde tatt en brødbit var det inn med smukken. Helt vill hvis vi prøvde å ta den bort. Det ble nesten sånn til slutt at det virket som at hun døyvet sultfølelsen med smukken, så hun spiste nesten ikke heller (har hatt dårlig vektøkn.). Kan jo ha vært varmen som ødela apetitten, eller at hun fikk jeksler, men jeg tror smukken kan ha virket negativt også. I tillegg fikk hun jo aldri vist følelsene sine ordentlig eller utviklet pratingen, for hun gikk jo rundt med smukken i munnen hele tiden. Hun virket til dels mutt og innesluttet synes jeg.

Til slutt fant pappaen hennes og jeg ut av vi måtte ta affære, så vi tok fra henne smukken for noen dager siden. Vi var fryktelig spent på hvordan det ville gå, men det har faktisk ikke blitt så ille som vi hadde trodd. De første par timene gikk hun stadig rundt og sutret etter smukken, men etterhvert så roet det seg og hun begynte å smile og bable og leke. Når sutringen begynte, passet vi på å distrahere med noe hun kunne være opptatt av, så hun glemte smukken. Om kvelden da vi skulle legge henne, sovnet hun uten smukk etter 10 minutter! Det ble faktisk også første natten siden hun ble født at hun ikke våknet et par ganger på natten og skulle ha smukken.

I dagene etterpå har det vært litt vanskeligere å få henne til å sovne på kvelden - hun virrer rundt i sengen og virker som hun ikke finner ro på seg. Tar fort vekk 20-30 minutter før hun sovner. Ellers virker det ikke som at hun er særlig plaget av at smukken ikke er der, men hun sutrer etter den når hun er trøtt. Hun er uansett blitt et mye gladere barn og babler i vei, så det er veldig koselig. Spiser bedre gjør hun også, og sover fortsatt stort sett hele natten igjennom.

Allikevel lurer jeg på om vi har vært for strenge. Burde vi ha latt henne få beholde smukken om kvelden og når hun skal sove dupp? Vil antakelig være lettere for henne å sovne da. Jeg bare tenker at kanskje dette er en periode, så vil det gå over og at det ville blitt like vanskelig med avvenning senere. Finnes det evt noe annet vi kan gi henne istedet, som kan fungere som en slags trøst?

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å avvenne henne rundt 2-års alderen, men følte at det ble behov for å gjøre noe allerede nå. Når er det mest vanlig med full avvenning - noen som vet?

Håper noen har lyst å kommentere dette/komme med egne erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5926819-avvending-smukk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi tok smokken fra vår sønn nå i sommer da han var 14 mndr gammel. Det gikk overraskende bra og vi er utrolig fornøyd og stolte over at han ikke bruker smokk lenger!

Jeg tror nok det er MYE lettere å ta avvenningen når de er såpass små enn senere når de har et mye mer bevisst forhold til smokken og faktisk kan si 'smokk' og mase etter den ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5926819-avvending-smukk/#findComment-5933674
Del på andre sider

Vel..

Ellers kjenner jeg også mange som har kjempe effekt ev å vente til dem er 2 - 2,5 år og også kanskje 3 år, hvorpå man setter en dato "sammen med" barnet (du bestemmer selvsagt) som Kaptein Sabeltann eller en annen helt, skal få alle smokkene hennes/hans.

Dettegjorde naboen min en ukes tid før sommerferien, og sønnen var kjempestolt, for han skulle ned til Kaptein Sabeltann og gi ham sutten sin.

Han var 2,5 år.

Hadde bare sutten i senga og i bilen, men var veldig avhengig han også.

Jeg venter litt jeg, da, for min prins er bare 1 år, men jeg prøver bare å ha sutten i senga og evt bilen.

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for.

Men du bør nok ikke gå tilbake på noe du har begynt på.

=)

=)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5926819-avvending-smukk/#findComment-5939303
Del på andre sider

Hei igjen,

Takker for fine svar. Ja vi hadde faktisk tenkt på et opplegg rundt 2års alderen sånn som du beskriver, men syntes som sagt vi måtte foreta oss noe allerede nå.

Håper hun sovner lettere til kvelden etterhvert. Vi lurte på om vi kanskje skulle innføre smukk ved soving, men som du sier har vi funnet ut at det kanskje vil være uheldig å gå tilbake på det vi har påbegynt nå. Må vel bare virke forvirrende. Tror kanskje hun vil begynne å mase etter smukken mye mer ellers også da. Får vel regne med at savnet vil avta etterhvert....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5926819-avvending-smukk/#findComment-5940742
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...