Gå til innhold

Oktober: En samletråd for erfaringer med kynnere og rier:) Utvidbar...


Murmeline

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Det er jo så mange av oss nå med kynnere, noen har rier og sykehusinnleggelser, og resten lurer vel på hva en kynner er og hvordan det føles. Tenkte vi kunne ha en konstruktiv tråd her inne, en tråd om hva som hjelper og ikke. Samme regel som på termintrådene; kopier, lim inn ditt bidrag og post:) (var det ikke sånn det var...?)

 

Mitt bidrag er basert på gravide-bøker, temasider på bim, og egne erfaringer, og er ment for jenter i 3.trimester, som burde vente litt til med å føde.

 

Hva er en kynner?

-Alle gravide har kynner, muskelsammentrekninger i livmoren, eller trim til fødsel om du vil. Husk at livmoren er en stor muskel som skal være sprek nok til å føde et barn.

-Kynnere er ikke regelmessige

-Merkes bedre for hvert svangerskap man går gjennom. Derfor er det ikke alle førstegangsfødende som kjenner disse, noen kjenner de mot slutten av svangerskapet.

-Jeg har ingen kilde som beviser dette, men det sies at abort teller som svangerskap hva angår kynnere å gjøre; altså at man er i stand til å kjenne de bedre enn om man ”bare” er førstegangs

 

 

Hvordan kjennes en kynner ut?

-En kynner kjennes gjerne ved at magen blir hard som en ball eller et skall. Så hardt blir det at du ikke kan kjenne konturen av babyen på innsiden.

-Etter hvert som livmoren blir bra trent, kan du se en kynner; magen strammer seg, krymper litt og kan heise seg på midten..

-En kynner kjennes hovedsakelig i livmoren/magen

-En kynner skal ikke gjøre spesielt vondt, men kan etter hvert oppleves som irriterende eller slitsomme. Dette fordi livmoren, fødemuskelen, begynner å bli stor og flink

 

Hva gjør at kynnere kjennes verre, eller øker hyppigheten?

-Kynnere kjennes bedre når man er sliten, ergo, ofte om kvelden, etter sex el trening

-Ligge flatt på rygg kan øke hyppigheten/kjenne de bedre, prøv på siden i stedet

-Reise seg brått opp/brå bevegelser- det samme

-aktivitet kan øke hyppigheten, er det plagsomt, sett deg ned.

-ligge stille kan øke aktiviteten, reis deg opp, kanskje det hjelper

 

 

Hva er en rie?

-Rier er regelmessige.

-Rier er kynnere som ikke trimmer lenger, men kan starte en fødsel

-Rier vil gjerne bli verre av å øke aktivitetsnivået (mens kynnere kan bli avbrutt/roe seg ned)

-Rier kan starte som kynnere, og etter hvert bli regelmessige. Om du har kynnere som blir regelmessige, ring føden.

-Rier sitter gjerne mer i ryggen også, i tillegg til mageregionen.

-Rier etter uke 34 blir sjelden stoppet med medisiner på sykehuset, før dette er det SVÆRT viktig å komme inn raskt nok, slik at en evt fødsel kan stoppes i tide.

 

Når ringe føden ang kynnere/rier?

-Hvis man er usikker på om man har kynnere eller rier. Bedre med en telefon for mye, enn en for lite.

 

-Hvis kynnere (etter feks sex el annen aktivitet) ikke gir seg etter en stund, for eksempel etter 1 time

-hvis du har kynnere og mens-smerter eller ryggsmerter, eller nedpressfølelse

-hvis du begynner å blø

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hva er en kynner?

-Alle gravide har kynner, muskelsammentrekninger i livmoren, eller trim til fødsel om du vil. Husk at livmoren er en stor muskel som skal være sprek nok til å føde et barn.

-Kynnere er ikke regelmessige

-Merkes bedre for hvert svangerskap man går gjennom. Derfor er det ikke alle førstegangsfødende som kjenner disse, noen kjenner de mot slutten av svangerskapet.

-Jeg har ingen kilde som beviser dette, men det sies at abort teller som svangerskap hva angår kynnere å gjøre; altså at man er i stand til å kjenne de bedre enn om man ”bare” er førstegangs

 

 

Hvordan kjennes en kynner ut?

-En kynner kjennes gjerne ved at magen blir hard som en ball eller et skall. Så hardt blir det at du ikke kan kjenne konturen av babyen på innsiden.

-Etter hvert som livmoren blir bra trent, kan du se en kynner; magen strammer seg, krymper litt og kan heise seg på midten..

-En kynner kjennes hovedsakelig i livmoren/magen

-En kynner skal ikke gjøre spesielt vondt, men kan etter hvert oppleves som irriterende eller slitsomme. Dette fordi livmoren, fødemuskelen, begynner å bli stor og flink

 

Hva gjør at kynnere kjennes verre, eller øker hyppigheten?

-Kynnere kjennes bedre når man er sliten, ergo, ofte om kvelden, etter sex el trening

-Ligge flatt på rygg kan øke hyppigheten/kjenne de bedre, prøv på siden i stedet

-Reise seg brått opp/brå bevegelser- det samme

-aktivitet kan øke hyppigheten, er det plagsomt, sett deg ned.

-ligge stille kan øke aktiviteten, reis deg opp, kanskje det hjelper

-kose/massere på magen, rundt navel-området; dette gjør det ofte verre

 

 

Hva er en rie?

-Rier er regelmessige.

-Rier er kynnere som ikke trimmer lenger, men kan starte en fødsel

-Rier vil gjerne bli verre av å øke aktivitetsnivået (mens kynnere kan bli avbrutt/roe seg ned)

-Rier kan starte som kynnere, og etter hvert bli regelmessige. Om du har kynnere som blir regelmessige, ring føden.

-Rier sitter gjerne mer i ryggen også, i tillegg til mageregionen.

-Rier etter uke 34 blir sjelden stoppet med medisiner på sykehuset, før dette er det SVÆRT viktig å komme inn raskt nok, slik at en evt fødsel kan stoppes i tide.

 

Når ringe føden ang kynnere/rier?

-Hvis man er usikker på om man har kynnere eller rier. Bedre med en telefon for mye, enn en for lite.

-Hvis kynnere (etter feks sex el annen aktivitet) ikke gir seg etter en stund, for eksempel etter 1 time

-hvis du har kynnere og mens-smerter eller ryggsmerter, eller nedpressfølelse

-hvis du begynner å blø

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjon::)) Har faktisk lurt endel på dette og det er omtenksomt av deg at du legger ut slik informasjon::))

masse klemmer til deg! Og din prinsesse:) fra min prins;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg er andregangsgravid og kjenner nå kynnere hele dagen mens jeg med nummer en aldri visste omtrent hva en kynner var (altså helt som normalt) Men... HVORFOR kjenner vi det bedre og bedre for hvert svangerskap??? NOen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ikke-helsevesen-baserte svar er: Jeg tror at siden livmoren har vært aktiv og brukt til noe i tidligere svangerskap er den bedre trent, samt at vi er bedre trent til å kjenne den. Vi har hatt "kontakt" med livmoren før, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå i noen timer hatt kynnere av og på hele tiden (konstant). De er ikke direkte vonde, bare veldig stramme/ubehagelige. Kjennes ut som et stort belte som strammes kjempehardt over magen, og så løsnes igjen, og strammes, og løsnes... dere skjønner sikkert?

 

Er dette helt vanlig og bare noe jeg må venne meg til? Har ikke hatt det slik før nå. Er 33+4 i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakket med legen min om dette på forrige kontroll - uke 32. Det er veldig forskjellig om man kjenner/har mye kynnere eller ikke. Noen har mye og kjenner dem veldig godt, noen får også ganske vondt, andre har nesten ingenting. Jeg har mye kynnere, i perioder kommer de også tett - særlig om kvelden, og noen ganger gjør det litt vondt. Det gjør imidlertid ikke så vondt som rier, og de fleste kjenner nok forskjellen. Jeg er annengangsgravid, og forrige gang kjente jeg ikke kynnere før helt mot slutten sånn som deg tre@sko. Denne gang har jeg kjent kynnere helt siden uke 15-16! Det er ikke noe farlig, men snakk med legen/jordmor om det neste gang du skal på kontroll hvis du er bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:) Man blir litt usikker på det meste når man er førstegangs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært kynnere i alle tre svangerskap. Har kjent sammentrekninger i livmoren allerede før den har vokst over symfysen. Kan ikke si at de har blitt sterkere for hvert svangerskap, men kan skrive under på at det er slitsomt med alle disse sammentrekningene da og natt. Jo større magen blir, jo mer plagsomme kynnere, er min erfaring. Det presser nedover og pulsen øker.

 

Det kan kanskje være greit for førstegangsfødende å vite at sterke kynnere gjennom hele svangerskapet ikke trenger å ha noe å si for når barnet kommer. Har selv gått 12 og 9 dager over termin, så verken jordmor eller lege har brydd seg særlig om disse kynnerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kynnerne vært kombinert med dette de kaller nedtrykksfølelse (kjennes ut som om noe er på vei ut..) ???

 

Er veldig interessert i å vite om det er mulig å gå med denne følelsen lenge, uten at det skjer noe... ? Alltså, at det ikke trenger å bety noe annet enn at det er litt ubehagelig...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lisalady

Så jeg et tilsvarende innlegg tidligere i dag? Av deg kanskje?

Er søren meg ikke sikker på dette, lurer på det jeg også. Litt guffen følelse synes jeg, det kjennes jo ut som frøkna er på vei ut...

 

Om noen vet mer om modning, nedpressfølelse mens-smerter og osv, feel free til å redigere hovedinnlegget over her. Synes det er så greit å ha alt på et sted:), lettere å finne det igjen her hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok sikkert meg.. :) jeg er skikkelig desperat etter å få noe svar på dette med nedpress, for sykehus/ lege etc prater bare rundt i ring...

 

Selv har f.eks. fått beskjed om å ligge rett ut i to uker, vært noen dager innlagt, fått lungemodninssprøyte etc. -samtidig sa den siste legen at det godt kan hende at jeg kan begynne å jobbe for fullt igjen om to uker...

 

Dermed er jeg helt i vill rede - er det fare for at jenta kommer ut lenge før tida (har 10 uker igjen), eller kan jeg faktisk begynne å leve normalt igjen med å spasere og sitte oppreist etc...

 

Hvis noen har vært borti dette, så please svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kom på en ting lisalady..

Da jeg var innlagt med premature rier (rundt uke 31/32ca) sa den ene jm til meg at at det var ikke uvanlig at de fikk inn jenter i dette stadiet (premature rier, nedpress etc), og at de behandler med rihemmende og evt lungemodning. Disse tingene er altså ganske "vanlig" for jenter i beg. av 3.trimester. Det er jo ganske mange av oss oktoberjentene som har hatt en "episode" i det siste... Likevel er det ikke mange av oss som har født enda:)

 

De behandler med rihemmende og evt lungesprøyte oftere enn strengt tatt nødvendig, men bedre safe than sorry. Det er jo så viktig å stoppe fødsler FØR de kommer i gang. Da mamma gikk med meg, rakk de å stoppe prematur fødsel pga dette, og hun ble innlagt på sykehuset. 6 uker lå hun og ruget på meg! Fikk knapt lov å reise seg opp en gang. Jeg ble født fullbåren.

 

Men hun ble jo som sagt innlagt da... For veldig mange går det mye bedre,kanskje det er sånn med deg også, at du kan opp å bevege deg igjen om en liten stund.

 

 

Vet ikke om det var noe trøst?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. nedtrykksfølelse...

Som nevnt har jeg hatt og har mye kynnere. De siste ukene (nå i uke 31) har de blitt mer ubehagelige enn tidligere, med mensliknende smerter i magen. Jeg kjenner ikke noe i ryggen, men hele magen blir hard, av og til bare nederste del. Føler også at det presser nedover. Nå har ikke jeg blitt undersøkt på noen måte, var hos jordmor i går og hun brydde seg lite om dette i og med at jeg har hatt det slik i to andre svangerskap. Da gikk jeg lende over termin, så det er helt klart mulig å gå med dette lenge uten at det skjer noe.

 

Nå er det jo litt vanskelig å sammenlikne, det jeg opplever som nedtrykk, trenger jo ikke være så kraftig som det andre opplever. I alle fall er det kanskje en liten oppmuntring for andre som er redde for at barnet skal "ploppe" ut for tidlig (det føles nesten sånn...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så bra svar spuntemor:) Dette er svært likt sånn jeg opplever det hvertfall. Fint at du deler dine erfaringer med andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott å få tilbakemedlinger fra dere! og absolutt positivt å høre at tedet ikke nødvendigvis trenger å bety fortidlig fødsel!

 

Har dere fått målt livmorhalsen deres ? Har ikke helt skjønt om dette presset er det som gjør at min stadig krymper, eller hva det er. Jeg var innom sykehuset igjen på søndag, og da var min kun 1 cm lang, og legen jeg snakket med da sa jeg skulle være heldig om jeg holdt i 2 uker til.. Men.. de sier nå så mye rart og forskjellig alle legene på sykehuset her, så ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Tror det er nedpress som gjør denne jobben ja. Jeg ble spurt på sykehuset om magen hadde sunket/ det kjentes ut som babyen var på vei nedover. Slik jeg forsto det, kan nettopp dette føre til modning, og dermed fødsel. MEN, det trenger jo ikke å være sånn for alle, og jeg kan ha misforstått. Jeg synes du burde ringe sykehuset jeg, og spørre om igjen. Om du kan holde knøttet inne noen uker til er jo det det beste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...