Gå til innhold

Når si det på jobben?

Anbefalte innlegg

Jeg er 13+5 idag. Har tidligere jobbet redusert stilling på grunn av små barn, men går nå opp i 100 % stilling fra og med september for å få maks uttelling på perm. Jeg har ikke sagt et pip på jobben enda. Har hatt mye ferie så det har gått greit å skjule at jeg har vært grisedårlig.

Når børjeg fortelle det på jobben? Det er litt kinkig for det er en stor ansettelsesprosess på jobben akkurat nå hvor jeg er har søkt to stillinger. Føler meg litt uetisk som ikke sier noe, men VET at det vil telle mot meg dersom lederene vet at jeg har en bebbis i magen

Burde jeg fortelle det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5924963-n%C3%A5r-si-det-p%C3%A5-jobben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal jo ikke "diskrimineres" i forhold til ansettelse etc. pga graviditet, men likevel teller det nok ofte negativt for den som er svanger. Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke sagt noe ennå, de har jo ikke noe med det på et så tidlig tidspunkt uansett. Vent heller til ansettelsene er gjort. Jeg synes ikke det er uetisk av deg å ikke si noe.

Selv har jeg akkurat sagt fra til sjefen at jeg er gravid. Jeg er 25 + 6 i dag. Nå er jo situasjonen noe annerledes for meg, ettersom jeg er fast ansatt, men de trenger ikke vite noe før det er på tide å levere permisjonssøknad. For mitt vedkommende var det ikke det at jeg ville holde det hemmelig, men det var moro å se hvor lang tid det tok før noen skjønte det. Før ferien vistes ingenting på meg ennå. Nå er det synlig i vanlige klær, men ikke i arbeidsklær, men ettersom det er under 3 mnd igjen til jeg går ut i permisjon, var det naturlig å si fra, slik at de kan begynne å tenke på vikar i min stilling.

Lykke til med jobbsøknaden. Håper du får det du håper på.

Takk skal du ha. Jeg har fast stilling, men stillingene jeg har søkt innebærer høyere lønn...Huff er litt kynisk, men vil iallefall vite at det ikke var på grunn av baby jeg ikke får stillingen.....

Har lyst til å gjøre som deg, se hvor lang tid det går før noen kan se det...Hvis ikke en døyt enda iallefall.

Jeg synes du burde fortelle det når du føler det er rette tidspunkt, forsatt tidlig i svangerskapet ditt da. Kanskje det ikke vil synes på deg på en mnd eller noe sånt enda, men da vil det jo være vanskelig å skjule uansett. Jeg synes ikke det er uetisk av deg å tie en stund,det er jo forsåvidt ingen regel for når du skal si det heller. Selv fortalte jeg det på jobben for 2 uker siden, var da 15 uker på vei, men sjefen hadde tenkt til å spørre. Hadde ikke fått skjult det så mye lenger uansett jeg.

Jeg sa det tidlig slik at de evt. kunne legge litt mer til rette for meg på jobben hvis jeg trengte det.

Hvor tidlig du skal si det på jobben, blir jo opp til deg hvor tidlig du føler det er riktig og nødvendig for deg. De har ikke rett på å få vite det før det er på tide å søke om permisjon, så du må selv velge når du syns det passer best.

Annonse

Jeg sa det ca i 11 uke jeg. Tenkte det var greit for dem å venne seg til tanken og forberede seg på at de måtte få inn en vikar for meg. Nå er jeg gravid med tvillinger også...så jeg visste jeg ville bli sykmeldt fra uke 24. Veldig glad jeg fortalte det så tidlig, da ble det ingen overaskelser =0)

Men, må ærligtalt si at jeg ikke vet hva jeg hadde gjort i jobbsøkersituasjon? Hadde sikkert ikke klart å holde meg da heller jeg =0) Men, ingen av valgene du tar blir jo feil da!

Jeg sa det i ca uke 12, for da hadde jeg samtale med avdelingsleder. Jeg sa ikke noe til de andre kollegaene mine, ville vente til noen tok "guts" til seg og spurte selv. Var da mellom 5 og 6 mnd på vei før noen spurte :) Da viste det seg at mange hadde hatt mistanke. Hehe. Jeg kunne gjøre det sånn siden jeg var i fin form hele tiden. Måtte allikevel si det ved de tider også, for vi fikk pasienter på cellegift, og det måtte jeg holde meg helt vekk fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...