Gå til innhold

Tiden er inne for å trekke seg fra det hele....snufs.

Anbefalte innlegg

Føler meg ganske forvirra og sliten.De siste ukene har jeg tenkt på spreng hva skal vi egentlig foreta oss.

Vi har fått plass i Tromsø for ivf og har bare å begynne å ringe inn mensen...har fått tilsendt provera og etter kuren ringe inn mensen.

Helt siden desember har vi kjempet gjennom papir mølla og rot ,nå er det endelig klart for oss.....men dessverre har jeg fått alvorlig kaldeføtter:-(

Grunnen er at vi bor laaaaangt unna sykehuset og jeg har skikkelig flyskrekk.(trodde at jeg var blitt sterkere og klar for fly turer...men nei)

Mannen min har ikke mulighet å kjøre meg over 1000 km hvergang jeg skal på sjekk.Klarer ikke tanken på å fly,dermed er dette uaktuellt for meg.

Må jo på første konsultasjon 5-6 uker etter mensen + flere ultra sjekk,ikke minst når det er egguttaking...osv.

Klarer ikke tanken på å fly med full av angst og redsel....det er så jævlig.

Dessuten er det høst i vente,mye dårlig vær her nordpå og det hjelper ikke på flyskrekken.

Grubler og grubler....vet dere om det er mulig å få lagt dette på is,å gjennoppta alt til våren.Eller må man begynne alt fra starten igjen med søknader?

Føler meg så dum ,trist,udugelig,sliten....hvorfor skal man være så plaget av redsel og angst....det ødelegger jo alt !

Huff,dette ble langt,men måtte bare få det ut.

Fortsetter under...

Jeg har holdt til i Danmark og har også flyskrekk! Jeg har fått valium av legen min for å klare å fly, og det fungerer. Jeg tar 2 tab + litt rødvin og da klarer jeg meg :) Når vi har vært nede for innsetting har vi kjørt bil for da burde en jo ikke ta piller, men ellers til kontroller og slikt kan du jo benytte de!

Et annet tips til deg! Jeg så på et program på tv at hvis du endret den indre dialogen din (ja, det høres jo helt sprøtt ut) så vil du sakte, men sikkert bli bedre. Jeg prøvde det ved siste flytur og jeg må si at det hjalp meg veldig. Jeg startet noen dager før å snakke "høyt" inne i meg selv: "Det er latterlig å være redd for å fly, det er ikke farlig!". Sånn fortsatte jeg gjennom hele turen ( med valium). Når det var turbulens så sa jeg til meg selv at " det er ikke farlig med turbulens og det kan godt tenkes at det blir litt nå før det er over". Dette klarer du, med litt hjelp fra legen og litt intens egen pep-talk!

Lykke til videre!

Sara 72 !

Takk for at du ville svare meg...

Dette med valium har jeg hørt om før.Men er det ikke en veldig ekkel følelse man får av å ta de? Blir man ikke veldig sløv og svimmel?

Har panikk for svimmelhet,pga visse ting som jeg har vært gjennom før.

Har prøvd ut denne dialogen med meg selv.Men den hjalp ikke så mye sist jeg var ute å reiste.Mars 2005 var jeg på tur fra Oslo og nordover.

Fikk skikkelig angst ombord like før start.Tårene trillet,svetta,skalv....ville bare ut av flyet.Ville gå frem å si ifra at de måtte stoppe flyet før de tar av.

Men mannen min holdt meg fast.Ellers hadde jeg nokk ikke kommet meg hjem.Men var livredd hele turen og hadde det ikke godt med meg selv.

Husker at jeg sa at visst jeg nå kommer vellberget frem,skal jeg aldri mer i fly.

Trodde jo at mannen ville kjøre meg alle turene til Tromsø,men det blir jo flere enn forventet.Det tar lang tid,ekstra dager borte fra jobben..osv,så jeg må jo skjønne at han ikke makter å gjøre det.

Han sa ja til å bli med med fly og støtte meg,men det har vi prøvd før....jeg er jo så redd uansett.Redd for alt som kan gå galt oppi høyden og hvor vondt det vil være å dø ved styrt:-(

Redd for å dø fra min datter på 8 år,familie...osv.(slitsomt å plages slik)

Lokal sykehusene kan ikke ta sjekkene,dessverre.

Blir sprø av dette....

Hei Chaisy

Det høres ut som du har mer en kalde føtter bare for å fly. Vil man noe så sinnsykt mye, er det utrolig hva en vil gjøre for å nå sine mål. Tenk deg nøye om før du ev. avstår behandlingen i Tromsø og gjerne snakk med noen der oppe og hør etter om du kan ta ul i din hjemby og at de kan sende svarene oppover f.eks.

Turn every rock until you rest.

Ja, det er skikkelig vondt å være redd for å fly! Jeg ble ekstra ille etter at jeg fikk datteren min for 3 år siden. En helt vanvittig panikk følelse. Jeg blir ikke svimmel av pillene, men litt sløv. Jeg har ikke prøvd "snakke" metoden uten pillene. Jeg kan også anbefale deg å gi beskjed til flyvertinnene at du har flyskrekk. Hvis de er litt oppegående tar de ekstra hensyn til deg og gjøre turen enklere. Alternativt så ta kontakt med SAS/Braathens de har flyskrekk kurs. Det er så veldig trist hvis du lar dette stoppe deg, husk premien ved å finne ut av dette er så vanvittig høy. Ikke la deg stoppe nå som du har kommet så langt!

Annonse

Ii-Ii

Dette vil jeg så sinnsykt mye,det er helt sikkert.Ellers hadde jeg ikke hatt det så vondt inni meg som nå og så forvirra.

Tenker på alle mulige løsninger,men faller tilbake på at jeg er avhengig av å fly.Bor langt nordpå og må fly nedover til Tromsø.Det er værhardt her oppe og det er ikke så enkelt å bile og for ikke snakk om prisen og tiden.

Det er ikke så lett for andre uten flyskrekk og forstå denne angsten.

Har familie sørpå,og det sliter på at jeg ikke klarer å fly sørover å besøke dem.Siste tur var som sagt mars-05,friskt i minne...

Jeg skal tenke nøye gjennom.Mannen mener at vi kan legge dette " på is" frem til våren,kanskje jeg er da blitt bedre i forhold til flyskrekken...tviler,selv om jeg jobber hardt inni meg.

Skulle ønske jeg bodde nært Tromsø,alt hadde vært så mye lettere...

Jeg bor tre og en halv time fra sykehuset og skal bare bort dit på forsamtale, og ved uttak/innsetting. Ellers blir jeg fulgt opp med ultralyd og alt annet her i byen. Det er fullt mulig, og burde definitivt være mulig for deg.

Jeg ønsker deg masse lykke til, kan ikke se noen grunn til at du er nødt til å dra flere turer med fly...Ring de å forklar situasjonen, så ordner det seg nok....=)

Føler meg så dum ,trist,udugelig,sliten....hvorfor skal man være så plaget av redsel og angst....det ødelegger jo alt !

-----

Har et meget godt forslag til deg;

Gjør noe med flyskrekken din, og det NÅ!!!

Meld deg på et FLYSKREKKURS :)

ttp://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Page____40.aspx

For mer informasjon om hvor og når kursene arrangeres, ta kontakt med:

Bente Berg Hansen tlf. 41 21 36 46, kontortid onsdager mellom kl 0830 og 1600.

Og lykke til, både med kurset og prøvinga fremover ;)

Det er nemlig verdt det, for det vet jeg som sitter her med i lita tøtta på 9mnd etter nesten 23 år med prøving og venting........

Hei Chaisy.

Kjære deg, dette hørtes ikke kjekt ut. Jeg har flyskrekk selv, og har gått flyskrekk kurs. Det er ingen andre enn du selv som vet hvordan du har det, og kun du som kan gjøre noe med det. Heldigvis!

Jeg tok farvel med mine nærmeste tidligere, og det ble mye snørr og tårer hver gang jeg skulle fly. Etter kurset er jeg fremdeles redd, men jeg har mer kontroll nå. Det var viktig for meg å mestre dette da jeg må fly i jobben(som er veldig viktig for meg).

Du må bestemme deg for hva som skal være din drivkraft for å klare å fly, min var at det ikke skulle begrense livet mitt! Kanskje din kan bli dette neste forsøket:)

Gi ALLTID beskjed til flyvertinnene, så vil de "passe" på deg under turen. De kommer bort til deg og forklarer visst det er noe spesiellt, de er kjempesøte. Gi beskjed allerede ved innsjekk, og fortsett til du sitter i flyet. Spør om vær og vind med engang du kommer ombord. Da tar de hintet med engang.

Skal ikke mase mer om dette, gi beskjed visst du vil vite mer.

Lykke til.

Klem

Ringen 68 og dere andre...!

Takk for at dere vil svare meg ....det trøster når man har det det så forvirrende vanskelig.

Flyskrekk kurs hadde jo vært noe.Har lest mye på sånn nett kurs for fly selskapet Finnair.Mye logisk og bra kommer frem,mye er godt forklart osv.

Men så er det jo det at jeg tror at skal skje noe akkurat når JEG skal ut å fly og at jeg ikke må være så dum å tro at alt kan gå så bra.Slitsomt å ha det slik,går på nervene løs.

Fatter ikke hvordan jeg for 6 år siden klarte å sitte 4 timer i fly til Cran Canaria...et mysterium nå i ettertid.Men var ikke da så hardt angrepet av den her angsten.

Tenker ofte at dette ikke skal begrense mitt liv og prater fornuft med meg selv....

Er så redd også for at flyvertinnene skal føle at jeg er slitsom og hvorfor i alledager flyr jeg med angst...osv.Vil jo heller ikke at alle andre i flyet skal merke at jeg har flyskrekk.

I hvilken fly har du sagt i fra om at du er redd eller engstelig?Norwegian,sas Braathens,Widerøe...

Hvordan går du frem,hva sier du til flyvertinnene?

-Ellers har jeg null mulighet å bo 1 år i Tromsø under prøvinga....har faktisk hus,jobb,mann i i jobb,datter med venner og skole...ikke noe lett.

Annonse

Hei igjen.

Kjenner igjen tankene dine ja:)

Jeg hadde en forestilling om at jeg har brukt opp mine sjanser, at nå detter vi ned for det har jo gått så bra så mange ganger. Tenk å være så dum:) Må le litt av meg selv av og til. Livlig fantasi er ikke alltid bare positivt.

Jeg gir beskjed uansett hvilket flyselskap jeg flyr med. Jeg starter med å spørre hvordan været er, og om det vil bli mye turbulens. Så spør de som regel alltid om jeg er engstelig for å fly. Og da sier jeg som sant er at JAAAAAAA, det er jeg:) Det er en del av jobben deres, så ikke tenk på at du forstyrrer. Nå får vi jo ikke mat lenger heller, så de har tid til overs. Det skjer verre ting i verden enn at du spør og "maser" litt:_)

Kjør på du, du skal se hvor godt det hjelper. Det er jo alltid bedre å dele angsten med noen som forstår, og det gjør de! Garantert!

Lykke til:)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...