Gå til innhold

Hjelp!! Redd og har angst for alt nå!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste merka at angsten min har økt, jeg har slitt med angst før også, så det er ikke noe nytt, men har gått gjennom svangerskapet greit uten å bekymre meg så mye for babyen. Nå i de siste par ukene har angsten slått til for fullt, bare helt plutselig! Jeg bekymrer meg så veldig mye for om babyen har det bra; nå når jeg er så nærme termin (har bare 2 uker igjen) så tror jeg plutselig alt er galt med babyen, at den ikke har det bra i magen, den beveger seg mindre, at kanskje noe er galt med babyen, at den plutselig kommer til å dø der inne eller under fødsel, at babyen ikke er frisk og kommer til å bli født med en eller annen funksjonshemming eller sykdom.

Jeg klarer å innbille meg at noe helt sikkert er galt og at jeg kommer til å få en vanskelig fødsel, at smertene blir uutholdelige, at jeg kommer til å revne enormt mye osv. ...

Dessutten er jeg redd for at jeg kommer til å gå over termin, fordi jeg blir jo helt utslitt av å bekymre meg så, klarer ikke sove på nettene, har en vond angstklump i magen, gråter ofte og føler meg fryktelig deppa. Alt er så grått og trist nå og jeg ser ingen ende på angsten.

Har noen andre det på samme måte nærme termin? Hva skal jeg gjøre? Føler meg så redd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler det litt på samme måte! Jo nærmere jeg nærmer meg termin,jo reddere er jeg for at noe skal gå galt...Men man må prøve å ikke engste seg så mye,og ta ting som det kommer.Tenk på alle di friske barna som blir fødd i norge? Lever med tanken at om noe er galt,blir det ikke bedre om jeg engster meg,og om noe skulle skje,vil det skje alikkevel..

Lykke lykke til...

Skrevet

ja, du har såklart rett, jeg prøver å si det til meg selv også, at det ikke blir bedre om jeg engster meg for om noe skjer så skjer det uansett... men det er vondt å hele tiden engste seg, det har kommet så kraftig i det siste og blir bare mer og mer

Skrevet

Ta det opp med jordmor. Det er ikke bra å bekymre seg så mye at man ikke får sove f.eks. Men det hjelper ikke å bare fortelle seg selv at man skal slappe av heller, for angst gjør jo at man ikke tenker så rasjonelt. (Det har du sikkert erfart)

Jordmor bør være trent i å takle gravide med angst, slik at hun som profesjonell kan berolige deg. Og hvis det blir alt for ille for deg, bør du, etter min mening, kunne få tettere oppfølging eller evt. lovnad om at du ikke skal måtte behøve å gå på overtid. Det er viktig for babyens trivsel i magen, at mamma'n har det bra!

Ikke vær flau over å ta dette opp med jordmor/lege, h*n har garantert vært borti lignende tilfeller før.

Lykke til!

Skrevet

sliter mye med angst selv jeg, kjenner meg igjen å det du skriver,, har veldig vondt til tider selv, gikk på medisiner mot dette før å merker nå att j ikke har så mye kontroll på nervene mine.. dette er ikke mye lett

Skrevet

Takk for svar dere, det hjelper å høre hva andre mener:). Ja, har tidligere tatt opp med JM at jeg har angst, men føler ikke at hun er helt på bølgelengde med dette, men jeg skal nevne det igjen. Det tar på kreftene å gå rundt og bekymre seg og jeg vil gråte hele tiden fordi jeg er redd noe er galt med den lille babyen min, selv om jeg vet (den rasjonelle delen av meg) at det sikkert kun er angst og ikke noe jeg bør bekymre meg for, men angsten tar helt kontroll nå mot slutten, den gnager meg dag og natt og jeg klarer ikke å slippe taket i den og roe meg ned.

Skrevet

hva gjør du da for å hjelpe på angsten; min@første.08/10? Har du pratet med lege eller JM? Føler du at det hjelper? Bekymrer du deg for hvordan babyen din har det hele tiden?

Skrevet

Da sier jeg det samme til deg som jeg har sagt til mange andre her før. Spør om å få en samtale på sykehuset med en jm der. (Hun jm jeg begynte hos funket ikke for meg) Fortell at du trenger å "rydde opp litt i hodet" før fødsel. Tror nok ikke du vil være den første som trenger noe ganske annet enn å måle bt.

Håper det ordner seg for deg:)

Skrevet

Ja, det er en god ide, det kan jeg gjøre. Jeg skal ringe sykehuset i morgen. Takk for svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...