*bubbs* Skrevet 14. august 2006 #1 Del Skrevet 14. august 2006 Til alle dere som viser til nederland som en velykket storebror når det gjelder hjemmefødsel. Jeg snakket med en nederlansk kirurg i dag og hun mente det var tragisk at det var så mange som fødte hjemme der. Hun sa at dette var en ordning helsevesenet prøvde å komme bort fra. Ikke nødvendigvis bare p.g.a. risikoen, men også fordi mange kvinner har traumer etter svært smertefulle fødsler uten tilgang på smertelindring. Hun sa og at halvparten av de førstegangsfødene måtte i hui og hast sendes til sykehus midt i fødselen, og dette er mye mer traumatisk enn å dra dit når de første riene setter inn. Tenke jeg skulle dele denne infoen videre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5922674-snakket-m-en-nederlansk-lege-i-dag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sigyn Skrevet 31. august 2006 #2 Del Skrevet 31. august 2006 Hei *bubbs*! Takk for info! Jeg tror nok det er i Nederland som mange andre steder at fødselsomsorgen preges av en viss rivalisering mellom leger og jordmødre, og av at man har to motpoler innen forskning/planlegging/helsevesen/politikk, hvor den ene siden fokuserer på "worst case scenario" og på de negative sidene ved barnefødsler (tør jeg gjettte på at kirurgen du snakket med tilhører denne siden, og derfor mente å kunne snakke på vegne av "helsevesenet" i sin alminnelighet? :-) ), mens den andre "alternative" siden insisterer på at fødsler i utgangspunktet er naturlige, fysiologiske prosesser og bør behandles deretter. Personlig mener jeg at begge sider har sine poenger. Om man føder under godt planlagte, ordnede forhold hjemme skulle jeg ikke i utgangspunktet tro at det ville være så stor ekstra belastning å måtte ta turen til sykehuset! Men om det er slik at mange lider under dette i Nederland tyder jo det på at de bør gjøre noe med det, enten på forberedelses- eller etteroppfølgings- siden! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5922674-snakket-m-en-nederlansk-lege-i-dag/#findComment-6145599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå