Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #1 Skrevet 14. august 2006 Takk for alle svarene angående at jeg kan miste retten til fødselspenger... Problemet her er at jeg hadde egentlig dagpenger til november... for et par mnd siden ringte aetat meg der de ville jeg skulle søke på en jobb. Jeg sa ja, og mine intensjoner var å søke. I og med at dette var i de 3 første mnd var jeg mye dårlig og det første jegn tenkte på var ikke å søke akkurat den jobben.Så plutselig var det for sent, fristen var gått ut... Så får jeg beskjed om at jeg mister dagpengen i 8 uker som "straff" fra 10.08....Jeg har forsøkt å snakke med aetat og forklart dem situasjonen,men de sier bare regler er regler. Nytter ikke at jeg har søkt andre steder.Det eneste han sa var at jeg kunne sende en klage, der jeg sender med en lege erklæring der han bekrefter at jeg var mye dårlig.Så får vi se da om det er godt nok.Mister jeg de for 2 mnd mister jeg min rett til fødslespenger... Er så fortvilet og har bare grått og grått i hele dag... hvordan skal dette gå? Og det er jo ikke sikkert at legen vil skrive med tilbakevirkende kraft...og skulle han gjøre det, er det jo ikke sikkert at aetat mener det er godt nok med det så lenge etter.... Prøver å søke jobber,men hav skal man si da, jeg er jo tross alt i min 5 mnd og hvem vil vel ansette meg?? Teller det uansett hvor mange prosenter man jobber? Graviditeten som skulle være en glede er no blitt et problem og skaper bare bekymringer..... Anonym
Gjest Skrevet 14. august 2006 #2 Skrevet 14. august 2006 Huff! Stakkars deg!! Forstår deg veldig godt, jeg e oppi en lignende sak med lånekasssen nå. Det har skapt meg mye bekymringer, så jeg forstår godt hvordan du har det. Forstår veldig godt din situasjon også, hvem ansetter gravide også liksom?? Dette ville jeg gjort: Ringt til legen din, snakket med han, forklart situasjonen og bedt han være så snill å hjelpe deg. Han bør forstå det :-) Veldig viktig at du faktisk KLAGER på dette vedtaket fra Aetat. Det som ofte skjer i slike situasjoner er at de babler opp en masse paragrafer og regler og en føler seg rett og slett for "dum" til å stå på videre fordi dem "har rett". Noen ganger har de ikke det! Så stå på! Håper virkelig at det ordner seg for deg ;-) God trøsteklem fra
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #3 Skrevet 14. august 2006 Ååh...tusen takk for gode ord:) Skal til lege på onsdag og håper han forstår og kan hjelpe...Skal klage om jeg får bekreftelse fra legen...har sittet å leitet etter jobber i hele dag og prøver til og med å få jobb borte fra der jeg bor.Jeg kan bare ikke miste retten til svangerskapspengene! Håper det ordner seg for deg også
Gjest Skrevet 14. august 2006 #4 Skrevet 14. august 2006 Masse lykke til :-) Man føler jo et visst ansvar over dette barnet som bor inni oss :-) Forstår frustrasjonen din ja... Huff, at det skal finnes så mye regler å drit på ting... *hehe* Du har vertfall ikke gjort noe galt :-)
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #5 Skrevet 14. august 2006 Klag! Det skader da ingen! Nå kjenner jeg ikke hele saken din, så noen forhåndsregler må jeg ta, men nå er det jo sånn at livet har hauger med regler vi må følge om ikke vanker det straffer av ulike slag. Selv måtte jeg følge opp jobben min under hele svangerskapet, syk eller ikke og hadde jeg ikke gjort det hadde jeg vel vært uten i dag. Jeg måtte altså gå til lege å få sykemelding dersom jeg var syk feks... Sånn er livet bare! Og de som ikke følger spillereglene kan fort havne i situasjoner som du selv har gjort. Mener ikke å dømme, men alle som leser dette; Ikke ta dere bryet med å krangle med det offentlige dersom dere ønsker et problemfritt liv. Ja, dere kan vinne frem i saken, men det tar som regel jævlig lang tid og er en enorm belastning, så ikke noe å trakte etter! Moralen må derfor bli; følg spillereglene til det ytterste, ikke sett dere i uønskede situasjoner, men klag selvfølgelig om dere føler dere urettferdig behandlet! Hilsen fra offentlig ansatt med klagesaksbehandling!
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #6 Skrevet 14. august 2006 Føler jo det da... Tenker bare "hadde jeg bare søkt den jobben"så hadde alt dette vært unngått. Forsøkte å si at de kunne jo være litt medmenneske, men reglene går forann alt annet.Det på tross av at nabon min som også er arbeidsledig ble opptingt om samme jobb og ikke søkte.Hun har ikke fått de samme konsekvensene...Det er blodig urettferdig!! Og hun er ikke gravid og får de store problemene jeg får heller. På det fikk jeg bare til svar at de behandlet alle likt og at da visste jeg ikke alt i den saken.Men jeg gjør jo det! Vi snakker da tross alt sammen. Blir så frustrert... særlig siden jeg virkelig ønsker å jobbe og søker på andre jobber,gjorde det bare ikke på denne ene...
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #8 Skrevet 14. august 2006 Jeg vet det...men det var ikke meningen og det var jo en grunn for det. I tillegg føles det blodig urettferdig når jeg vet at andre har "sluppet unna"uten noen grunn....
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #9 Skrevet 14. august 2006 Beklager å si det, men enig med aetat; regler er regler. Du har jo rett og slett ikke fulgt med selv om du har fått beskjed om hva du må forholde deg til. Jeg synes det er rettferdig at reglene er slik. Da er det liksom litt vits i å gå på jobben når man har vært dårlig i 4 mnd selv. Det skal ikke være for enkelt heller. Synes det er synd at du muligens blir uten fødselspenger, men du kunne gjort noe med det - litt tidligere.....
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #10 Skrevet 14. august 2006 Jeg forstår at aetat har en jobb og gjøre. Det jeg mener er at man må kunne være litt medmenneske,særlig siden jeg søker på jobber!! Det er ingenting jeg heller vil enn å jobbe! Og kiipere er det når jeg VET at andre ikke rammes av samme konsekvenser når begge har blitt oppringt og bedt om å søke den samme jobben. Så får jeg håpe da at ikke du og de andre som mener dette var til pass til meg,at ikke dere er like uheldige som meg en gang. Greit å være enig med regler og urettferdighet når man ikke rammes selv....
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #11 Skrevet 14. august 2006 Det kryr jo av jobber overalt, så det burde vel ikke være noe problem.....
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #12 Skrevet 14. august 2006 det gjør faktisk ikke det...her jeg bor er det begrenset med jobber...I tillegg blir man ikke valgt fremfor en som ikke er gravid....!!
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #13 Skrevet 14. august 2006 lett å være kritisk til andre sier nå bare jeg!
___ Skrevet 14. august 2006 #14 Skrevet 14. august 2006 Tror nok du vil få medhold på klagen om det bare er den ene jobben du ikke har søkt. Legg frem bevis på at du har søkt andre jobber og et skriv fra lgen om at du var mye syk så går nok dette bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå