Gå til innhold

Eldre førstegangsfødende og navn :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da jeg for 10 år siden tenkte på navn, i 20-årene, var jeg ganske sikker på mine favoritter. Nå har mange av disse utviklet seg fra sjeldne og spesielle til både 10 på topp og ihvertfall mer vanlige. Synd, det var vakre navn!

 

Så da er det bare å lete videre, jeg har ikke lyst å velge navn som er blant de mest populære. Har selv et navn som egentlig er passe vanlig og pent, det har jeg trivdes med! Alle har kjent navnet (ca 13000 har navnet i Norge, med topp rundt 1970 da jeg var født), men det har ikke vært poppis og utbrukt. Er heller ikke blitt borte, men brukes fortsatt av småbarnsforeldre.

 

Så nå strever vi med guttenavn. Klassiske, men ikke for vanlige. Gjerne med tilknytning til Norge, men ikke håpløse på engelsk (har en del familie i utlandet). Noen gode ideer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksmannen min er engelsk, og han syns at Einar er et veldig fint guttenavn. Men vi fikk jente.

 

Andre guttenavn vi vurderte i sin tid var (med engelsk nesten likelydende i parentes der vi fant det)

Even (Evan)

Audun (Auden)

Rasmus

Magnus (disse to er latin opprinnelig, og magnus brukes i skottland)

Mikkel (michaelmass(mikkelsmesse) uttales mikkelmass på engelsk, faktisk)

Johannes (alle kjenner til Johannesburg, så uttalen går fint)

 

Likte du noen av disse?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

he he, kjenner meg litt igjen der. Helt siden jeg gikk på ungdomsskolen har jeg vært fast bestemt på at hvis jeg fikk ei datter skulle hun hete Amalie. Jeg har ikke møtt på noen med det navnet før nå, nå popper de frem over alt.

 

Noen forslag til guttenavn:

David, litt vanlig nå kanskje, men veldig nydelig.

Henry, sjeldent og utrolig fint synes jeg.

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil er et pent navn. Det er klassisk og er samtidig lett å uttale. kjenner et norsk - irsk ektepar som har en sønn som heter Emil, og det er fint på begge språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas, Andreas, Henning eller Børge.Ved nærmere ettertanke er kanskje ikke Børge så greit på engelsk :-) . Men fint er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin!

Greit på begge språk samt ikke så veldig pop nå for tiden.

Andre klassiske navn er

Christian

Jacob

Simon

Frederik

William

Benjamin

Eric

Johan

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...