Gå til innhold

Å føde i vann. Hvordan? Bra?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fødte i vann på ABC. Det var en fantastisk opplevelse! Jeg gikk i vannet ved ca 6 cm åpning. Før det hadde jeg jo ikke noe vondt, og lå bare i en seng og leste ukeblader....

Vannet var veldig lindrende og avslappende, og så var det lett å bevege seg!

Selve fødselen skjedde også i vannet. Det var slett ikke grisete. Jeg hadde satt klyster hjemme før jeg dro på sykehuset, så den saken var grei. I tillegg kom det ikke noe særlig blod før etter at barnet var ute. I det jenta var ute så dro de ut proppen, så det ble ikke noe gris etterpå heller. Tvert i mot. De dusjet meg i karet før jeg stod opp, så jeg følte meg voldsomt fresj med en gang. :-)

hei!

enda en fødende i tønsberg, så hyggelig!:) termin IDAG jeg da...men her sitter jeg;)

jeg er ikke helt sikker på hvordan de gjør d i tønsberg, men vet at det finnes steder hvor jordmødre tar imot barnet i badekaret. men da skal de være kvalifisert for det, tror jeg. du kan jo ringe og spørre dem? jeg tok en samtale med de på barsel poliklinikk for å få vite valgmuligheter osv ifht de to fødeavdelingene. det var veldig oppklarende og beroligende syntes jeg!

har bestemt meg for å ihvertfall BEGYNNE på fødestua("miljø-avdelinga"), så får vi se om jeg ender opp på føden og hyyyler etter bedøvelse eller ei i løpet av fødselen da..;)

på fødestua bruker de INGEN medikamentelle smertestillende, så du får nok ikke lystgass ut fra d jeg har forstått. men de har dusj og badekar, de setter ihvertfall akupunktur og gir massasje.

håper dette hjalp litt?!:)

lykke til!

Har født i vann to ganger, og skulle gjerne gjort det igjen. Ble ikke noe "gris"; så ikke en bloddråpe jeg. Jordmora jeg hadde andre gangen var visst ikke kvalifisert til vannfødsler, men jeg nektet å gå ut av badekaret, så ved full åpning ringte hun på en ekstra jordmor som så på mens jeg presset barnet ut. (Men jeg kjenner andre som bare har fått bruke badekaret under veene, og måttet gå ut av vannet før selve fødselen, da det ikke var kvalifisert jordmor tilstede.)

• 2 uker senere...

Hei, er det noen som kan sammenligne det å føde i vann med det å føde utenfor? Er det stor forskjell i smertenivå?? Har hørt at vannet er smertelindrene men gjelder dette hele veien, utdrivingen også?

Jeg skal til ABC så håper å føde i vann denne gangen..

Syns absolutt vannet var smertelindrende i åpningsfasen. Under utdrivningen syns jeg nok fødestilling hadde mer å si enn vannet, men det var veldig deilig å slippe å gå ut av badekaret og "styre" med å finne ny plass og stlling. Ble litt mer ro over det; lettere å konsentrere seg og slappe av. (har født 2 ganger i vann og 3 ganger "på land":-)

Lykke til!

Annonse

Jeg hadde en praktisk talt smertefri fødsel da jeg fødte i vann, men jeg kan jo ikke love at det er noe alle får. ;)

Men det har mye å si at man lett kan finne gode stillinger. I tillegg myker vannet opp mellomkjøttet, tror jeg, så utdrivingen svir mindre, og det er mindre sjans for revning.

Åh! Har lyst til å føde i vann jeg også denne gangen, og nå har vi endelig muligheten ved Lillehammer sykehus! Men det er bare ett badekar, så det betinger jo både at karet og en kompetent jordmor er ledig... Dessuten MÅ jeg jo få klyster først!!!? Det fikk jeg ikke med mine to forrige fødsler, og jeg fant det litt ubehagelig når pressriene kom kan du si... :o/

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...