Gå til innhold

Vedr søknad om adopsjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tatt kontakt med ulike instanser som bla Bufetat og lokale barnevern omkring retningslinjer for å sende inn søknad om adopsjon. De opplyser om at det er ingen hensikt å sende inn søknad uten fødselsattest på ungen. Søknaden blir uansett ikke vurdert før 8 uker etter at ungen er født. Lov-verket er klar på at biologisk mor sitt samtykke for adopsjon ikke er gyldig før minimum 8 uker etter at barnet er født. (Hensikten med denne regelen skjønner jeg ikke så mye av, men sånn er det bare.)

Barnevernet gjør ingenting i saken før de får henvendelse fra Bufetat om å begynne og utrede (altså et hjemmebesøk). Og dette skjer tidligst 3 måneder etter at barnet er født.(Forutsetter at man har inngått partnerskap).

Så altså ingen vits i å sende inn søknad før barnet er født.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5919803-vedr-s%C3%B8knad-om-adopsjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er de du har snakket med oppdatert på de nye rettningslinjene da? For i følge de så skal jo saken kunne være ferdig når barnet er 3mnd. Vi har sendt søknad i går, så vi har selvfølgelig ikke hørt noe, men et annet par vi kjenner som sendte for ikke lenge siden, (de har tremin samtidig som oss) er blitt kontaktet av BUFetat allerede ang bekreftelse på henlagt farskap.

Hvis de opplysninger du har fått stemmer, så er det jo ikke noe vits i de nye rettningslinjene som sier at saken kan være ferdigbehandlet når barnet er 3 mnd.

Hei!

Vi har fortsatt et halvt år igjen til termin, men vil selvfølgelig gjerne ha alt klart så raskt som mulig. - Jeg har lest om de nye retningslinjene som nyhetssak på departementene sine hjemmesider http://odin.dep.no/bld/norsk/069021-990035/dok-bu.html), men er ikke sikker på at jeg har funnet selve den nye forskriften. Et kjapt søk på Bufetat sine sider fant jeg bare en flere år gammel retningslinje. Derfor altså: - og spørsmålet går både til "kona til kona" og til "Skjønn": Har dere nettreferanser til de nye forskriftene (og legg gjerne med andre relevante nettsider også :-)

Hilsen fra

På www.partnerbarn.no finner du stort sett den infoen du trenger. De har linker til barne og familiedepartementet sin info, og ellers ang adopsjon (hvordan du går fram, og hvilke papirer du trenger)under en egen lenke.

Det de ikke har info om er henleggelse av farskap. Det kan dere gjøre allerede nå, ved å henvende dere til fylkestrygdekontoret og fylle ut et såkalt 5112 skjema. Gi de gjerne en kvittering fra Stork eller der dere har inseminert dere, så henlegges saken fort, og dere kan sende med bekreftelse på det i adopsjonssøknaden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...