Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #1 Skrevet 14. august 2006 Hvis jeg mister inntekten min fra august og har termin i midten av januar...mister jeg da retten min til fødselspenger??Er så fortvilet, vet ikke hva jeg skal gjøre....??????????
rødhette* Skrevet 14. august 2006 #2 Skrevet 14. august 2006 Du må ha hatt lønnet inntekt i 6 av de 10 siste mnd før fødsel... Vet ikke om arbeidsledighetstrygd regnes med. Ville tatt kontakt med trygdekontoret, forklart dem situasjonen og hørt hva de sa... For hvis du må søke om engangsstønad, er det greit å få vite det fortest mulig, så du får søkt om det i tide.
Gjest Skrevet 14. august 2006 #3 Skrevet 14. august 2006 Du skal vel ha jobbet 6 av de siste 10 månedene for å ha rett på fødselspenger, så da vil jeg tro du mister denne retten, ja...
Gjest Skrevet 14. august 2006 #4 Skrevet 14. august 2006 Fødselspenger skal sikre inntekt for foreldre i forbindelse med fødsel. Hvem kan få fødselspenger? Fødselspenger kan gis dersom du har vært yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten må på årsbasis utgjøre minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt sykepenger, fødselspenger, svangerskapspenger, adopsjonspenger og dagpenger under arbeidsløshet. Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet, f.eks. lønn fra arbeidsgiver under utdanning, ventelønn, avtjening av militær- eller siviltjeneste. Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger likestilles imidlertid ikke med arbeid. Det er et vilkår for rett til fødselspenger at du har omsorgen for barnet og ikke er i arbeid. Se ellers www.trygdeetaten.no
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #5 Skrevet 14. august 2006 Jeg vet at man må ha hatt inntekt minst 6 av de 10 siste mnd...men er det de 10 siste mnd før fødselen?Har jo hatt inntekt i hele år jo...og det er jo over 6mnd...
Hanne og jentungen Skrevet 14. august 2006 #6 Skrevet 14. august 2006 Det er nok, dessverre for deg, de siste 10 månedene før terminen må starte som teller. Det betyr vel at du bare såvidt mangler noen uker.
___ Skrevet 14. august 2006 #7 Skrevet 14. august 2006 Nei, det er ikke siste 6 mnd før termin, det er siste 6 mnd før du går ut i permisjon. Du kan velge å gå i permisjon så tidlig som 12 uker før fødselen. Du kan også melde deg arbeidsledig og få dagpenger. Det teller også som jobb men kan føre til at total utbetaling blir mindre. Du bør bestille en time på trygdekontoret der dere går gjennom hva du kan få utbetalt når i de forskjellige situasjonene.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #8 Skrevet 14. august 2006 Takk for alle svarene. Problemet her er at jeg hadde egentlig dagpenger til november... for et par mnd siden ringte aetat meg der de ville jeg skulle søke på en jobb. Jeg sa ja, og mine intensjoner var å søke. I og med at dette var i de 3 første mnd var jeg mye dårlig og det første jegn tenkte på var ikke å søke akkurat den jobben.Så plutselig var det for sent, fristen var gått ut... Så får jeg beskjed om at jeg mister dagpengen i 8 uker som "straff". Jeg har forsøkt å snakke med aetat og forklart dem situasjonen,men de sier bare regler er regler. Nytter ikke at jeg har søkt andre steder.Det eneste han sa var at jeg kunne sende en klage, der jeg sender med en lege erklæring der han bekrefter at jeg var mye dårlig.Så får vi se da om det er godt nok.Mister jeg de for 2 mnd mister jeg min rett til fødslespenger... Er så fortvilet og har bare grått og grått i hele dag... hvordan skal dette gå? Og det er jo ikke sikkert at legen vil skrive med tilbakevirkende kraft...og skulle han gjøre det, er det jo ikke sikkert at aetat mener det er godt nok med det så lenge etter.... Prøver å søke jobber,men hav skal man si da, jeg er jo tross alt i min 5 mnd og hvem vil vel ansette meg?? Teller det uansett hvor mange prosenter man jobber?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå