Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

gutten min har sotte i framovervent sete siden han var 8 mnd pga av at han spydde og var dårlig når vi kjørte bil,snakket me politi om d også.. så d var helt greit,var like sikkert ment de.. var me i en kraftig kræsj for noen mnd siden, å poden fikk ikke en skramme heller..så ser ikke helt d store probleme jeg da... jeg har komme te å brukt sete jeg ja....

Og hva er det med Valdres sitt råd i dette innlegget som er galt?

Jeg har hatt min førstefødte i framovervendt sete fra han var 6-7 mnd. og det er ingenting galt med det. Det at man ANBEFALER bakovervendte seter er ikke det samme som at framovervendte seter ikke kan brukes.

Så den siste kommentaren kunne du (Luca) ha spart deg. Alle kommer med råd ut i fra sitt ståsted og det er ikke det samme som å si at de som er uenige med deg ikke har rett.

Det er sikkert greitt for folk som har ræva full av penger, men det er faktisk folk som må ta til takke med brukte ting, fordi de ikke har råd til å kjøpe nytt utstyr . Syns at folk må tenke på slike ting før en de legger ut slike svar som det er her. Folk med dårlig råd har sikkert nok problem med å få alt til å klaffe. Og det fins folk med foreldre med god råd.... Må bare forsvare folk litt. Jeg har faktisk bakovervent sete til sønnen min.

ok, mulig jeg blir litt gira når det gjelder så viktige ting som her:-) Men mener fortsatt det blir feil å oppmuntre folk til å bruke noe som går imot de anbefalinger og retningslinjer som myndighetene her har. Det er ingen tvil om at en bakovervent bilstol er mye tryggere i de fatale krasjene som kommer i frontmøte, og at en liten barnekropp blir temmelig maltralktert i et slikt møte. Det er flest kollisjoner bakfra(og da er det jo selvfølgelig best med et framovervendt sete) men disse er i så mye mindre fart, at det ikke kan sammenlignes med de skadene barnet får i feil retning forfra.

Så derfor mener jeg det er feil å anbefale noe som kan få så forferdelige konsekvenser.

Jeg håper jeg er åpen for andres meninger, men dette er så viktig og alvorlig at jeg nok ikke klarer å la vær å være så bastant:-)

Annonse

Her hvor jeg bor (Spania) anbefaler de spanske myndighetene at de minste sitter i bakovervendt sete til de er 6 mnd. Og dette er landet med utrolig mange dødsulykker på veiene hvert år (ei langhelg kan det omkomme 50-70 på veiene).

Så det er jo tydelig at myndigheter i forskjellige land har ulik skala/terskel på anbefalinger og retningslinjer.

Men jeg mener, håper og tror at vi alle kun har en interesse i dette, og det er at barna har det sikrest mulig i en bil, og så får hver og en avgjøre hva de tror er det mest sikre :o)

Jeg mener fortsatt at det ikke kan være tvil om hvilke skader en barnekropp(som har så stort hode i forhold til kroppen, det er jo derfor det anbefales bakfram fordi hodet får så kraftig sleng) kan få, jeg har lest mange artikler om dette og ser hva Trygg Trafikk anbefaler. Men nok om det, skal kanskje prøve å moderere meg litt Memo:-)

Har selv en venninne som bor imellom Fuengirola og Marbella, feriert der selv, så vet godt hvor mange dødsulykker det er der ja. Spanjolene er jo ville på de motorveiene, og det er ikke mye hyggelig å være på veien der nei.

Så hasta luego para ti:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...