Serial mom Skrevet 14. august 2006 #1 Del Skrevet 14. august 2006 Går og håper og ber om at jeg slipper det,men lurer litt på hvor de går inn,hvor mange huller de lager og åssen arrene blir? Får man arr? Ikke så gøy å svare på hva som er skjedd til utenforstående når man ikke vil fortelle noen hva man sliter med... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5919095-ang-lapraskopi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kick80 Skrevet 14. august 2006 #2 Del Skrevet 14. august 2006 Jeg hadde lap på Riksen i mai, og grudde med veldig på forhånd. Men de som jobbet der var veldig snille, og jeg følte at jeg ble godt tatt vare på. Først skifter du til sykehusklær og får noen tabletter (smertestillende og beroligende), og så blir du trillet inn på operasjonsstua. Her får du satt veneflon i håndbaken (ikke på langt nær så ille som jeg hadde forestilt meg). Så blir du litt susete, og så sovner du. Når du våkner ligger du på oppvåkningen. Du får litt å drikke og hjelp til å gå på do (blir litt susete etter narkosen). Det kan være vanskelig å tisse etterpå, men det ordner seg etter noen timer til et døgn. De fleste kan reise hjem etter en stund på oppvåkningen. Andre (som meg) blir veldig kvalme av narkosen. Jeg fikk 5 forskjellige typer kvalmestillende, men spydde like fullt. Måtte til slutt innlegges (men det er sjelden). Fikk reise hjem neste morgen. På meg laget de ett eller to (litt vankselig å se) snitt i navleåpningen og ett ved trusekanten. De i navlen vises nesten ikke. Du må vite at det er der for å se det. Det ved trusekanten (rett over hårene) vises veldig godt hos meg. Vet ikke om det er litt tidlig å si hvordan det blir til slutt, for det lysner litt hele tiden, bare veldig sakte. Ofte lager de to snitt ved trusekanten. Tror det er hvis de finner noe de skal gjøre noe med. I tillegg setter de en tang (!) på livmortappen (via skjeden, sef), så man kan blø litt etterpå. Jeg merket ingenting til dette. Under operasjonen fyller de gass i magen for å se bedre. Det gjør at du får luftsmerter i magen i noen dager etterpå. Smertene sprer seg gjerne til skuldrene pga presset mot mellomgulvet. Det kan være litt vanskelig å røre for mye på seg pga dette, så man får sykemelding i tre dager. Bortsett fra det at jeg ble dårlig av narkosen, så synes jeg ikke at lap'en var noe farlig. Jeg var som sagt veldig redd på forhånd, men det hadde jeg ikke trengt å være. Man blir godt tatt vare på. Og etter en stund vises ikke arrene (så lenge du har på truse i hvert fall). De er uansett bare 1,5 - 2 cm brede. Det er selvfølgelig greit å slippe, men du trenger ikke å grue deg. Hvis de finner noe galt, så kan de fikse det, og da øker jo sjansene for å bli gravid etterpå (hvis det er derfor du skal ha lap da). Ble litt langt, men håper du har fått svar på det du lurer på. Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5919095-ang-lapraskopi/#findComment-5919568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serial mom Skrevet 14. august 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 14. august 2006 Tusen tusen takk for kjempebra svar!:-) Vet ikke om jeg trenger det enda,men er redd jeg kanskje har endometriose,og da blir det nok antagelig lap. Er bare såvidt begynt med utredning,må høre hva gyn. sier først. Ikke så ille med arrene altså,det var godt. (rart at man fokuserer på det man egentlig bør bekymre seg over når man sliter litt med å bli gravid,er vel en forsvarsmekanisme..) Igjen: Tusen takk! Håper jeg slipper,men om det er nødvendig vil jeg selvsagt gjøre hva som skal til for å endelig få en liten baby! *klem* Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5919095-ang-lapraskopi/#findComment-5919833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå