Gå til innhold

Om dere skal ut en kveld..

Anbefalte innlegg

..men er hjemme til barn har lagt seg, tar dere det første glasset hjemme mens barna er våkne, eller venter dere til de er sovnet? Eller for å vri på spm, gjemmer dere all alkoholen for barna, at de aldri får se en ølboks liksom?

Jeg tar ofte det første glasset hjemme.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5918605-om-dere-skal-ut-en-kveld/
Del på andre sider

Fortsetter under...

de har ikke vond av å se en vinflaske eller en ølboks - bare de ikke forbinner det med dritafulle foreldre. Barn må kunne se at vi koser oss med en øl eller et glass vin tilmaten - de tar ikke skade av det - eller at vi bare tar et glass vin/øl for at vi skal ut.

Nei vi gjemmer ikke alkohol. Må da gå an å ha et naturlig forhold til alkohol. Går jo ikke ann å beskytte barna mot å se ølflasker hele livet! Hvordan tror du de reagerer når de plutselig oppdager det seninere da? Vi gjør det samme som med f.eks. supersterk chilisaus osv: Dette er bare for voksne, og så kommer vi med et alternativ for barna (saft, ketchup e.l) Hvis vi tar en drink får de isbit og sugerør i vannet sitt. Det er jo det drinker er til: Å gjøre noe litt spesielt ut av en kveld.

Dere som skjuler alkohol, skjuler dere alt som er farlig for barn? (ikke la sønnen din se at du bruker Plumbo, eller ikke vis at du legger ved i peisen?)

Annonse

Vi gjemmer ikke alkohol for barna.

Guttungen var på tur med barnehagen og i veikanten lå det en ølboks (slik pappan drikker), sønnen min roper til barnehagetanten; det er pappan min sin.....He-he

Dem lo godt da dem fortalte oss dette....Må jo innrømme at det var litt flaut....

Datteren vår legger seg så tidlig (19) at jeg uansett ikke ville startet kvelden før leggetid, barn eller ei. Når det er sagt så pleier vi å drikke vin til maten når vi er på søndagsmiddag hos svigers eller på besøk hos mine foreldre, og da skjuler vi på ingen måte det faktum at det drikkes alkohol. Om sommeren, når det grilles, tar vi oss et glass vin eller en øl mens hun er våken, og det har jeg aldri tenkt på som problematisk. Datteren vår har aldri sett noen av oss fulle, men hun har ofte sett at vi har drukket vin til maten, så hun assosierer alkohol med hygge, god mat og familiesamvær. Jeg har selv vokst opp i et hjem der foreldrene mine ofte tok seg et glass vin til helgematen og når de skulle kose seg ekstra, men jeg har aldri sett noen av foreldrene mine fulle, så for meg har alkohol alltid vært forbundet med kos og hygge. Forhåpentligvis klarer vi å videreføre dette til datteren vår :-)

Har aldri skjønt at alkohol skal gjemmes for barna. Vi drikker et par tre glass i hans nærvær, om det er for å ta oss litt vin på terrassen en helg eller om vi skal ut. Skal vi derimot skikkelig ut har vi barnepass og han vil ikke merke noe til det. Fyll og barn hører ikke hjemme, men noen glass vin i godt selskap eller alene er helt ok for oss og vår omgangskrets.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...