Gå til innhold

Hvordan er dagene med 3-4 mnd beibier...?

Anbefalte innlegg

Jenta mi er snart 3,5 mnd og nå synes jeg, etter 2.5 mnd med kolikk og mye nattevåk, at ting begynner å gå seg til....noen rutiner er også på plass og jeg merker at dette gjør dagen bedre for både meg og mitt lille gull :) Lurer på hvordan dagene deres er?

Her starter dagen klokken 8(da er hun mer enn klar :) ), spiser frokostpuppen i senga og koser og "prater" litt,før vi går på badet og steller oss.

Fra halv 9 til 9 synger og leker vi ved babygymen og hun sitter på fanget og vi "leser" ei bok eller leker med leker. Klokken 9 begynner hun å gni seg i øynene og da er det klart for en lur i vognen på verandaen. Her kan hun sove fra 2-3 timer(må ut å putte smokken noen ganger for å få henne til å sove så lenge).

Som regel våkner hun i halv 12 tiden, får pupp, skifter bleie, leker og koser litt, før vi MÅ ut av huset. Triller da tur til mormor, til sentrum eller går på kafe...tar seg som regel en lur i vogna på 1-2 timer. Etter duppen er det mattid igjen.

Pappa kommer fra jobb 4, så da leker og koser de,mens jeg lager middag.

I 17-18 tiden dupper hun som regel av 1/2 - 1 t på fanget..våkner og så pupp.

Går på badet i 19-tiden , dusjer og koser oss, tar på pysj. Pupp igjen klokken 19.30 og så natta. Sitter ved sengekanten til hun har roet seg(ikke så begeistret for å legge seg, kan jo gå glip av noe:) ), stryker og synger godnattsangen. Sovner som regel etter litt sutring klokken 20.

Gir henne mat før jeg legger meg(ca 23), pupp igjen 2.30, og 5.30.

Sånn er dagene her i huset...noen som vil fortelle om sine dager??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5918415-hvordan-er-dagene-med-3-4-mnd-beibier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutten min er 3,5 mnd. Ikke alle rutiner er på plass enda, men det begynner å gå seg til nå. Markus våkner første gang i 6-7 tiden og får mat. Han kommer da som regel oppi senga til meg for da drar pappa på jobb. Vi ligger og koser et par-tre timer før han får mat igjen.

Dagen starter ca kl 10 med å få stelt oss begge...

Etter dette ligger han som regel på baby-gym eller sitter i vippe-stolen en stund. Vi kan holde på med dette lenge hvis han blir underholdt.

Mat igjen ca 13-14 tiden. Vi finner på noe: triller, treffer andre, er i byen eller lignende. Da sover han som regel litt, alt fra 15 min til 2 timer...

Pappa kommer hjem i 16 tiden. Da spiser vi alle sammen.. (som regel Markus først hvis han ikke har tatt seg en dupp igjen)

Ettermiddagen og starten på kvelden er forskjellig fra dag til dag. Kommer helt an på hva vi gjør..

Vi starter kvelden med dusj i 20 tida (dusjer ikke hver dag) Koser oss lenge på badet. Synger litt etter det, også er det mat i 21 tiden.

Han har begynt å få sovne på magen i senga vår (det er det eneste som fungerer om kvelden) Etter at han har sovnet godt, snur vi han på ryggen og legger han i senga si. Da sover han hele natta!!

Lucas er 3 1/2 mnd.. Dagen starter ca 7.30. Da er det mat så kler vi på oss og kjører storesøster i bhg.. Kommer hjem ca 8.30- 8.45. Da sover han til 10.00-10.30 Spiser og ligger å leker på gulvet.. Sovner igjen ca 11.30 og sover da 1-2 timer.. Spiser igjen og er våken til ca 16-16.30 Har da spist 1 flaske til.. Sover til 17.30-45. Og er da våken til han legger seg kl 19.00.. Sover igjennom hele natten og våkner i 7-7.30 dagen etter

Her er døgnrytmen slik..

Våkner mellom 06-07 får mat og sover igjen til kl 09.

Da ligger vi som regel en halvtime og prater i senga før vi står opp.

Da vi står opp, tar morgenstellet, pusler litt rundt i huset, ligger å prater med alle dyra på baby-gymmen mens jeg vasker flasker..

Så er det mat igjen mellom 1030-11. Grøt og melk..

Ferdig å spise kl 11-1130.

Da sover hun gjerne 2-3 timer.. Så er det leking og synging på programmet, før hun igjen får mat kl 15..

kl 16 ca kommer pappaen hjem så da leker de litt..

Da er hun våken helt til hun får igjen kl 18, da sover hun litt igjen.. 1-2 timer.. Så er det igjen mat kl 1930-20.00, etter det kveldstell/bading også nytt måltid igjen mellom 21-22 også Natta!

Legger hun i egen seng, kysser henne natta på panna, skrur på uroen over sengen, og etter første sangen har hun sovnet :-)

Hun er 4 mnd og 6 dager :-)

Slik ser dagen vår ut:

Våkner ca klokka syv, får mme, pludrer og koser oss til ca 8, sover da til ca 11, står opp steller oss, spiser, så ut på tur, leker litt, synger litt alt ettersom hvordan dagen vår er, spiser ca 2-3 tiden igjen, leker litt, sovner i ca 3-4 tiden sover da til ca 6 får mat, leker og koser oss til ca 7-8 tiden på med pysj, får mat, så leggetid. Sover da helt til 7 igjen neste morgen.

Annonse

Gutten min er 4 mnd og 1 uke, og rutinene er så og si på plass.. Ikke helt da, men det kommer seg :)

-Våkner 09:30

-Får komme opp i senga til mamma og kose litt, mens han spiser. Etter det blir vi ofte sittende å leke og starte dagen med masse smil, før vi steller oss i 30 minutters tid.

-Han ligger på gulvet og leker og ruller, mens jeg spiser frokost eller

vasker kær o.l

Sånn går mesteparten av dagen, men vi pleier å trille en tur på formiddagen og handle i butikken, osv.

Han spiser med 3 - 4 timers mellomrom, og sover ca hver 2. - 3. time (gutten min er en liten sovepus hehe)

Så kommer pappan hjem, og skal kose og leke.

Siste måltidet for kvelden får han 18:30 - 19:00. Så er det inn og bade/stelle han i 20 minutters tid.

Så koser og smiler vi masse igjen før vi tar natta, og deretter legger jeg en liten og tilfreds gutt... (ikke alltid da..kremt..)

Han sovner som regel klokken 20:00

Noenganger litt før.

Det er den rutinen vi har fått til hittil, men regner med at det blir mer stabilt etterhvert. Han har begynt å vri seg som en orm i senga og skal absolutt på magen, så akkurat den delen er litt vanskelig... Men etter litt frem og tilbake, så sovner han endelig.. :)

Våkner 1 - 2 ganger om natta.

Jenta mi er 3 1/2 mnd, og endelig begynner ting å gå seg til etter mye slit pga at hun har KISS og reflux. Fått flere behandlinger for KISS (skal til 2 behandlinger denne uka også) og hun får nå medisin for refluksen!

Dagen starter med amming ca 07.30 også sover hun som regel igjen til 09.30. Da er det morgenstell på badet, og jenta er i stooorform- oser seg, babler og smiler masse.

Så får hun medisin og ca 30 min senere er det amming igjen. Må gimedisin på tom mage, samtidig som det ikke bør gies rett før amming, for da vil hun gulpe det opp igjen alt sammen.

Så ligger hun på teppet og leker med babygymmen, og ruller litt. Så er det amming etter 3 timer igjen. Også sover hun gjerne et par timer. Våkner så for mat igjen. Og etter maten setter jeg henne i kick-and play vippestolen. Det er viktig at hun er endel oppreist etter mat, for at ikke alt skal komme opp igjen!

Så kommer pappa hjem, og leker med henne mens jeg lager mat. Så får hun mat igjen i 17.30-tiden, også sover hun gjerne litt. Kl 19.00 er det kveldstell. Bader hver 3. dag. Siste måltid er i 19-20 iden, og en time senere sover hun i senga si etter en godnatta-sang. Våkner så igjen i 3-tida for mat.

Selvsagt bleieskift titt og ofte, og for ikke snakke om klesskift pga gulping!

=)

Vesla er 3mnd, men rutinene ikke helt innarbeidet. Kanskje fordi hun er fullstendig uforutsigbar hva søvn angår. I en lang periode nå har hun nesten ikke sovet på dagtid, men de siste 2 dagene har hun bare sovet, sovet og sovet...

Starter med litt "nattmat" mellom kl 6 og 7. Legger henne av og til tilbake i vugga, og noen ganger blir hun liggende i senga med meg (far står opp på denne tiden).

Våkner igjen i 9-10-tiden, da er det morgenstell + pupp, og så får hun ligge på babygymmen mens mor dusjer, steller seg og spiser frokost. Av og til sovner hun litt også, og hvis ikke gir jeg henne gjerne litt pupp før vi går ut ett sted mlm 11 og 13. Så er det lang tur, liten tur, kafe, treffe andre el. annet. Av og til sover hun, av og til ikke. Får gjerne litt pupp underveis hvis vi blir ute til 15-16. Da kommer vi hjem, og FAR lager middag til oss:-)

Mat igjen mellom 17 og 18, lek med far, og så stell, mating og legging mellom 20-21. Sover altså gjennom hele natten, men mor må gjerne stå opp å pumpe seg litt pga super-spreng:-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...