Gå til innhold

belegg/tannsten på tennene

Anbefalte innlegg

heisann. har en gutt på snart 15mnd som har litt belegg på de nedre tennene,mellom tennene og på baksiden. blir ganske frustrert for føler vi har vert så flinke med tannpussen og han har ikke smakt noe spesielt med sukker enda... får kun vann og melk til drikke på tutkopp. en sjelden gang eplenektar og i sommer har han smakt litt is. men hadde dette belegge før han begynte med slikt. er det normalt??? noe som vil forsvinne med tiden.. kan det være noen som er mer utsatt for tannstein/belegg? kan det komme av morsmelkerstatningen? fint å høre andre situasjoner... og om det er noe å bry seg om... er kansje litt hysterisk... men forstår ikke helt hvorfor det er kommet belegg når han ikke spiser sukker liksom-takk for alle svar

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5918184-beleggtannsten-p%C3%A5-tennene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der kan du nok ta helt med ro.

Jeg har tre barn, og begge de to eldste hadde dette.

Det er sannsynligvis IKKE tannstein, men noe som heter barnebelegg.

Noen barn har mer enn andre av en bestemt bakterie i munnen, og det er denne som lager dette belegget. Det kommer selv om dere pusser kjempebra, så det har ingenting med dårlig tannhygiene gjøre.

Man kan få det bort med et bestemt pulver som tannlege kan gi dere, og som dere bklander med litt vann og pusser med. Eller med voksen-tannkrem med slipemiddel (Dinivit og sånne), men det er han nok litt for liten til foreløpig.

Jeg kan trøste deg med:

1. Det forsvinner når de blivende tenene kommer

2. Det beskytter mot karies, så barn med barnebelegg får faerre hull og enn andre barn.

Mine jenter har det ikke mer, kun litt på noen av melketennene som er igjen, men det synes ikke lenger.

De har heller aldri hatt hull.

tusen hjertelig takk for svar. det var ganske betryggende og høre.. uff, har vert så frustert og bekymret og ikke helt forstått hva jeg har gjort feil. hehe.nå puster jeg ganske lettet ut. tror jeg skal ta en tur til tannlegen og sjekke om det er barnebelegg. er jo positivt da hvis det beskytter. ha en fin dag:)

Mamma er skoletannlege og anbefaler å få flekker sjekket hos tannpleieren på tannlegesenteret dere sokner til (det er mye som kan forhindres med fluorlakk!), og få sjekke om det er "barnebelegg" istedenfor, som er ganske vanlig og gir ikke hull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...