Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #1 Skrevet 14. august 2006 Holder på å bli gal her, trodde jeg hadde dette i boks, men nå er jeg forvirra. Når man søker om permisjon fra arb.giver, hva søker dere om? Jeg har søkt om permisjon fra tre uker før termin og så i et år, men dette var naturligvis ikke rett da far skal ha 6 aav disse ukene har jeg forstått(det glemte dama på trygdekontoret og fortelle meg..) Men hvordan regner man ut ferie ut fra dette? Inngår ferieukene i permisjonsukene eller kommer de i tillegg slik at hvis man har 4 uker ferie å 46 uker permisjon blir det 50 uker borte fra jobben? Så vanskelig å få info på kontoret her, og jo mere jeg leser jo værre blir det... Hva annet søker dere om? Har til nå levert søknad til arb.giver og en på trygdekontoret for fødselspenger. Noe mere?
Gentle Skrevet 14. august 2006 #2 Skrevet 14. august 2006 Jeg har levert inn oversikt til min arbeidsgiver over når jeg blir borte. Jeg skrev ut en kalender og telte uker. Reglene er for barn født etter 1. juli: 54 uker 80%, så det blir litt mer enn et år. Disse må du fordele mellom mor og far etter reglene. 3 uker før fødsel og 6 uker etter til mor og 6 uker forbeholdt far. Resten deles. Hvis du skal ta ut ferie i permisjonen avbrytes denne. Du får ikke permisjonspenger i ferien. Du får evt feriepenger fra arbeidsgiver hvis du har opptjent noe i 2006. Se ferieloven § 9 (2) Ellers finnes god informasjon på www.arbeidstilsynet.no, alfabetisk søkeord finnes til venstre på siden. Det er gitt ut en brosjyre "Småbarnsforeldres rettigheter" og kann lastes ned på http://odin.dep.no/filarkiv/214380/smabarnsforelder_2004.pdf
Rut Bram Skrevet 14. august 2006 #3 Skrevet 14. august 2006 Ferien din kan du ta i forbindelse med permisjonen, hvis du vil - men du kan også ta den senere. Hvis du har 46 uker permisjon + 4 uker ferie begynner du på jobb igjen etter 50 uker. Du kan ta ferien når som helst i permisjonen. Du kan for eksempel ta den når mannen din har permisjon - mange som gjør det (men ikke lurt hvis du vil at han skal ta det fulle ansvaret i sine 6 uker...). På søknadspapirene til trygdekontoret er det et eget felt der du kan skrive inn når du vil ha ferie. I søknaden til arbeidsgiver skriver du det samme. Da jeg søkte arbeidsgiver om permisjon, skrev jeg i brevs form opp perioden jeg skal ha permisjon, + datoene for når jeg skal ha ferie. Jeg tar ut fire uker i forbindelse med permisjonen, men sparer en uke til senere.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #4 Skrevet 14. august 2006 uff, for et rot jeg har laget nå da... Må vel avklare litt med arbeidsgiver. Bare så synd jeg er litt sent ute da kanskje? Men jeg har jo gitt beksjed om at jeg skal ha permisjon fra tre uker før fødsel da.. Det må vel gå...Takk for hjelp damer!
minas'81&lillegull;) Skrevet 15. august 2006 #5 Skrevet 15. august 2006 Kan jeg spør dere som har peiling på hvordan dette med fars permisjons uker fungerer? Vi/jeg skal ha 52 uker permisjon, av disse er 6 fars slik je ghar skjønt det. Tre av ukene må jeg ta før termin, de 6 første ukene etter fødsel er også forbeholdt meg. Men så er det fritt fra for far når han vil ta sine uker, sant? Kan han ha permisjon samtidig som meg?
♥ Mamma'n til Jørgen og Marius Skrevet 15. august 2006 #6 Skrevet 15. august 2006 Det er totalt 54 uker permisjon med 80 % lønn. 3 uker permisjon må tas før termin, ellers faller de bort. 6 uker etter fødsel er forbeholdt mor. Fedre til barn født etter 1.juli 2006 får 6 uker permisjon. Når disse skal brukes, kan dere bestemme selv, men mor og far kan ikke ha permisjon samtidig. Da må evt mor ta ut sin ferie, evt jobbe. Hos oss skal jeg ha permisjon i 48 uker, og deretter tar jeg 4 uker ferie, samtidig som far begynner på sine 6 uker. Da har han 2 siste ukene alene med barnet når jeg har begynt å jobbe igjen neste år. Vi valgte å gjøre dette slik, så vi kunne kose oss sammen i ferien neste sommer. Håper dette hjalp.
Tredje nurk underveis Skrevet 16. august 2006 #7 Skrevet 16. august 2006 Arbeidsgiveren min trengte i første omgang bare vite om jeg ville ha permisjon med 80% eller 100% lønn, og når terminen min var. Da fikk jeg innvilget svangerskapspermisjon fra tre uker før termindatoen. Hvis fødselen skjer i løpet av disse tre ukene, flyttes fødselspermisjonen fram, dvs. at fødselspermisjonens 35 eller 45 uker starter fra fødselsdatoen. Hvis fødselen skjer etter termindatoen, regnes fødselspermisjonens uker likevel fra termindato. Derfor må arbeidsgiver få vite hvilken dato fødselen skjer, før jeg får vite eksakt hvilket tidsrom jeg har permisjon. Jeg tar mine ferieuker i forlengelse av fødselspermisjonen, deretter avvikler mannen min de 6 ukene fedrekvote.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå