Gå til innhold

Fordeling av permisjon

Dardo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er fulltidsstudent og venter nr tre i mars. Da jeg fikk de forrige to var jeg i full jobb, så nå jeg prøver å sette meg inn i reglene fra Lånekassen..... Er det noen som vet følgende:

Hvis jeg og min mann deler permisjonen likt mellom oss (han er i full jobb), vil jeg få stipend fra Lånekassen et et halvt år, eller et helt år? Vil han få permisjonspenger utregnet fra sin egen lønn eller påvirkes det av at jeg er student? Og hva med mitt stipend...Vil størrelsen på det avhenge av hans inntekt?

Håper noen vet :o)

Fortsetter under...

Du vil få fullt fødselsstipend fra lånekassen ( 8000 i mnd) uavhengig av din mann sin inntekt og du vil i tillegg få engangsstøtten fra trygdeetaten på 33 000 kr. Dere kan dele permisjonen, men du kan kun få fødselsstipend hvis det er du som har omsorgen for barnet. Begynner du på skole igjen mens faren er hjemme så vil du miste fødselsstipendet. Far vil få permisjonspenger utregnet fra sin egen lønn hvis du går ut i jobb eller studier på heltid. Så hvis han er hjemme med barnet andre halvdel av permisjonen, så vil du få vanlig stipend fra lånekassen (3200 i mnd) og han vil få permisjonspenger utifra sin egen lønn.

jeg var fulltidsstudent forigge gang vi fikk barn ( desmber 2004). Det vi gjorde er at jeg forsatte på skolen 2-3 dager i uka, mens han var hjemme 50 %. Jobbet mand og tirs den ene uka, og ons, tors, og fredag den andre uka. Det vil si han hadde 5o% permisjon. Det som er viktig er at det er du som har omsorget for barnet ( hovedomsorget), og hvis han får permisjon 50% da er du likevell hovedomsorgsperson. Hnas fødselspenger ble beregnet ut fra hans lønn. Siden jeg hadde 1 semester igjen av studiene så brukte han 10 hele uker til sammen ( strekt over 20 uker) på grunn av 50% permisjon.Han hadde rett på 29 uker med 100% lønn. de restende 19 uker tok han fra august i med 100% permisjon frem til hun fylte 1 år. det gikk kjempe bra. det er mye trygdekontoret ikke vil si, vi måtte krangle oss til våre rettigheter selv. var kjempe slitsomt. ble behandla som snyltere. og da fikk jeg min fødselsstipend fulltomgjort. Mista ikke noe av det på grunn av hans permisjon med 50% i studietiden. kanskje litt vanskelig forklart, men det var litt komplisert og innvikla i seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...