Gå til innhold

Vil nesten ikke ha grøt lenger.. Maaange spm... (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Så det jeg lurer på er om jeg kan gi han brød istedenfor de to grøtmåltidene (morgen og kveld), han spiser vanligvis en brødskive til lunsj + en yoghurt..

Vil han bli like lei brød som grøt?

Hvor mye brød tilsvarer en full grøtprsj?

Burde jeg gi han yoghurt el.l på morgen og kveld hvis keg starter med brød i steden for grøt?

Kan jeg kjøpe "ett-års" grøt selv om han er 9 ,5 mnt? Kanskje han liker denne bedre?

Fortsetter under...

Skal man ikke vente med yoghurt o.l. til de er ett år?

Sikkert helt greit å gi brød i steden for grøt. Har også hørt at velling i kopp kan være et godt alternativ. Jeg gir annenhver skje fruktpurre og grøt noen ganger hvis han er litt lei... vikitg å gi mye drikke når de spiser grøt iallefall vil min sønn ha mye vann da.

hei! jeg har litt erfaring med dette... jenta mi nektet å spise grøt etter at hun var 7 mnd. akkurat som hun fikk nok og ikke likte konsistensen!! du kan godt gi brødskive, men prøv å variere pålegg. kanskje du også kan begynne å gi middags glass. vi kokte grønnsaker og moste det med bittelitt smør/olje. dette likte hun. Hun foretrekker fortsatt brødskive og middag som vi spiser, får i henne grøt kanskje en gang i uken... hun titter oppi skålen og nekter å smake hvis hun får grøt for ofte(er 9,5mnd nå). kanskje du kan gjøre grøten mer spennende med litt sviske kompott eller andre friske frukter? har også hørt at de ofte vil ha litt mer tygge motstand når de blir eldre. Lykke til!

Du kan fint gje han brød i staden for graut. Du kan faktisk lage grautpulver sjølv ved å tørke og smuldre opp brød, så det er faktisk stort sett det same, berre i ulik form. Om han vil bli like lei av brød som av graut er umulig å seie, men det er vel fleire variasjonsmuligheter med brød.

Eg veit ikkje kor mykje brød som tilsvarer ein porsjon graut... Men viss du er sikker på at han blir mett av brød så er jo det bra nok. Det kan vere lurt å gje han leverpostei på skjeva f.eks. ein gong om dagen, så får han i seg godt med jern.

Du kan begynne med smaksprøver på yoghurt når han er 10 mnd gamal, og det kan kanskje vere greitt å gje han noko i tillegg til brød for å "fylle opp rundt brødet". Fruktmos er jo bra f.eks.

Eg trur ikkje eg ville begynt med graut for 1-åringar når han er 9,5 mnd sånn utan vidare. Men du kan jo lese på innholdsfortegnelsen og sjå om det er noko der som skulle tilseie at du bør vente med grauten (f.eks. kumelk, egg, osv). Har du prøvd ulike typar graut? Med og utan fruktmos oppi?

Guten vår vil ikkje ha fruktgraut, han et berre Holle sin graut blanda med vatn, nektar å ete om vi har frukt oppi. Og den grauten smakar virkelig papp.. Kanskje din gut berre vil ha "papp" han og?

Helesøster sa forresten at ein burde begrense yoghurtinntaket til maks eitt beger pr. dag til ungen var rundt 1 år gamal. Sikkert fordi kumelka er forholdsvis sterk kost.

Og så anbefalte ho Biola sin yoghurt, den er mageregulerande og dermed bra både for voksne og barn.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...