Gå til innhold

Samleie hver 2. dag mest gunstig?

♥ gammel (p)røver ♥ - nå røver

Anbefalte innlegg

Hei opplyste damer!

Jeg mener å ha lest fler steder at en helst bør ha samleie 2. hver dag i tiden før og under EL for å bli gravid. Grunnen er visst at det blir flere sædceller og bedre kvalitet på dem enn ved utløsning hver dag... Noen som har hørt noe annet? Jeg vil jo helst være sikker på å "få dosen" i nærheten av EL, men den bør jo også være av "beste kvalitet" skal det hjelpe...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5912870-samleie-hver-2-dag-mest-gunstig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også hørt det samme, men vet ikke om det er fakta eller noe som bare blir spredt her på BiM? Men teori og praksis er jo ikke det samme. De 5 første svangerskapene mine ble jeg fort gravid og da hadde vi samleie når vi kom på det, tenkte ikke på el eller telte dager. Nå vet jeg så mye som jeg ikke visste før, tar el-tester og har sex i øst og vest, treffer el gang på gang, men....For å si det slik, om du gjør alt rett så er du likevel ikke garantert noenting.

Men hvis vi gjør alt rett, så må nå i alle fall sjansene øke, i forhold til å ikke gjøre noe rett, eller?

Hei

Jeg har jo vært så leeeeenge til utredning, at gyn har tidlig fortalt meg dette.. dvs. gjerne hver andre dag rundt EL. Så har jeg også i senere tid lest at EL kan komme så tidlig som rundt dag 8 og at for oss over 35 kan den vare så kort som kanskje bare en halv dag... i motsetning til ungmøer som kan ha EL i et par dager. Så det er ikke nødvendigvis så lett å finne det rette tidspunktet. Men sjekk av EL slim er ihvertfall en måte å sjekke på.

Hva gjelder hyppigheten, avhenger det jo også av mannen. Dersom det er nok å ta av og kvaliteten er på topp, er det jo greit å ha litt hyppig kos, men dersom kvaliteten ikke er på topp, eller det er lite av den er det mulig man bør spare litt..

Litt av en vitenskap, dette her.. ;-)

Jeg harogså hørt dette og personlig "tror" jeg også mest på dette. Jeg har i alle fall blitt gravid 2 ganger, der vi begge ganger ikke hadde samleie hyppigere enn hver 2. eller 3. dag gjennom hele syklus. Husk på at både sædcellene og eggene "lever" i en stund - mener jeg har hørt at sædcellene lever ca. 24 timer og eggene ca. 48 timer.

Hei Vivi!

Hvordan vet en hvor lenge en har EL da? Jeg får positivt utslag på CB EL test i 2 1/2 dag, men det betyr vel ikke nødvendigvis at jeg har EL i over 2 dager vel? Da er jeg i så fall en ungmø :-) (Jeg vil jo gjerne leve i det håpet :-))

Annonse

Gynekologen jeg går til sa til meg at jeg skulle prøve samleie annenhver dag. Dette var i desember i fjor og i januar så var jeg gravid :-) Venter førstemann nå i oktober. Tenkte ikke så mye på eggløsning og sånn, bare koste oss med samleie annenhver dag vi :-)

Sånn var det for meg også, med de første 5 barna, anonym. Trenger ikke å bety at det alltid blir slik.

Nå blir jeg litt forvirret. For det første har jeg lest at sædcellene under optimale forhold kan leve 96 timer. Eggcellen lever aldri mer enn 24 timer. Og hva betyr så en positiv el-test? Jo, at egget slippes en gang i fremtiden, om 12-48 timer som det står i pakken. Når en får positiv test over flere dager, skal en telle fra den siste positive. Det går ikke an å ha el over flere dager, egget slippes og ferdig med det. Det som gir en positiv el test er hormonet som gir eggløsning. Det er i kroppen hele tiden, men får en voldsom økning en kort stund for å få kroppen til å ha eggløsning. Denne ØKNINGEN er det som gir positiv test.

Høres jo litt logisk ut at gamle egg lever litt kortere. Ikke så gode nyheter det kanskje.

Mener ikke å være belærende, mulig jeg bare har lest altfor mye om dette styret. Min erfaring er i alle fall at det skal mer til enn å treffe el for å bli gravid.

Hei gammel p(røver),

Jeg kjenner ikke testene spesielt godt. Har ikke fått til verken temperaturmåling eller EL test spesielt bra. Men selv har jeg tydelig EL- slim. Dette er sikkert forskjellig fra person til person. Så jeg ser ikke bort fra at du kan ha EL i to dager...

Men jeg tror jeg ville ANTATT at det var slik at NÅR du får positivt utslag, så NÆRMER det seg EL... Men hvor lenge etter aner jeg ikke... Men jeg vet altså ikke bombersikkert..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...